Skönt att inte behöva komma tillbaka

E20-loppet utanför Götene.
En halvmara på en rak motorväg där man ser flera kilometer framför sig.
27 grader varmt.
Blåsigt.

Skönt att inte behöva springa det loppet någon mer gång. Idag sprang jag loppet och behöver jag säga att det gick dåligt? Jag öppnade på tok för fort. Första km gick på 3:52. Det kändes så lätt i medvinden och det lätta nedförslutet. Men snabbt kände jag av värmen och fick steg för steg minska hastigheten för att inte gå in i väggen.

När jag sen vände upp efter ca halva loppet var det motvind som gällde. Då tröt krafterna fullständigt. Då hamnade km-tiderna runt 5 minuter.

Sprang i mål på 1:38. Tiden är en av mina sämre på sträckan men det var många som hade det jobbigt i dag. Framförallt tror jag att motvinden sista 8 km gjorde att många inte orkade riktigt.

Jag hade sällskap av Karl större delen av loppet och det var nog tur det. Hade jag sprungit själv hade jag nog hamnat en bit över 1:40. Det var skönt att ha en rygg att gå på.

Jag hade som mål att slå mitt pers på sträckan (1.32) men jag får ändå vara nöjd med min insats. Med en lite lugnare öppning kanske jag hade orkat mer men jag är nöjd med att jag orkade hänga i trots motvinden.


Har jag blivit gammal?

I tisdags tänkte jag träna intervaller. Men jag kände med en gång när jag gav mig ut att benen var tunga som bly. Jag trodde att det skulle släppa efter ett tag men det gjorde det inte. Kände mig riktigt gammal och otränad där jag sprang. Visserligen fyllde jag år i går men så fort åldras man väl inte? Jag gjorde ett lamt försök till kort intervall men jag var inte ens nära att komma upp i den hastighet jag tänkt mig. Så jag joggade hemåt och avbröt passet. Jag hade ju ett lopp på lördag att tänka på och nu gällde det att komma i form.

I dag kändes benen däremot lättare. Så det blev några lätta fartökningar och nu var det lättare att komma upp i hastighet. Ett skönt besked inför lördagens lopp. Jag fick ett par löparglasögon av Cilla när jag fyllde år igår och jag provade dessa idag. De kommer jag ha på lördag också. Får se då vad den gamle mannen kan prestera.


Njutarpass på inlines

Jag tog det ganska lugnt på midsommarafton och var så pigg i går att jag orkade med lite träning. Det blev ett njutarpass på inlines.

Körde mest för att det var trevligt och satsade inte så mycket på att få upp pulsen. Men det blev nog lite styrketräning för ben och bål i alla fall.

I dag fick jag däremot upp pulsen rejält. Det blev ett snabbdistanspass runt Gröneskog, ca 13 km. Snittpulsen hamnade på 170 (88% av max) mot 127 (67% av max) på gårdagens pass. Bra träning inför lördagens lopp då 21,1 km står på schemat. Nu blir det korta och intensiva pass inför det loppet för att toppa formen.

Äntligen ett riktigt långpass

Det var ett bra tag sen nu men idag blev det av.

Ett långpass i mina löparskor alltså.

2 timmars löpning var väldigt länge sen. Måste varit Lidingöloppet i fjol. Det känns riktigt bra att jag klarade av det utan att falla igenom. Höll mitt 5-minuterstempo hela vägen och orkade till och med öka lite mot slutet trots att det värkte en del i benen och motvinden piskade mot kroppen.

Nu blir det lite vila i och med midsommarfirandet. Tror att fredag och lördag går bort vad gäller träning. Men på söndag borde jag väl ha piggnat till.

Över förväntan

Har känt mig lite hängig och varit hes sen en fest i lördags. Ett tag undrade jag om jag var förkyld men jag slog fast att hesheten kom från att jag kanske varit lite högljudd på festen. (Det kan bli så ibland...)

Så jag gav mig ut på en löptur ikväll. Hade tänkt mig en runda på ca 13 km i makligt tempo. Men det kändes så fantastikt bra i kroppen så jag ökade farten. De första 5 km gick riktigt fort. Tyvärr fick jag håll och fick börja gå. Då bestämde jag mig för att köra intervaller istället. Körde 30-90 sekunder med ca 30 sek vila. Det gick också väldigt bra.

Så jag får vara riktigt nöjd. Mina farhågor om halsen och även mitt högerben besannades inte

På torsdag blir det troligtvis ett långpass. Då ska jag i alla fall springa i lugnt tempo.

Tillbaka på allvar?

Idag var det återigen dags för en löprunda. Tänkte trappa upp det lite från förra gången, alltså försöka promenera mindre. Oscar var sugen på att hänga med på cykel. Alltid trevligt med sällskap.

Vi tog oss bort mot Skaraberg och jag kände nästan direkt att det skulle gå bra. Jag hade inga känningar alls i baksida lår. Efter en kvart tog vi en liten drickapaus innan vi besteg "Skaras stora berg". Väl där upp stannade vi igen för lite drick innan vi fortsatte. Vi stannade faktiskt bara en gång till innan vi var hemma. Oscar var sugen på att komma upp i en mil cykling och han var riktigt nöjd när vi kom hem. Lika nöjd var jag som hade klarat av en dryg timma utan några som helst problem.

Hoppas jag nu är tillbaka på allvar och att jag kan glömma "den där baksidan". Men jag kommer definitivt att fortsätta med styrketräningen för mitt högerben. Det behövs verkligen.

Nöjd med 24 minuters jogging

Det är inte ofta jag är nöjd med 24 minuters löpning i lustempo. Men idag var jag det. Jag förflyttade mig 7 kilometer och varvade jogging med promenad. Av de 45 minuter jag var ute sprang jag 24 minuter. Jag kände att det fanns nåt där i baklåret som inte var som det ska men det gjorde inte ont och det krampade inte. Så jag tror detta var ett steg i rätt riktning. Om jag bara undviker snabba ryck och inte springer alltför länge nu till en början så tror jag att det kommer att försvinna. Det är drygt två veckor kvar till E20-loppet nu. Får se om det blir nån start.

Rehab är igång

Rehaben har börjat på allvar. Sen jag skrev senast har jag hunnit med två cykelturer och en del styrketräning för mitt ben. Men jag börjar redan nu bli rejält sugen på att ge mig ut att springa. Kommer nog prova på snart men då kommer jag definitivt ta det lugnt och varva löpning med promenader. Planen är då att promerera hälften av tiden om det går. För varje löppass sen hoppas jag kunna minska promenaderna och på sikt enbart springa. Hoppas den planen håller. 


Nä, nu är det rehab som gäller

Säg den glädje som varar länge.

Idag högg det till i baklåret igen när jag var ute och sprang. Hade gett mig ut till Istrum för ett långpass men det blev inte särskilt långt. Efter en halvtimma så började det krampa i baksidan precis som det gjorde i måndags.

Bara att avbryta passet och gå tillbaka till Gå.

Så nu är det rehab som gäller. Planen för detta är:
* Styrketräning och stretching för benen
* Cykel
* Ev. rullskidor

Återstår att se när jag kan komma igång med löpningen igen. Hade sett fram emot att göra en bra halvmara på E 20-loppet 27 juni. Nu fokuserar jag bara på att bli skadefri.

Baksidan höll - nu kan jag se framåt

Efter min kramp i höger baksida lår i måndags har jag varit lite orolig. I går var jag tvungen att testa för att se hur allvarligt det var.

Så jag gav mig ut på en liten löprunda. Till en början var det lite stelt men det gick släppte allt eftersom. Mot slutet vågade jag mig till och med på en fartökning. Och det höll. Känns bra inför min fortsatta träning.


Krampaktig träning

Min träning har flytit på riktigt bra en längre tid.

Men idag fick jag ett bakslag. Jag körde mina vanliga intervaller runt Hindsbosjön som är ca 1800 meter. Benen kändes riktigt tunga och jag blev rejält trött redan på första intervallen som inte gick alls fort (7.00). Ändå blev det den snabbaste. Efter halva fjärde intervallen nöp det dessutom till i höger baklår. Jag slutade springa direkt och började gå istället.

Hoppas det bara var lite kramp och inte nån bristning. Det var nog bra att jag stannade direkt när jag kände att det nöp till. Förhoppningsvis räddade det mig från ett längre uppehåll från löpningen. Det återstår att se.

RSS 2.0