Idag var det äntligen dags för tävlingspremär på skidor. Faktiskt min första skidtävling sen Vasaloppet 2011. Jag hade valt att vila ordentligt i veckan för att vara fräsch till tävlingen.
 
De blev den del testande i spåret på morgonen i på Ryfors GK. Det var en ihopskottad bana på Mullsjös golfbana som utgjorde Stråkenloppet 2013. Jag fick prova lite olika vallor innan jag träffade hyfsat rätt.
 
När starten gick kändes det ganska bra och jag kom i väg utan strul. Första varvet av 5 på den 8,5 km långa banan var jobbig men jag hängde med bra. Kände dock att jag hade en del problem med utförsåkningen. Det skulle senare visa sig vad det var. När jag kom in på varv två märkte jag att sulan till ena pjäxan var lös och fladdrade. Jag fick svårare och svårare att åka. I nån saxbacke fick jag gå eftersom skidan var svår att lyfta.
 
När det sen gick utför föll jag 2-3 gånger ganska rejält och skidan vände sig åt fel håll då insåg jag att det var kört. Det vara bara att försöka ta sig till varvningen och bryta. Men jag hann inte ens dit. 3 km innan varvning lossade skidan från min fot och därifrån fick jag gå till målet.
 
En stor besvikelse naturligtvis men samtidigt var det skönt att det inte hände på Vasaloppet. Jag har tidigare haft problem med pjäxan och hade limmat den men tydilgen inte tillräckligt bra. Nu blir det till att få tag i nya pjäxor för på lördag är det dags för Billingens långlopp. Då hoppas jag att allt material håller.
 
Pjäxa utan sula i fram.

Kommentera

Publiceras ej