En extra sväng för mor

Idag är det ju mors dag. Och i eftermiddag skulle jag besöka min mor. Men innan det hann vi med Skara Sommarland. Jag valde att springa hem och tänkte att jag skulle ta svängen över Axvall och Stenum. ("Det borde inte vara någon större omväg").

Men det visade sig att det var mycket längre än jag hade räknat med. Jag insåg detta ganska tidigt och det var helt enkelt bara att öka farten för att hinna hem och fira mor. Ett lugnt distanspass blev till ett ganska tufft löppass på ca 21 km. Kom i mål på 1:33 och då var jag riktigt törstig. Någon dricka hade jag inte med mig när jag sprang. Vilken tur att benen var pigga i eftermiddag trots att jag var ute i går med aktieklubben och kom hem ganska sent.

Ganska sent kom jag också till mors dag-firandet men jag blev förlåten.

Mossfotboll på schemat

Benen har känts riktigt tunga sen Göteborgsvarvet. Faktum är att träningsvärken började släppa först i går.

Det passar även bra att ta en liten viloperiod nu innan jag sätter igång träningen mot nya mål.

Idag blev det ändå lite träning även om det inte var någon vanlig sådan. Mossfotboll i Istrum stod på schemat. Sista torsdagen i maj varje år är det tradition med mossfotboll i Istrum och i år hängde jag på. Detta var alltså premiär för mig. Vi delade upp oss i två lag och spelade "fotboll".

Det var förstås ingen vanlig fotboll när man sjönk ner allt från bara 10 cm till dryga metern! Det gällde alltså att hitta de delar av planen där det inte var så djupt. Riktigt jobbigt var det och jag tror det var bra träning för mina ben. Rejält blöt och skitig var jag när vi hade spelat klart i alla fall. En annorlunda och trevlig kväll blev det och det kan jag tänka mig att göra igen.


Nöjd eller missnöjd?

1:31:26.

En tid jag på förhand inte alls skulle vara nöjd med eftersom jag bara skulle under 1:30 och helst under 1:28.

Men med tanke på värmen (25 grader?) som var i går på Göteborgsvarvet får jag ändå vara hyfsat nöjd med min insats. Visst, jag klarade inte mitt tidsmål, men jag kom på plats 714, som förra året hade räckt till precis 1:28.

Det kändes ändå bra från start och jag hade strax under 21 på första 5 km. Men när jag kom över på Hisingen hände något. Det gick bara inte att hålla farten hur mycket jag än ville. Km-tiderna hamnade på 4:20-4:30 istället för de tänkta 4:10.

Det vara bara att revidera om min målsättning och försöka bita ihop och göra ett bra lopp. Jag drack vid nästan varje vätskestation och hällde vatten över huvudet för att svalka av mig men kroppen orkade helt enkelt inte denna dag. Kändes som det bara fräste till i huvudet när man hällde vatten över sig.

Jag är ändå nöjd med att jag bet ihop och inte lät km-tiderna rinna iväg allt för mycket. 42 min hade jag på första milen och 45 på andra. Inget jätteras i alla fall.

Sista biten var det bara att kämpa på så gott det gick. Riktigt otäckt var det dock att se alla som plötsligt vinglade till och föll ihop. Kändes som folk föll som käglor omring mig. Det låg folk intill banan lite här och var och fick hjälp av sjukvårdare.

När jag gick i mål var jag väldigt besviken att jag inte klarade under 1:30 men när jag pratat med flera andra löpare förstod jag att min tid skulle stå sig rätt bra. Att jag sen vann en ryggsäck på mitt startnummer gjorde att jag blev lite gladare.

Så plats 714 av 40 000 startande är väl ändå inte fy skam. Men nästa år kan jag väl inte missa att gå under 1:30?

Hoppas på en trevlig dag

I morgon är det dags för Göteborgsvarvet.

Ni som följt bloggen vet att det har varit ett av mina tidsmål ett tag. Att gå under 1:30 på Göteborgsvarvet har jag längtat efter. Jag borde klara det om inget oförutsett händer. Jag sprang ju på 1:28 för en månad sen i Skövde.

Så det ska jag bara klara. Jag kommer istället sikta på att klara att gå under 1:28. Kanske spänner jag bågen lite högt men jag tror det kan vara bra för mig att gå ut ganska hårt för att sen ha lite tid till godo mot slutet. Så jag kommer sätta tempo på strax under 4:10 (om kroppen är pigg) för att klara 1:28. Blir jag trött så ska jag i alla fall inte bli så trött så jag missar 1:30-gränsen.

Jag prickade ganska bra i höstas på Lidingöloppet så jag gör ett försök igen till att gissa mina mellantider: 5km: 20:30, 10 km: 41:00, 15 km: 1:02:00, 21,1 km: 1:27:59. Vad tror ni om det?

Sen ska jag inte glömma att ha trevligt och njuta av stämningen när jag springer. Varvet är ett speciellt lopp med många löpare, orkestrar och mycket publik. Sen verkar det bli vackert väder i morgon också.

Så en trevlig dag hoppas jag det blir.

Jag startar 13:33 och har startnummer 2013 för de som undrar.

Det går att följa loppet på gt.se och resultat går nog att få på goteborgsvarvet.com.

Ni som vill få SMS efter varje 5 km ska SMS:a GV 2013 till 72700. Men det kostar 30 kronor.

Svår period

Jag trivs som bäst när jag får träna precis som jag vill. Hur hårt jag vill och utan att känna att jag måste hålla igen på grund av att nästa pass kan bli lidande. Eller att det är nära till tävling.

Precis som det är nu. Nu är det bara några dagar kvar till Göteborgsvarvet. Och jag har lite svårt att veta hur hårt jag ska träna så här nära inpå ett lopp. Det bästa är väl att ta det väldigt lugnt men jag har ganska svårt för det.

Så idag blev det ett lugnt pass  men jag körde även 6x200 meter i backe plus en 600-ing i 4-mintempo. Så detta kan väl räknas som ett halvhårt pass. Tog inte ut mig fullständigt på intervallerna. Ville bara få känna att jag kunde springa fort.

Nästa pass blir dock väldigt lugn. Då handlar det bara om att hålla igång kroppen. Inget pass jag tycker om det heller.

Men på lördag blir det förhoppningsvis precis som jag vill ha det. Då får jag springa precis hur fort jag vill utan att jag behöver tänka på morgondagen.

Level 3

Jag spelade mycket dataspel när jag var yngre. Då gällde det att jobba sig upp till olika nivåer. Att vara på level 3 i ett visst spel när kompisen var på level 2 var grymt skönt.

Nu känns det som jag nått en ny nivå vad gäller löpningen också. Att jag klarade av att gå under 1:30 på halvmaran för ett tag sen var ett första steg. Men idag kände jag att jag på riktigt är bättre tränad än tidigare. Då och då springer jag mina intervaller på 1 800 meter runt Hindsbosjön. Idag var det dags igen och det gick snabbare än det gjort tidigare. 6:35, 6:38 och 6:40 sprang jag på idag, ett km-tempo på 3:42-3:44/km.

När man ska springa intervaller handlar det ju egentligen inte om att sätta personliga rekord men jag håller alltid koll på hur snabbt jag springer. För några år sen låg jag på 7:30 på intervallerna för att först i fjol komma ner runt 7 minuter på intervallerna. Någon gång kunde jag komma ner mot 6:50. Men nu är det alltså nya nivåer som gäller.

Level 3, here I come.


Dagens ungdom

Efter fredagens konditionstest har jag inte legat på latsidan. I lördags tog jag en timmas löptur där jag försökte tänka på det som Mattias på Aktivitus påpekade: Att springa mer upprätt och försöka sträcka på mig.

Kändes bättre nu än det gjorde på löpbandet i fredags men fortfarande inte helt avslappnat.

I går besökte jag Istrums friidrottsträning. De hade 10x200 meter på schemat. 200 meter är väl inte min paradgren direkt men det gick väl hyfsat bra ändå tycker jag. Skönt att få lite fart på benen. Det fanns dock inte helt oväntat några yngre löpare som var något vassare än mig.

När 200-ingarna var avklarade tyckte jag att det skulle pass med 2 stycken tusingar som avslutning. De utmattade ungdomarna undrade vad det var frågan om. Jag fick springa mina tusingar ensam. Jag ska nog besöka deras träning fler gånger. Hoppas jag kan locka med dem på lite längre intervaller då.

Konditionstest utfört

Häromdagen flaggade jag för något intressant.

Idag var det dags för något jag aldrig gjort förut. Jag besökte Aktivitus i Göteborg för ett konditionstest eller mjölksyratröskeltest på löpband.

Jag fick börja i lugnt tempo (ca 5 min/km) och efter fyra minuter kollade de mjölksyrahalten i mitt blod och sen ökades hastigeten med 1km/h. Detta upprepades några gånger tills jag var nere i 3:32-tempo. Sen avslutades testet med att jag fick springa i lugnt tempo i fyra minuter igen för att kolla återhämtningen.

Data från testet visade att jag har en maxpuls på 197, anaerbob tröskel på 181 och sen aerob tröskel på 167. Min Vo2Max (syreupptagningsförmåga) är 4,59 l/min, ett testvärde på 58,1 ml/kg/min.

Slutstatsen som testledaren gjorde var att jag borde träna i högre farter (att jag är bättre tränad än jag tror). Jag behöver framförallt komma upp över min anaeroba tröskel vid fler tillfällen för att förbättra min syreupptagningsförmåga. Ca 4 minuter i hög fart med lång vila mellan intervallerna är det som gäller.

En löpstegsanalys gjordes också och jag fick tips om att sträcka mer på mig och vara rakare i kroppen. Resultatet ses nedan. Det som är till höger är hur jag springer efter korrigering. Jag fick spänna mig en del för att klara att hålla den stilen men får jag bara träna på det så ska det nog bli bra.


Benen ville inte

Jag försökte mig på ett distanspass med 4x10 minuter i halvmarafart, dvs 4:10-tempo. Det borde väl inte vara nån match tänkte jag innan. Men jag fick kämpa rejält för att klara av att hålla tempot. Kändes som jag sprang jättefort när klockan visade att jag sprang i 4:30-tempo...

Det blev i alla fall ett väldigt tufft pass för mig och jag klarade till slut av att hålla mitt tempo på 3 av de 4 intervallerna.

Jag kan också förvarna om att jag ska göra något intressant på fredag. Återkommer om det...

Godkänt, inte mer

En godkänd insats.

Mer än så var det inte när jag kom in som sexa i min klass i gårdagens Terräng-DM i Lidköping. Banan som var 2km skulle vi springa fyra varv och mitt mål var att hålla 8 minuter per varv. Det gick bra första två varven men sen orkade jag inte hålla uppe tempot riktigt.

Det kändes som om jag inte riktigt hade den rätta motivationen att ta ut mig det lilla extra. Jag kom i mål på 32:25 en bra bit från medalj.

Barnen sprang också och det gick bättre för dem. Oscar blev trea i sin klass trots att han sprang med håll nästan hela tiden. Emma var inte långt efter och slutade femma bland tjejerna.

RSS 2.0