Bra vecka

Det har varit lite si och så med träningen i september. Men när jag summerar den här veckans träning ser det bättre ut. Jag var i veckan i Danmark med jobbet och där passade jag på att springa några rundor.

Sen har jag hunnit med 2 pass på rullskidorna nu i helgen på hemmaplan. Dagens pass på dryga 2 timmar var riktigt bra träning där jag körde på tröga hjul plus att det var blötföre. Fick med andra ord trycka till lite för att få rull på hjulen.

Nästa vecka blir det Finland (mycket resor med jobbet nu) och där hoppas jag också kunna genomföra några löppass.

Höga höjder

Just hemkommen från semster på Rhodos. Från den här vyn låg jag mest hela tiden och spanade in en bergstopp. Det är den som syns på bilden nedan. Tänkte att det måste väl gå att springa upp dit. Och det gick det.
 
Jag tog en del av den på onsdagen men på igår lördag tog jag hela berget. Första biten är en bilväg men i slutet är det trappor som gäller. Sammanlagt var det en stigning på ca 300 meter på 1,7 km löpning om man räknar bort transporten från och till själva berget. Berget klarade jag av på 15 minuter vilket blev en km-tid på 9 min/km...
När jag väl kom upp tog jag ett foto från toppen ner mot hotellet och havet.
Bra träning för benen var det helt klart. Mötte en tysk på vägen ner och han var på väg upp. Han var duktigt trött och det enda han fick ur sig var "Katastrophe". Jag lånade ut lite vatten till honom och önskade honom lycka till på vägen upp. Sen vände jag honom ryggen och begav mig ner mot hotellet för ett skönt bad...

Glest mellan träningarna

Det har varit riktigt glest mellan träningarna det senaste. Det mesta beror på att jag reser mycket med jobbet just nu. Det har fått bli de pass man kunnat klämma in emellan.
Nu befinner jag mig på Rhodos och där har det i alla fall blivit några löppass. Rullskidåkningen blir däremot lidande. Får se när jag kan ta igen det.

Mersmak på rullskidor

Efter Alliansloppet fick jag helt klart mersmak på rullskidor. Jag fick lite slumpartat tag i ett par begagnade tävlingsskidor med PU-hjul. De behöver man ha om man ska tävla då detta är tillåtet i de flesta tävlingar. Då duger det inte att komma med 2:or.

Jag har provat de "nya" skidorna en gång och det gick helt klart fortare. SM på rullskidor går i Lidköping i Oktober och tills dess ska jag ha kört fler pass på de snabba hjulen.

Men jag har även satt dit 3:orna i bak på mina träningsskidor och det är en rejäl kontrast och en helt annan sorts träning. Tror det är bra att variera det.

RSS 2.0