Fiasko i Mullsjö

Idag var det äntligen dags för tävlingspremär på skidor. Faktiskt min första skidtävling sen Vasaloppet 2011. Jag hade valt att vila ordentligt i veckan för att vara fräsch till tävlingen.
 
De blev den del testande i spåret på morgonen i på Ryfors GK. Det var en ihopskottad bana på Mullsjös golfbana som utgjorde Stråkenloppet 2013. Jag fick prova lite olika vallor innan jag träffade hyfsat rätt.
 
När starten gick kändes det ganska bra och jag kom i väg utan strul. Första varvet av 5 på den 8,5 km långa banan var jobbig men jag hängde med bra. Kände dock att jag hade en del problem med utförsåkningen. Det skulle senare visa sig vad det var. När jag kom in på varv två märkte jag att sulan till ena pjäxan var lös och fladdrade. Jag fick svårare och svårare att åka. I nån saxbacke fick jag gå eftersom skidan var svår att lyfta.
 
När det sen gick utför föll jag 2-3 gånger ganska rejält och skidan vände sig åt fel håll då insåg jag att det var kört. Det vara bara att försöka ta sig till varvningen och bryta. Men jag hann inte ens dit. 3 km innan varvning lossade skidan från min fot och därifrån fick jag gå till målet.
 
En stor besvikelse naturligtvis men samtidigt var det skönt att det inte hände på Vasaloppet. Jag har tidigare haft problem med pjäxan och hade limmat den men tydilgen inte tillräckligt bra. Nu blir det till att få tag i nya pjäxor för på lördag är det dags för Billingens långlopp. Då hoppas jag att allt material håller.
 
Pjäxa utan sula i fram.

Tävlingspreparation

Nu börjar det närma sig första tävlingen. Nästa söndag är det dags för Stråkenloppet i Mullsjö. Så nu är det hög tid att börja preparera sig för att tävla. I tisdags var jag på massage hos Kajsa. En välbehövlig massage eftersom jag hade en hel del "sättningar" i axelpartiet. Ont gjorde det men efteråt känns det alltid bättre.
 
Skidorna har även varit på behandling. Slipning hos Ulf på Intersport i Falköping ingår liksom när man ska förbereda sig för tävling. I fredags fick skidorna en finslipning och nu är det bara att köra.
 
Jag har tränat på bra ett tag nu och nästa vecka kommer jag dra ner en del på träningen för att bli lite piggare än jag är nu. Korta, snabba pass brukar vara melodin för att komma i form.
 
Veckans träning:
Mån: Styrketräning, 15 min
Tis: Motionscykel, intervaller, 45 min
Ons: Längdskidor, Billingen, 1h 35 min
Tor: Styrketräning, 45 min
Fre: Vila
Lör: Längdskidor, Billingen, 2h 20 min
Sön: Längdskidor, Billingen, intervaller, 1h 40 min
 

LCHF - kan det va nåt?

Jag har sen årsskiftet kört LCHF-diet. Har länge funderat på det men det har liksom aldrig blivit av. När jag sen läste en bok om ämnet tog jag tag i det. Nu har jag hållit på i nästan 2 veckor. Jag hade tänkt att köra Januari ut och sen göra en utvärdering.  Jag skulle gärna tappa några kilo men samtidigt inte känna mig orkeslös när jag tränar och tävlar. Återstår att se hur det utvecklar sig.
 
Annars har jag haft en ganska lugn vecka och faktiskt ett enda längdskidpass som avklarades idag. Det blev ett långpass på Billingen där det var massor med skidåkare. Blev en del åkning i skatebädden men det spelar mindre roll. Kul att se så många i spåret.
 
Träning vecka 2 2013:
 
Måndag: Vila
Tisdag: Vila
Onsdag: Löpning, löpband, 3x4 min intervaller, 40 min + motionscykel, 30 min
Torsdag: Löpning, 30 min
Fredag: Vila
Lördag: Motionscykel, 1h 50 min
Söndag: Längdskidor, Billingen, 1h 30 min
 
 
 

Nötning på konstsnö

I mitt förra inlägg skrev jag att det roliga var över och att jag får börja sikta in mig på rullskidor. Riktigt så illa blev det inte. I Skövde och Falköping ligger konstsnön ganska tjockt. I början av veckan var dock spåren väldigt isiga men i helgen har jag varit i Skövde 2 gånger och båda gångerna har spåren varit fina.
 
Så det har blivit en del timmar i skidspåret även den här veckan (7,5h) plus lite löpning och motionscykel. Så jag är nöjd med veckans träning. Det har blivit en hel del av den varan det senaste men nu kommer kroppen "slippa" längdskidor ett tag. Jag åker till Danmark med jobbet i morgon och kommer tillbaka först fredag kväll. Löparskorna tar jag med mig och kanske finns det nåt gym man kan besöka.
 
Veckans träning:
Måndag: Löpning, intervaller 4x4 min, 1h
Tisdag: Motionscykel, 1h
Onsdag: Längdskidor, Billingen, 2h
Torsdag: Längdskidor, Falköping, intervaller 10x800, 1h 30 min
Fre: Vila
Lör: Längdskidor, Billingen, 2h
Sön: Längdskidor, Billingen, intervaller 4x6 min plus korta stakningsintervaller, 2h
 
 

RSS 2.0