Oj, då var det 2 veckor sen jag skrev senast och det finns en del att rapportera. Förra söndagen tävlade jag i Rallarloppet som var en tävling med start och mål på olika ställen och inte som någon varvbana. Trevligt tyckte jag och åkte dit istället för Borås som körde 10 varv på sin konstsnö.
 
Det visade sig vara ett ganska trevligt lopp som passade mig bra i och med att det var mycket stakning. Var i och för sig ganska svåråkt till en början där det var rejält guppigt och förde tankarna tillbaka till TV-bilder med Sixten Jernberg och Toni Gustafsson Rönnlund.
 
Kämpade mig i mål på 2:28:30 på den 42 km långa banan och var rätt så nöjd med min insats. Vasaloppskommittén var inte riktigt lika nöjd och satte gränsen till led 3 till 2:28:00. Helt klar surt och det innebär att jag får nöja mig med led 4 på Vasaloppet.
 
I tisdags var det faktiskt tävlingsdags igen då Istrum blivit inbjudna till en klubbmatch mot Ryda, Herrljunga, Lidköping, Brännebrona och Främmestad. Tävlingen som avgjordes i Herrljunga var på 10 km med individuell start. Jag gjorde en helkass insats och gick i mål på 35 minuter. Banan passade mig riktigt illa (kuperat och svåråkt) och jag åkte som en jagad hare. Väldigt stressad åkning från min sida och detta är något jag får träna på.
 
Men nu är inte rätta tillfället eftersom Vasaloppet närmar sig. Stakning i hög fart är det som gäller nu för att komma i form och det jag tränat på det senaste. Idag var det en jättefin dag på Billingen och jag körde 3 varv på gröna milen med hög intensititet i stakningen. Min träning idag var meningen att likna tävlingsfart även om det är svårt att komma upp i det på träning.
 
Nu är det en knapp vecka kvar till Vasaloppet och jag kommer fortsätta med stakträning i hög fart i intervallform.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej