Lägerelden har slocknat

Då var mitt miniläger i huvudstaden avslutat. Avslutningspasset blev en runda runt Djurgården och sen en sväng runt Östermalm.

Benen kändes förvånansvärt pigga ändå och jag kunde hålla uppe tempot hyfsat.

Jag får vara riktigt nöjd med mitt läger. Totalt blev det ca 5 timmars löpning och ungefär 57 avverkade kilometer.

Nu blir det definitivt vila från löpningen ett tag. Det är nog dags att plocka fram rullskidorna på nästa pass så även överkroppen för jobba lite.

I morgon avslutas min kurs här och jag kan äntligen åka hem till min familj. Jag längtar hem nu.

Dag 2: En viss skillnad på tempo

Igår gick det ju inte alls snabbt när jag var ute och sprang. I dag har inte benen känts lätta direkt och nu ikväll skulle jag springa tillsammans med Jonas Ljung, en hyfsat bra löpare som sprang Lidingöloppet på 2:03 för några veckor sedan.


Så jag visste att det här passet skulle blir tufft för mig. Till en början kändes det ganska bra faktiskt. Vi fick stanna till några gånger och fundera på vart vi skulle och det gjorde att tempot inte blev jättehögt till en början. Men efter ett tag kunde vi springa på utan problem och då höjdes tempot betydligt. 4:30-tempo höll vi nog ungefär och till slut blev det ganska jobbigt.


När vi dessutom gav oss in i ett rejält kuperat elljusspår i slutet sa mina ben ifrån. Det var bra att ta fram viljan och köra helt enkelt. Efter 1:44 och 21,4 km var rundan över. Ett snittempo på 4:55 blev det till slut inklusive en del stopp på vägen.

Det här passet kommer jag definitivt känna av i morgon. Återstår att se vad benen säger i morgon kväll när jag ger mig ut på det sista passet på mitt läger. Bu eller bä?

 


Startskott på miniträningsläger

Just nu är jag på kurs i Stockholm. Kommer vara här till och med torsdag och då passar jag på att springa de tre kvällar jag kommer vara här.

Tanken är att jag ska göra tre ganska långa pass i lugnt tempo.

Ikväll vad det dags för första passet.  Det blev ca 90 minuter i lugnare tempo än jag tänkt mig. Benen kändes tunga sen loppet i lördags så det gick inte fort direkt. Sen vågade jag inte riktigt springa på för fort eftersom jag har två likadana pass kvar.

Samtidigt var det rejält kuperat i det spår i Lill-Jansskogen jag sprang i så efter ett tag gav mig ut på gatorna i Stockholm och sprang istället. Det kändes bättre.

Nu har jag fått i mig pyttipanna med ägg och tillhörande öl. Sen har jag varit på 7Eleven och köpt lite godis och dricka. Det kan jag unna mig på mitt läger.

I morgon kommer jag troligtvis få sällskap på min runda. Återkommer med ny rapport i morgon kväll.

3 nya pers

Då var Billingehusloppet avklarat. Och det gick riktigt bra för oss alla tre.

Emma och Oscar sprang 1,6 km. Jag följde med Emma och hon sprang på riktigt bra. Fick säga till henne att gå i tre av backarna så att hon skulle orka hela vägen. Men hon har en enorm vilja denna lilla femåring. Det var svårt att få henne att gå. Hon kämpade rejält och kom in på 9:37, en halvminut snabbare än Oscars tid i fjol! 6-minuterstempo på denna tuffa bana är inte illa av en femåring kan jag säga.

Oscar var en bit framför och han sprang ensam så vi vet inte riktigt vad det blev för tid men han var nog minst en minut före i alla fall. Han tyckte att det hade gått bra och att det var kul och det var ju det viktigaste.

Sen var det dags för min start och jag var lite osäker på formen inför loppet. 44 minuter blev det i fjol på den 10,5 km långa banan och målet var att göra en bättre tid. Och det lyckades jag med. Jag höll ihop med Stefan Ödman från IFK Skövde och Rosa Pantern en lång period men med några km kvar fick Rosa Pantern släppa. Jag och Ödman hade en riktigt bra kamp men till slut lyckades jag rycka ifrån honom och tog placeringen före honom i H35 och en tid på 42:01 enligt min egen klocka, dvs 4 min-tempo.

Placeringar och tider var det däremot rejält strul med från arrangörens sida och vår prisutdelning fick ställas in. Priserna skulle komma på posten. Vad det blev för placering för mig har jag alltså ingen aning om. Det återstår att se.

Nu ska vi njuta av vår insats ikväll med bastu, godis och dricka.


Pigg, fräsch och fundersam

Det onda i ryggen släpper mer och mer. Idag gjorde jag ett litet löptest och jag kände inget alls i ryggen. Så det ska inte vara några problem att starta i Billingehusloppet på lördag. Men då krävs att jag hittar nån som tittar till mina barn medans jag springer efter Cilla kommer vara bortrest till helgen.

Barnen kommer springa knatteloppet på 1,6 km. Får se hur det klarar av det. De hade lite jobbigt i fjol med den långa sträckan.

Jag känner mig annars pigg och fräsch i kroppen. Jag håller fortfarande på med min stretching och jag känner mig faktiskt riktigt smidig just nu. Men det finns nog lite till att ge där skulle jag tro.

Jag har börjat fundera på nya rullskidor. De jag har nu är ca 20 år gamla och hjulen går rejält trögt plus att de inte är direkt följdsamma. Nya rullskidor ska vara lite mer mjuka och skönare att åka på. Dessutom skulle det nog bli en mycket trevligare upplevelse att åka när det går lite snabbare. Som det är nu får jag ta i för kung och fosterland för att överhuvudtaget ta mig fram och det är inte kul. Att köra ett lugnt och skönt pass på rullskidor går helt enkelt inte.

Men jag får se hur det blir. Jag får fundera ett tag på det.

Ryggont

Fick hem en garderob från IKEA idag. Började montera den och det gick bra till en början. Men när jag skulle lyfta garderoben small det till i ryggen. Det gör ganska ont än. Hoppas att det inte blev nåt allvarligt.

Till helgen är det Billingehusloppet som står på schemat för mig och mina barn. Hoppas nu bara att det släpper i ryggen innan det.

Nu har jag varit duktig

Tränar man tre gånger i veckan är det enligt många optimalt att fördela dessa på ett intervallpass, en snabbdistans och ett långpass.

Och det är faktiskt precis det jag gjort denna vecka. Idag stack jag ut på ett långpass i några få plusgrader, regn och blåst. Men det var faktiskt riktigt skönt. Jag fick ta vägen förbi jobbet för jag hade glömt min mobil i företagsbilen efter min resa med jobbet till Falkenberg.

Sen blev det en runda förbi Stenum och Härlunda innan jag förde mina ben in mot Skara igen. Efter 1:50 och 22,6 km kom jag något blöt hem för en skön dusch.

Nu blir det fredagsmys med bland annat tacos.

Ett "Bonde söker fru"-pass

Ikväll var det Bonde söker fru på TV:n. Det tycker min fru om att se på. Jag klarar mig utan det så då passade det bra att ge sig ut och springa istället.

En snabbdistans stod på schemat och benen kändes riktigt pigga. Började lugnt och försiktigt men stegrade tempote efterhand. 44 minuter tog de 10 km jag var ute.

Fartlek

Jag brukar alltid ha en plan för hur min träning ska se ut men just nu har jag inte det. Ikväll när jag gav mig ut för mitt löppass hade jag ingen aning om vad det skulle bli för typ av träning.

Så jag gav mig bara ut och sprang och så fick jag se vad det blev. Efter 10 minuters lugn löpning bestämde jag mig för en fartökning. Jag visste inte hur länge den skulle bli men en fartökning hade jag i alla fall bestämt mig för. Jag ökade succesivt farten och efter ett tag sprang jag i 3:45-tempo och det kändes riktigt bra. Så jag fortsatte. Men efter 10 minuter var jag rejält trött och började småjogga lite istället. Efter en minut blev jag sugen igen. Denna gång blev det dock bara 3 minuters löpning i hög fart innan det blev jogg igen. Efter ytterligare en minut fick jag för mig att öka farten igen. Denna gång blev det 2 minuter och efter det var jag hemma. Knappt en halvtimma var jag ute och det blev ganska effektivt.

Just nu kom jag på att det är just det här som kallas fartlek.


Hungrig och dammig

Idag stack jag iväg direkt efter jobbet och körde rullskidor. Lite väl snabbt kanske. Jag glömde stoppa i mig nåt att äta innan och det märkte jag efter halva rundan. Jag blev rejält hungrig och med det försvann också min energi.

Blev till att kämpa på så gott det gick och bara ta sig i mål. Det gick hyfsat ändå.

Fick i mig en banan bland annat innan jag fortsatte mitt arbete i Emmas rum. Jag håller på och gör om i hennes rum och idag var det slipning på schemat. Det kanske märks på fotot att det blev lite dammigt där inne.

Jag kan också tillägga att maten som Cilla gjort iordning efter detta smakade alldeles utmärkt. Nu är jag mätt och belåten.


Igång igen

Då var jag igång med träningen igen efter förkylningen. Ett lugnt löppass på 36 minuter fick räcka som start.

Igår fick jag även mitt träningsprogram av Kajsa så nu har jag förutom stretching kört igång med styrketräning för att bli lika stark i båda benen bland annat.

Oscar tog hem Mössebergslunken

Idag blev det Mössebergslunken. Inte för mig eftersom jag är förkyld. Men för Emma och Oscar blev det start.

Emmas lopp på 500 meter gick först och hon kom in som nia i F7.

I P7 var Oscar med och detta var första gången han ställde upp i ett lopp där han var äldst. Och det gick jättebra. Han la sig trea efter starten men avancerade efter halva loppet till andra plats. Med 100 meter kvar sprang han även ikapp ledaren och det blev en hård kamp om segern. Men Oscar var starkast och kunde ta sitt livs första seger.


Emma spurtar mot mål


Här är Oscar på väg mot seger


Oscar har fått sitt förstapris, en plakett och ett gosedjur.


Förkylt

Jag hade tänkt ställa upp i Mössebergslunken i morgon men starten ligger i farozonen. Jag är täppt i näsan och har ont i bihålorna.  Jag får avvakta och se hur jag mår i morgon.

Nu är det rejält synd om mig. Jag är ju man...


Fokus på stretching och styrketräning

Man kan kanske tolka gårdagens inlägg som att jag kommer strunta i skidsäsongen. Så är absolut inte fallet. Jag kommer göra allt för att förbereda mig så bra som möjligt för Vasaloppet 2010.

En sak att tag i inför Vasaloppet (men även min löpning) är min obalans i styrka och även rörligheten.

Ikväll har jag varit hos min massör/personliga tränare Kajsa som har kollat styrka och rörlighet på mig. Och det var ungefär som jag befarade. Jag är svag i baksida lår men även mycket svagare på höger sida än på vänster. Dessutom är jag stel framförallt i baksida lår. Detta måste tränas upp. Jag har försökt förut men utan att riktigt på allvar tagit tag i det. Men nu ska det bli ändring. Med hjälp av Kajsa kommer jag få ett träningsprogram att följa och jag vet att hon kommer att se till att jag följer det.

Ikväll när jag kom hem körde jag ca 30 minuter stretching framför Idol. Kändes bra. Men nu gäller det att fortsätta. Jag vill verkligen bli rörlig och lika stark på båda benen.


RSS 2.0