Korkat

Det var inte så länge sen jag skrev om att jag köpt nya stavar. Nu har korken i handtaget på den ena staven redan spruckit. Verkar som om den som gjort limningen inte riktigt gjort sitt jobb. Själva handtaget verkar inte riktigt nedtryckt i röret.
 
 Jag har naturligtvis klagat där jag köpt stavarna. Återstår att se vad de anser om detta.
  
 

Kvarnloppet - ett långpass i fin miljö

 
 
Här har ni gänget som gav sig i väg i morses i några minusgrader mot Dala Kvarn (Lundsbrunn). Passet, som vara skapat av Magnus Sundmark i IK Gandvik, var döpt till Kvarnloppet. Ingen riktig tävling utan bara ett löppass som man genomför tillsammans.
 
Ett jättetrevligt initiativ, även om initiativtagaren och fotografen för dagen var förkyld. Han hade dock vänligheten att ställa ut varmt vatten åt oss på vägen.
 
Turen gick på allt från små skogsstigar till grusvägar på Pilgrimsleden mellan Planteringen och Dala Kvarn. Bitvis var det ganska svårlöpt. I bland var det rejält blött och på vissa ställen var det istället stenhårt pga kylan. Men för det mesta var det bara ett bra pass i trevlig miljö. Vi var fyra som sprang ihop och vi höll ihop hela vägen (nåja, det blev lite spurtande mot slutet).
 
Jag, som sprungit 12-13 km som mest i år, fick en rejäl genomkörare. Foten höll men låren protesterade vilt redan efter halva loppet. Nedjogget som jag och Karl genomförde efteråt från Planteringen och hem var ingen angenäm upplevelse direkt. Totalt blev det nästan 27 km för mig idag och det var ett tag sen om man säger så.
 

Fokus på kvalitet

Efter rullskid-SM har jag funderat en del på hur jag kan bli bättre tränad. Jag är ganska bra på att jaga mil på skidorna och när snön kommer blir det många långa pass. Det kan väl bero på att jag får åka 30 minuter i bil till snön och sen 30 minuter tillbaka. När man väl är på plats är det lika bra att passa på att köra länge.
 
Men jag ska förändra detta till i år. Jag har lovat mig själv att genomföra minst ett men helst två kvalitetspass i veckan. Med kvalitetspass menar jag antingen intervallträning eller ett ganska kort pass i hög fart. Men för att det ska ge något behöver jag vara fräsch i kroppen vid de tillfällena. Därför ska försöka ha en vilodag innan kvalitetspassen eller i alla fall träna lugnt dagen innan.
 
Jag har börjat redan denna vecka fast med löpning när jag körde intervaller på tisdagen i Petersburg. Ett bra fartlekspass blev det för min del.
 
Idag blev det lite lugnare när jag var ute med Oscar och sprang. Alltid trevligt att få med nån i min familj. Det är också kvalitét för mig.
 

12:a och sist på SM

12:a på SM. Det låter ganska bra. Men tittar man lite närmare på resultatet så kan man konstatera att det inte var lika bra. Jag rullade in som siste man på det 48 km långa loppet.
 
Vädret var inte bästa tänkbara. Det hade regnat mycket innan och det regnade en hel del under loppet. Det var med andra ord ordentligt blött. Jag hade inga höga förväntningar innan loppet men jag lovade mig själv att försöka hänga med så bra som möjligt i början för att få bra ryggar.
 
När startskottet small (eller det var en flagga som hissades lite tveksamt) så gick det så fort att jag inte hängde med alls. Jag fick slita rejält för att hinna ikapp närmaste man för att få rygg. Det lyckades dock inte utan jag fick åka själv först kilometerna. En åkare kom ikapp mig lite senare och vi kunde åka ihop i drygt ett varv. Vi fick sällskap av ytterligare en åkare och vi turades om att dra. Första varvet kändes bra även om jag hade en känsla att jag låg nära max.
 
Efter drygt halva loppet tappade jag några meter på framförvarande åkare och det hann jag inte reagera över innan det var försent. Där gick snöret för mig och loppet var mer eller mindre över. Jag fick helt enkelt kämpa för mig själv resten av loppet. Jag tittade båkat och såg ingen åkare så jag tänkte att jag nog var bland de sista.
 
Det värkte i musklerna i mer eller mindre hela kroppen och när jag varvade för andra gången med 16 km kvar hade en åkare kört om mig. En bit in på sista varvet vände jag mig om och såg att ytterligare en åkare närmade sig. Jag bestämde mig för att ge allt för att han inte skulle komma ikapp men med knappt 2 km kvar var han där i rygg på mig. När han sen gick om hade jag inga som helst krafter att hänga på.
 
När jag rullade in i mål på 2:22 var jag siste man på banan. Efter det kunde arrangörerna packa ihop grejerna. ..
 
Med lite distans till loppet kan jag säga att jag hade behövt mer rullskidträning i höst för att orka hänga med. Det har blivit för lite av den varan helt enkelt. Jag gav i alla fall allt och får vara nöjd med det. Det blev ett väldigt jobbigt lopp för min del i regnet men det var en bra erfarenhet.
 
Om man tittar på mina mellantider ser man att jag tappade hela tiden:
Varv 1: 43 min
Varv 2: 47 min
Varv 3: 52 min
 
Och ser man på pulskurvan så är det väldigt tydligt att jag körde hårt i början för att sen inte alls orka hålla uppe intensiteten.
 
 
Resultat http://www6.idrottonline.se/LidkopingsVSK-Orientering/Arrangemang/SMRullskidor2012/
 
 
 
 
 

Genrep på cykelbana

Nu när det är mörkt på kvällarna blir det lite svårare att få till rullskidpass på vardagar. Men jag behövde få  in ett pass innan tävlingen på lördag. Mellan Källby och Lidköping finns det en fin cykelbana och den passade jag på att besöka ikväll. Den passar väldigt bra för rullskidåkning och är bra upplyst.
 
Jag hade dock tagit på mig skidglasögonen och såg inte så bra med dem på. Men när jag tagit av mig dem blev det skillnad och det blev ett fint träningspass. Jag startade i Källby och åkte till Lidköping och vände. Sen, för att få upp lite fart, dunkade jag på med 4 intervaller på 3-4 minuter per styck.
 
Jag tycker inte att jag får upp tillräckligt mycket fart just nu på skidorna men jag hoppas att det kan bil lite skillnad på lördag.
 

Sist på SM?

Om ni inte redan visste det så är jag anmäld till rullskid-SM på lördag. Ska bli väldigt intressant att se hur det går.
 
Enligt rankinglistan på skidresultat.se så kommer jag att rulla in som siste man i H40 på SM på rullskidor i Lidköping i helgen. Då vet jag det och slipper bekymra mig för det.
 
Här är "resultatet": http://www.skidresultat.se/?cat=comp&id=1635
 
Återstår bara att bevisa för de som har gjort rankingen att de har gjort fel.
 
 

Löparglädje på Billingehusloppet

 
I lördags åkte vi till Skövde för att Emma skulle springa Billingehusloppet. Och visst gjorde hon det. Och det gick väldigt bra för henne. I F10 sprang hon in som trea bland drygt 50 löpare fast hon bara är 8 år. Grymt starkt!
 
Emma övertalade även mig att springa och jag antog utmaningen och sprang den tuffa 10,5 km-banan. Jag visste på förhand inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Skulle foten hålla? Vilken fart skulle jag orka hålla?
 
Det visade sig hålla väldigt bra. Jag fick kämpa en hel del för att hålla farten uppe men jag lyckades. 42:56 blev tiden till slut efter att ha fått bra sparring av min gamla klubbkamrat Malin Strand. Förra gången jag sprang det här loppet var 2009 och då blev det 42 minuter blankt så det här var ju inte alls långt ifrån det.
 
Överhuvudtaget känns löpningen bra nu och benen känns oftast lätta när jag är ute och springer. Löparglädje helt klart. Och nu kan jag definitivt säga att jag är tillbaka som löpare igen.
 
Emma på pallen med pokal. Förstapristagaren var inte på plats men det spelade mindre roll.
 
 
En sliten man vid Hållsdammen på väg mot Volvobacken med 2,5 km kvar av loppet. Malin Strand skuggar bakom.
 
 

Nya stavar - för prylnissen

Häromdan beställde jag nya stavar och idag dök de upp. Det är samma sort som jag haft förut, Swix CT2, men med den skillnaden att det går att skruva av trugorna på ett enkelt sätt. Så nu slipper man hålla på och värma staven för att få loss trugan. Men den stora fördelen är att man har stor chans att få dit en ny truga/spets om den går sönder under ett träningspass eller på tävling.
 
Köpte även till lite olika trugor: 1 för rullskidåkning och 3 olika för längdskidåkning beroende på hur lös snön är. Jag får väl erkänna att jag är en prylnisse vad gäller sport.
 
 
 
 

Motivation är allt

Det gäller att vara motiverad när man tränar. Om man inte är det blir det ingen vidare kvalitét på träningen. Sen blir det ju inte särskilt roligt heller.

Som igår när jag gav mig ut i blåst på rullskidorna och skulle köra backintervaller. Jag kände direkt när jag rullade iväg att det här blir inte särskilt kul. Men det brukar faktiskt släppa när man väl kör igång. Men denna gång blev jag kvar i dvalan. Helt omotiverad tog jag mig upp för den lilla stigningen vid Uddetorp 8 gånger. Utan glädje och inspiration.

Efteråt blev jag förbannad på mig själv. Att åka ut och träna på det här sättet är bortkastad tid. Så idag var jag bara tvungen att ge mig ut igen. Jag snörade på mig löparskorna och satte fart med en helt annan intensitet. 10 km med bland annat 2 varv på 2,4 km-spåret i Petersburg fick bli sträckan för ett helt annat typ av pass. 4:20-fart till Petersburg som uppvärmning och sen resten i 4-fart. När jag kom i mål var jag rejält andfådd och samtidigt väldigt nöjd.

Jag var lite orolig efter gårdagen att jag hamnat i nåt slags läge där träningen inte känns särskilt rolig. Men dagens pass visar att det var en engångsföreteelse.
 
Kan även meddela att jag i lördags blev klubbmästare på en engelsk mile (1609 meter). Nu var inte motståndet av högsta kaliber men kul att stå högst på pallen och sen kunde också konstateras att jag även nu innehar banrekordet på sträckan eftersom det var premiär för engelsk mile på Sparbanken Arena.

Liv och rörelse i Petersburg

Petersburg.
 
När man säger det i Skara så vet alla vad man pratar om. Här är det träning som gäller. I alla dess former. Vanligast är så klart löpträning. IK Gandvik har alltid haft orientering här. Vid bra vintrar går det även att åka skidor.
 
För några år sen var det ganska tunt med folk när man var ute och sprang där. Men nu är det liv och rörelse i Petersburg. IK Gandvik kör förutom orienteringen nu även MER-träning. Skara CK har nu också fått klart med en MTB-bana.
 
Ikväll var jag där och sprang och det var fullt med folk där: Stavgångare, folk som gick med hund, löpare, ungdomar som orienterade och andra ungdomar som körde MTB-träning med skitiga cyklar och kläder som resultat. Det är riktigt härligt att se att Petersburg används och att det framförallt är många ungdomar där.
 
Jag är ingen ungdom men jag fick lov att träna ändå. Det blev 2 stycken intervaller på det röda spåret (som är 2,4 km) med 4 minuters ståvila emellan. Glädjande att det kändes bra men mest glädjs jag åt att Petersburg är full av liv.

RSS 2.0