Nytt personbästa på halvmaran

Har kommit hem från Läckövarvet och är för en gång skull riktigt nöjd med min insats. 1:30:48 på halvmaran innebär nytt personbästa.

Jag är framförallt nöjd med att jag orkade hänga i och hålla tempot ända in i mål denna gång. Trots rejäl motvind sista 4,5 km lyckades jag hålla mitt tänkta tempo. Jag hade lite kramp i baklåren också. Det nöp en del men som tur var klarade jag mig utan att det blev en rejäl kramp.

Visst hade det varit trevligt att gå under 1:30 men det var egentligen aldrig nära. Låg efter det schemat redan efter 6-7 km men jag tappade inget mer sen.

Jag kom ikapp Karl efter ca 3 km och sen följdes vi åt hela vägen in mot mål. Men som vanligt spurtade han ner mig.



På min pulskurva syns ganska tydligt att jag fick kämpa på bra mot slutet. Pulsen når nästan maxpuls vid målgång. Bilden är från målgången för övrigt. Oscar springer framför och hejar på.


Barnen och deras kusin Alfred sprang också men de fick nöja sig med 1200 meter. Här sysn de tillsammans med mig och Karl. Håkan Tholin, Fredrik Samuelsson och Fredriks kompis Erik sprang också. Fredrik imponerade med 1:43 på halvmaran, ett pers med 8 minuter.


Oväntat bra, ovanligt trögt och ovana muskler

Jag var i badhuset i söndags med familjen. Då passade jag på att simma lite. Tycker egentligen det är ganska tråkigt att simma men om jag kör intervaller blir det roligare. Så det blev 24 stycken 50-metare med 20 sekunders vila. 50-metarna tog ca 70 sekunder så det blev alltså klassiska 70/20-intervaller.

Jag har haft en del träningsvärk sen simningen. Armar, axlar och ljumskar känns det mest i.  Brukar inte få det när av simning men de gånger jag kört intervaller så får jag träningsvärk.

Idag kom jag plötsligt på att jag borde köra en runda på rullskidorna, något jag inte gjort sen 23 december. Jag hade inga större förhoppningar om att åka fort utan bara känna på det. Jag gav mig ut till Skarahov och körde cykelbanan Skara-Finnatorp 2 gånger. Och det kändes riktigt bra och fort gick det också. Vet att jag legat på 1.04-1.07  tidigare gånger men idag blev det plötsligt och helt oväntat 1.01, en km-tid på 3:39. Vad beror detta på då? Ja, inte har jag tränat nån överkropp det senaste och skidor åkte jag senast i april. Hoppas det är att jag helt enkelt är i bättre form rent konditionsmässigt. Min core-träning kanske har gett resultat också?

Jag hade även med mig löparskorna så jag kunde köra lite korta intervaller efter rullskidorna. Men det var väldigt svårt att få igång benen. Förmodligen berodde det på att jag kört rullskidor innan för lördagens snabbdistans borde väl inte sitta i benen än? Jag körde i alla fall 4 stycken 200-ingar och 2 stycken 400-ingar. Farten på dessa intervaller skrämmer inte upp några motståndare det kan jag säga.

Hoppas benen känns piggare på fredag.

Jag tycker inte om vind

I torsdags blev det ännu ett träningspass för mig och Fredrik. Denna gång var det distans som var på schemat. 15 km i behagligt tempo runt Skara blev det. Vi mäktade med en skön fartökning sista kilometerna. Ett riktigt härligt pass.

Dagens pass var inte lika skönt. Det blåste en del ute och det tycker jag inte om. Mitt snabbdistanspass på Gröneskogsrundan började i motvind och när jag hade kommit till Ardala var jag rejält trött. Och då hade jag 8 kilometer kvar.

Bara att bita ihop och försöka hålla i. Målet med mina snabbdistanspass är att försöka hålla mitt halvmaratempo (eller det jag i alla skulle vilja hålla på en halvmara för att klara 1.30). Tempo skulle då vara 4:15/km.

Idag fick jag kämpa rejält för att klara det. Men jag fixade det i alla fall och får vara nöjd med det.

Nu väntar korta och intensiva pass innan fredagens tävling på just halvmaradistansen.

Hindsbosjön är favoriten

I söndags körde jag en riktig favorit. 1800-meters intervaller runt Hindsbosjön. Det blev 4 stycken med 60 sekunders vila. Ett bra intervallpass helt enkelt. Men att jag skulle köra samma träning idag igen var inget jag hade planerat. Men Samuelsson har blivit så inspirerad och nyfiken på detta pass så nu när han var hemma från Norge ville han prova på.

Givetvis tog jag med honom till den vackra rundan runt vår fina sjö. 3 gånger sprang vi runt. Samuelsson öppnade optimistiskt på första intervallen och det visade sig vara en ganska dålig idé. Han tappade sen ganska rejält på de återstående intervallerna. Men han är ju inte gammal så han lär väl sig...(Själv låg jag inom tre sekunder på de tre intervallerna

Efter tog vi lite O'boy och sen körde vi lite styrka. På torsdag tar vi ett långpass nånstans i Skaratrakten.


Pigga killar innan vårt tuffa pass


Bra träning i Danmark

Har just kommit hem från en härlig semester i Danmark. Vi hade underbart väder nästan hela tiden. Det blev mycket bad och även ett besök på Legoland.

Men jag hann även med lite träning. Tre löppass blev det. På söndagen blev det backträning. Hittade en ganska brant backe som tog 30-35 sekunder att springa. Den sprang jag 12 gånger. Sen körde jag lite fartlek.

Ett långpass blev det på tisdagen. Ett härlig runda där det kändes som jag kunde sprungit hur långt som helst.

På torsdagen blev det ett distanspass (ca 1.30) där jag bröt av med två 10-minutersintervaller i halvmaratempo (ca 4:15-tempo). Blev rejält trött mot slutet.

Känns som det blev lyckat även på träningsfronten i Danmark. Nu är siktet inställt på Läckövarvet 31 juli, en halvmara på Kållandsö som jag även sprang i fjol.

Mot grannlandet i väster

Då var sista passet avklarat innan vi åker till Danmark på semester.

Har hunnit med ett backpass, en cykeltur och idag ett kombinerat distanspass och intervallpass sen senaste blogginlägget.

Det kombinerade passet var ett distanspass på 15 km men där jag efter 8 minuters löpning ökade tempot till 4-minuterstempo i fyra minuter, alltså en tusenmetare. Gjorde detta 5 gånger. Den femte intervallen kändes jobbig men jag klarade att hålla det tänkta tempot i alla fall. Kändes som det var ett riktigt bra pass. Det kan nog återkomma.

Löparskorna följer med till Danmark. Vi får se hur mycket de kommer att användas.

Möte med en älg

Jag springer ganska ofta i Petersburg. Men jag har aldrigt träffat på något större djur i den skogen. Tills idag.

Hade tänkt att ta tre varv på 6 km-slingan. På mitt andra varv efter några hundra meter stod jag plötsligt öga mot öga med en älg. Jag stannade direkt och blev stående ca 10 meter ifrån älgen där den stod mitt på spåret. Jag väntade en stund för att se om den flyttade på sig men efter ett tag gav jag upp och vände om. Det fick bli en annan runda helt enkelt. Att ta mig förbi älgen var inte att tänka på.

Det funkade bra med lite löpning runt Skara också. Blev nästan 22 km innan jag var hemma.

Jag viktar om

Min plan för att bli bättre har varit att få in mycket fart för att bli snabbare. Och det känns som jag blivit bättre på kortare sträckor. Bra så långt.


Men på längre sträckor har det inte skett någon märkbar förbättring. Mina halvmaror jag gjort har inte direkt motsvarat de tider jag gjort på tex 10 km. Så jag har beslutat att ändra om lite i träningen. Jag kommer nu i sommar satsa mycket på långa och lugna pass för att få kroppen att vänja sig vid långa sträckor. Intervaller och framförallt snabbdistans för stå åt sidan lite.


Hoppas detta ska hjälpa mig mot en bra tid på Lidingöloppet. En del backträning kommer jag också lägga in eftersom banan på Lidingö är rejält kuperad.


RSS 2.0