PB-kross

Har precis kommit hem från Läckövarvet och är väldigt nöjd.

1:24:58 lyder mitt nya pers på halvmaran efter det här loppet. Den tiden hade jag inte i min vildaste fantasi vågat drömma om. Att jag kunde komma under 1:28 kändes inte omöjligt men det har var mer än bra.

Jag hade planen klar för mig innan loppet att jag skulle starta hyfsat snabbt för att ge mig själv chansen till en bra tid. Och benen var väldigt pigga från start. Första 5 km avverkades på 19:45 och milen på 40 blankt. Vanligtvis hade jag känt att det var en alldeles för snabb öppning men jag kände mig inte ett dugg trött så jag var inte orolig.

Det bara flöt på och när jag kom till Läckö Slott för den tuffa 4km-avslutningen i motvind så jag kände jag mig stark. Faktum är att jag njöt av att springa i motvinden och känna att jag inte blev trött. Denna dag verkade jag ha outtömda krafter.

Jag närmade mig löparna framför hela tiden och sprang förbi en av löparna. Jag var även nära att ta någon mer placering men i slutet såg jag att jag hade chansen att gå under 1:25 så det fick bli en ordentlig spurt för att klara det. Och visst gick det vägen. 8:a i mål blev jag totalt och 2:a i H35. Fick en handduk som pris.

Det har var ett härligt kvitto för mig. Den träning jag lagt ner de senaste månaderna har helt klart gett resultat. Jag ser med tillförsikt fram emot Lidingöloppet.

Massage - aldrig bortkastat

Jag har haft känningar i baksida lår plus lite i ena vaden det senaste. Har försökt stretcha men det har inte hjälpt. Tur det finns annan hjälp att tillgå. Massage hos Kajsa är verkligen inte bortkastat.

När man har varit hos henne känner man inte längre av några skavanker i musklerna och man känner sig pigg och fräsch.

Efter lördagens långpass kände jag mig ganska sliten. Men efter gårdagens massage var benen som nya igen. Idag blev det intervaller med Istrum på Skarahov och då var benen pigga igen. Inga känningar i varken baksida lår eller vad. 300-200-300-200-300-200-400 plus 12x60 var det som gällde ikväll. Ett perfekt pass för mig som behöver kvalitet i form av fartträning.

Nu blir det lite lugnare några dagar eftersom jag ska springa en halvmara (Läckövarvet) på fredag. Kanske kan jag få till lite rullskidor. Det var ett tag sen.

Tillbaka på pigga ben

Kom ikväll tillbaka från vår lilla semester på Skrea Strand i Falkenberg. Där har vi umgått med mina syskon med familjer. Riktigt trevligt har det varit. Sol och bad samt god mat och dryck har det blivit. Löparskorna var inte med så någon träning blev det inte.

Stack ut på min snabbdistansrunda förbi Gröneskog nu ikväll och trodde jag skulle få sota för alla onyttigheter jag stoppat i mig. Men jag kände direkt att benen var pigga så det var bara att köra på. Trots att jag inte tog i så mycket så blev farten hög. Till slut blev snittfarten 4:03 på den 13 km långa rundan och snittpulsen hamnade på måttliga 164 (83%). Jag brukar hamna runt 170 i snitt annars. Tre dagars vila från träning har alltså gjort gott.

Jag ska fortsätta träna ganska hårt nu i helgen för att ta det lite lugnare nästa vecka igen eftersom jag ska springa Läckövarvet på fredag. Vore trevligt att vara lika pigg i benen då som jag var idag.

78 km

En bra träningsvecka är till ända. 78 km löpning blev summan och det är jag riktigt nöjd med. En vecka med både långpass och intervallpass. Ingen snabbdistans dock kom jag på nu men det får jag väl spara tills nästa vecka som kommer att börja lugnt. Då åker vi på en liten semester till Falkenberg. Har lånat ett tält som vi förhoppningsvis kommer sätta upp på Skrea camping.

Ska bli trevligt att träffa alla mina tre syskon där. Löparskorna är inte packade men jag kanske blir sugen på en barfotalöpning på stranden.

Löpning med Cilla

Det är inte ofta. Men det händer.

Att jag springer tillsammans med Cilla. Men igår hände det. Barnen var och lekte hos kompisar så vi tog en löptur trots att det regnade ganska mycket.

Vi stack iväg till Skaraberg för att köra intervaller i en 350 meter lång backe. 8 intervaller blev det och det kändes riktigt bra för min del. Cilla körde 5 stycken för att sen springa några kortare intervaller istället. Hon såg riktigt stark ut så jag är riktigt imponerad.

Med löpning till och från Skaraberg blev det 70 minuters löpning och det är nog rekordlänge för Cilla. Hoppas hon har fått mersmak på att springa lite längre än de 30 minuters löprundor hon brukar ta.


Jag och mina ben

Jag hade ett intressant samtal med mina ben häromdan när jag sprang 4 varv på sexan i Petersburg.

- Vi känner oss riktigt pigga så här efter ett varv. Det blir nog inga problem att klara tre varv till i detta tempot.

- Jaha, jag vet inte jag. 4:30-tempo är väl ganska snabbt när jag tänkt köra distans i 5-tempo med det ska nog gå.


Så det var bara att köra på. Efter två varv var det oförändrat men en bit in på det tredje lät det så här:

- Nu börjar vi känna oss ganska möra. Dags att dra ner på farten va?

- Ja, det är väl inte så konstigt med den öppningen.

- Men det räcker väl med detta varvet också va? Så blir det tre varv?

- Haha. Nej, nu ska ni få er en omgång. Sista varvet blir grymt!

.- Du skojar va? Du kan väl inte på allvar mena att du ska ut på ett varv till?

- Skyll er själva. Det var ni som satte utgångsfarten.

Så blev det då ett fjärde varv på Petersburg sexa. Att det blev ett jobbigt varv behöver väl inte tilläggas. Jag och mina ben orkade i alla fall komma in i mål och få lite välbehövlig energi.


Racersnabbt

Har länge kämpat för att komma över 30 km/h i snitt på mina turer med cykeln. Men det verkar helt omöjligt.

I går fick jag dock låna en racer och då kan jag säga att det inte var några som helst problem. Jag cyklade till Lidköping och tillbaka och kom upp i nånstans mellan 32 och 33 km/h i snitt. Rundan som brukar ta ca 1:30 tog nu plötsligt 1:12.

Jag har lämnat tillbaka cykeln nu men det var kul så länge det varade. Nu är det min citybike som gäller igen och rundor under 30 km/h.

Simlektion

Jag försöker träna varierat. Dels för att undvika skador men också för att det är roligare att variera.

I måndags var jag ju på Mösseberg och sprang. I går blev det rullskidor och morse var det simbassängen som väntade på mig. Där var också Linda Eriksson som visade mig hur jag skulle göra när jag simmade frisim.

Jag känner mig minst sagt dålig på frisim. Klarar i princip bara en halv längd innan jag blir för trött. Men efter lite träning, framförallt med andningen, orkade jag faktiskt simma två hela längder frisim utan uppehåll. Det är jag jättenöjd med. Nu kan jag ju köra frisim när jag är och badar istället för att simma bröst.

Löpningen är det viktigaste just nu men det är trevligt att behärska olika idrotter. Just nu varierar jag löpningen med cykel, rullskidor och simning. Nästa träningspass får nog ändå bli löpning tror jag.


Lidingöloppsträning

Jag har haft mina planer på att ställa upp på Veteran-SM i marathon i Lidköping i slutet av augusti. Men jag har tänkt om. Jag har kommit fram till att det är för nära inpå Lidingöloppet. För det första går det bort mycket träning både före och efter maran och sen är skaderisken ganska stor. Det finns även en risk att jag inte återhämtar mig så snabbt efter maran och då är det lika bra att skjuta upp.

Det finns dock lite tankar i bakhuvudet på att kanske ställa upp på Växjö marathon några veckor efter Lidingöloppet istället. Men det beslutet tar jag inte nu.

Nu är det alltså full fokus på Lidingö och idag fick jag till ett riktigt nyckelpass med tanke på det. Ett långpass i terräng på Mösseberg i Falköping. Barnen är hos sin mormor och morfar och Cilla var på "tjejkväll" i Falköping. Så jag passade på att träna och sen vara snäll och hämta Cilla efteråt.

2 timmar och 40 minuter tillbringade jag i de olika spåren uppe på Mösseberg. Jag lyckades nog hitta alla slingor som finns där men mest höll jag till på de röda och gula spåren som är lite mer kuperade. Jag hade lite känningar i baksida lår på båda benen från start men det blev inte mycket värre efterhand så jag fortsatte att springa. Efter 31 km fick det vara nog och då var jag minst sagt trött i benen. Men det var ju det som var meningen. Ett bra i förberedelserna inför loppet sista helgen i september.

Dubbla tredjeplatser

Har precis kommit hem från Midnattsloppet i Kvänum. Och resultatet blev två tredjeplatser. En för mig och en för Emma.

Först sprang Oscar och Emma sina lopp (1400 meter) och de sprang riktigt bra. Oscar var en halvminut före Emma i mål och kom 8:a bland killarna upp till 10 år. Emma däremot var 3:a i mål bland tjejerna upp till 10 år. Imponerande med tanke på att hon bara är 6 år! Hon var bra trött mot slutet men spurtade ner två äldre tjejer på upploppet. Riktigt kul att se Emmas glädje när hon fick kliva upp på pallen och ta emot en pokal.

Pokal blev det för mig med i H35 på 10 km efter mycket hårt slit i värmen. Det gick bra första varvet men sen började det ta emot och jag fick även ont i magen efter att ha druckit vatten vid varvning. Men det var bara att kämpa på och hänga i så gott det gick. Såg mot slutet att jag hade chansen att gå under 39 minuter och efter en fin spurt gick jag in på 38:55. Det är jag riktigt nöjd med.


En stolt Emma med sin pokal


RSS 2.0