Långa pass behövs

Jag måste bli uthålligare i min löpning. Efter drygt en timmas löpning brukar mina ben bli ganska tunga. Oavsett vilket tempo jag springer i. Och särskilt när det gäller flack löpning. Detta är något jag måste bli bättre på.

Och det finns egentligen bara ett sätt att klara av längre sträckor. Det är helt enkelt att vara ute och springa länge. Idag var jag ute i 1:45 och det blev ungefär som vanligt. Efter 1:15 var mina ben klara så det blev till att kämpa på sista halvtimman.

Jag ska försöka få till fler långpass det närmaste så jag blir en uthålligare löpare. Men det var länge sen jag körde korta intervaller nu. Får inte glömma av det heller. Snabbhet är inte fel det heller.

Tema rörelse

Då var skidorna inpackade i skidboxen igen.

Sex dagars skidåkning i Branäs är till ända. Det blir ganska jobbigt för låren till slut med utförsåkning. Lägg till att jag har hunnit med två längdskidpass och fyra löppass här i Branäs.

Så nu tycker min ben att det räcker. Ska bli skönt med lite vila nu. Får se när jag kör igång med träningen igen. I början på nästa vecka börjar jag väl känna suget igen.

"Semesterträning"

Just nu är jag på skidsemester i Branäs. Utförsåkning står naturligtvis högst upp på schemat.

Men det finns även plats för lite övrig träning. I går när vi åkte till vår stuga fick jag ett fint tips av min fru att jag skulle prova att springa bilvägen från Branäs by upp till Branäsberget där vår stuga är. Vägen är 13 km lång och går i princip uppför hela vägen. Starten är på ca 150 meter över havet och målet nära toppstugan är på ca 530 meter över havet.

Med andra ord en ganska jobbig resa. Men det gick förvånansvärt bra. Trodde att jag skulle får mjölksyra i benen men jag lyckades hålla det i schack. Ett riktigt bra tröskelpass blev det plus att mina ben fick rejält med träning.

Ska nu också se till att åka en del längdskidor innan vi åker hem på söndag.


Den härliga höjdkurvan på mitt löppass.


Igång med löpning

Så här en dryg vecka efter Vasaloppet har jag redan kommit igång ordentligt med löpträningen. Jag har bland annat hunnit med två distanspass. I går fick jag sällskap av Linda Eriksson. Kul att inte vara ensam för en gång skull.

Lika kul var det inte i måndags på spinningen. Det var väldigt dålig luft i lokalen och mina ben var inte pigga direkt. Nej, det passet glömmer vi.

Jag ska försöka hinna med lite mer löpning innan vi ger oss av för en veckas skidsemester i Branäs. Lockar inte riktigt med längdskidåkning men det kommer nog bli lite längd där ändå även om det mesta kommer handla om utförsåkning.

Kommer nog även ta med löparskorna. Återstår att se om jag hittar nånstans att springa.


Tävlingsplanering

Har funderat lite på mina mål för löpsäsongen.

Det stora målet för mig är självklart Lidingöloppet, där jag siktar på silvermedalj. Jag ska alltså gå under 2.15. Det blir tufft med jag ska göra ett försök.

Sen ska jag gå under 1:30 på halvmaran i år. Det ser mer överkomligt ut.

Skulle min träning gå väldigt bra och jag känner att jag klarar långa distanser så kanske jag ställer upp i Veteran-SM i Marathon 28 augusti i Lidköping. När det går så nära så kanske man skulle passa på. Men då måste jag känna att jag verkligen kan prestera ett hyfsat resultat och inte bara ta mig runt.

Fokus till en början kommer alltså ligga på halvmaran och sen utöka distansen till mara. Efter det är det terrängfokus som gäller.

Så här se min tävlingsplanering ut:
24 april: Skövde Marathon (där jag kör halvmaran)
22 maj: Göteborgsvarvet
30 juli: Läckövarvet (halvmara) (Här tävlar jag troligtvis bara om jag inte gått under 1:30 innan)
28 augusti: Veteran-SM i Marathon
11 september: Rådalunken (ett bra genrep inför Lidingöloppet)
25 september: Lidingöloppet

Sen finns det ju alltid lite kortare lokala lopp som jag kanske springer. I dessa kanske jag även får med mig mina barn som springer de kortare distanserna. Sen kommer min klubb Istrums SK arrangera DM på 10 000 meter i år. Datumet för detta är inte satt än. Så det beror lite på tidpunkten om jag springer det.

Jag mot världen

Roade mig lite med att jämföra mig själv mot sverige- och världselit. I löpning är det ganska tydligt att jag blir bättre ju längre det är. Om man nu bortser från halvmaran där jag inte riktigt fått till det. Det är ju också ett av mina mål med säsongen att förbättra min tid där.

Sen är det ju tydligt att nån vidare skidåkare är jag ju inte...


 

Min tid

Världen

Sverige

Skillnad Världen

Skillnad Sverige

400 00:01:05 00:00:43 00:00:45 51% 44%
800 00:02:30 00:01:41 00:01:45 49% 43%
1 500 00:05:05 00:03:26 00:03:36 48% 41%
10 000 00:38:35 00:26:17 00:27:55 47% 38%
Halvmara 01:30:48 00:58:33 01:04:00 55% 42%
Lidingöloppet 02:17:52 01:39:42 01:43:51 38% 33%
Vasaloppet 06:38:03 04:02:59 04:02:59 64% 64%

Notera att på 400,800 och 1500 har jag gissat ungefär vad jag skulle kunna få på en tävling. Jag har legat strax över dessa tider på träning och jag räknar med att man springer lite snabbare på tävling.

Falsk marknadsföring

Det är ju falsk marknadsföring menar jag. Inte f-n fick jag bättre glid av det. Det blev ju jättekladdigt under skidorna.


Vasaloppet 2010

Nytt pers (6.38) och ny bästaplacering (3600).


Jag borde vara nöjd men blåbärssoppan eller vad det nu var förstörde min dag.


Det kändes riktigt bra till en början och jag åkte ihop med Karl. Vi turades om att dra och det var riktigt trevligt att ha sällskap i loppet för en gång skull. Kändes som vi åkte riktigt fort första halvan av loppet.


Tyvärr fick jag nån sorts skit under skidorna i kontrollen i Mångsbodarna och utförslöpan efter fick jag staka ner. Detta släppte efter ett tag men i Evertsberg hände samma sak igen. Jag tänkte att det släpper väl det också men det gjorde det aldrig. Jag stannade och fick hjälp av några från Mullsjö SOK som tog bort snö under skidorna och drog lite med en vallakloss under skidorna. Men det hjälpte inte heller. I Oxberg lämnade jag in skidorna till Toko. Vet inte vad de gjorde men det blev ingen skillnad alls efter deras jobb. De la nog troligtvis på mer fäste trots att jag sa till att det skulle kolla till glidytorna också. (Ångrar mig väldigt mycket att jag inte gjorde något själv åt skidorna).


Det var bara till att kämpa på så gott det gick.  Jag tappade ganska mycket utför men eftersom jag hade superfäste kunde jag ta några placeringar uppför.  Min motivation var väl inte på topp mellan Evertsberg och Hökberg men efter Hökberg började jag räkna på vad jag kunde få för tid och jag kom fram till att jag kunde klara under fjolårets tid på 6:48 om jag kämpade. Och det gick ju bra. 6:38 är nytt pers med 10 minuter men framförallt förbättrade jag mig drygt 500 placeringar från i fjol.


Skidorna jag åkte på för dagen hade jag lånat av Lars Suther (som kom 24:a). Träffade honom i Mångsbodarna på lördagen och när jag provade skidorna gled de perfekt, bättre än mina egna. Så jag kan ju inte skylla på att skidorna var dåliga. Själva skidorna och vallningen var det nog inget fel på. Det måste varit så att jag helt enkelt fått in nån sörja i skidorna som vägrade försvinna.


Så nöjd eller missnöjd efter loppet? Nja, nöjd med min insats men synd att jag inte fick ut det fullt ut.


Jag hade som mål innan loppet att komma i mål utan något strul men jag får ändå vara nöjd att jag orkade hålla i åkningen så pass ändå sista halvan av loppet. Mest nöjd är jag med min diagonalåkning som funkade riktigt bra särskilt mot slutet. Jag kände mig pigg i benen hela vägen. Rygg och mage däremot blev jag rejält trött i sista två milen.


Samma fråga ställer man ju sig så här efter Vasaloppet varje år? Ska jag åka något mer Vasalopp? Jag får be att få återkomma i den frågan.


Nu väntar några dagars vila och sen drar löpsäsongen igång. Första målet är att gå under 1:30 på halvmaran. Det borde jag väl klara utan något strul…?

 


Då åker jag

Sitter just nu och äter frukost inför avresan mot Sälen. Formen känns bra och igår fick jag en rejäl massage av Kajsa. Hoppas det ska göra susen.

Känns bra igen

I helgen har jag varit ordentligt trött. I går hade jag egentligen tänkt att träna men det passet ställde jag in och tog det idag istället.

Billingen hade kanonspår efter att det blivit kallt igen efter mildvädret. Så bra glid och bra fäste gjorde att det kändes riktigt bra idag. Min teknik känns bra även om jag när det blir lite brantare har svårt att få till diagonalåkningen. Stakningen blir däremot bättre och bättre och jag ser fram emot all stakning på Vasaloppet på söndag.

På torsdag ska jag få massage precis som jag fick inför Lidingöloppet. Efter Kajsas behandling i höstas kändes det som jag flög fram på Lidingö. Hoppas på samma känsla på Vasaloppet.

RSS 2.0