Nu åker vi

Första inlägget som en gift man kommer här. Bröllopet i lördags gick bra och var riktigt trevligt. Dagen efter var lite seg men det kan det kanske vara värt.

I natt åker vi så iväg på vår resa till Egypten. Ska bli riktigt skönt att komma till värmen. Vilken kontrast.  Idag har det snöat hela dagen ute och ikväll blev konstsnöspåret på Billingen klart. Tyvärr hinner jag inte åka där. Lite typiskt. Hade det blivit klart lite tidigare hade jag hunnit med ett pass. Vallade faktiskt skidorna tidigare idag i fall de skulle bli klara med spåret på eftermiddagen.

Det fick bli lite styrketräning istället. Skidåkningen får jag väl ta när jag kommer tillbaka. Om det finns nån snö då återstår att se.

Får se om det blir nåt blogginlägg från Egypten.


Viloveckan är nära

På lördag gifter vi oss, jag och Cilla.

Sen åker hela familjen till Egypten på tisdag. Ska bli skönt att koppla av ordentligt. Planen är att bara ta det lugnt och inte göra nånting vettigt. Så nån träning är inte aktuell (kanske möjligtvis lite styrketräning). Efter att ha tränat på utan uppehåll i drygt ett år nu kanske det kan vara dags med lite vila.

Men innan det passar jag på att träna så mycket som möjligt. I går blev det stakintervaller på rullskidorna. Körde impulser på 1-2 minuter. Idag blev det en lugn löprunda i Skara.

Det kom lite snö idag men den smälte snart bort. Det ska dock bli lite kallare några dagar nu och då kommer troligtvis snökanonerna igång på Billingen. Det blir väl spår lagom till tisdag när vi åker iväg. Typiskt.


Jag älskar att träna

Många har en hobby av något slag. Min hobby är att träna. Varför håller jag då på med just den här hobbyn? Det finns flera orsaker till det:

Jag tycker det är otroligt roligt
Skulle jag inte tycka det var roligt skulle jag inte hålla på. Jag tycker om att ta på mig löparskorna eller skidorna och ge mig iväg ut i det fria.

Jag mår bra av det
Jag har haft en del problem med stress och träningen hjälper mig att hantera detta. Under och framförallt efter ett träningspass mår jag riktigt bra. Den eventuella stress jag känner försvinner när jag tränar. Träning för mig är även ett sätt att "rensa hjärnan". En hel del problem har jag faktiskt löst under just träning.

Jag inspireras av att med träning kunna förbättra sig och se konkreta resultat
Jag gillar statistik och för dagbok över min träning. Att se att jag genom träning har förbättrat mig på en viss sträcka ger självförtroende och inspirerar till fortsatt träning.

Tillfredställelsen av att sätta upp ett mål och sen uppfylla det driver mig
Jag har länge drömt om att få åka Vasaloppet under 7 timmar och det ger inspiration. Om jag skulle klara det skulle det ge mig enorm glädje. Andra mål är att springa milen under 40 minuter eller halvmaran under 1.30. Att klara det skulle inte heller vara helt fel.

Min kropp tycker om det
Vet inte om jag behöver nämna alla hälsovinster med träning men kortfattat kan jag säga att jag genom min träning kan hålla mig frisk och leva längre.


Stark på rullskidor

Långpass ska ju vara grunden i all träning säger de flesta. I helgen har jag anammat detta.

I fredags tog jag på mig löparskorna och gav mig ut mot Petersburg. Jag höll ett riktigt lågt tempo men varvarade med 6-7 impulser/fartökningar på ca 1 minut. 1:47 var jag ute.

Efter att ha köpt nya stavspetsar blev det idag rullskidor i regn och hård vind. Kändes väldigt bra i medvinden men så fort jag vände upp och fick motvind blev det naturligtvist genast tyngre. Körde då stakning med frånskjut, något jag är ganska dålig på. Bra att få träna på det.

Kände mig riktigt stark idag på rullskidorna och det känns som tekniken blivit lite bättre. Hoppas det håller i sig. 1:37 stannade klockan på efter dagens pass.

Efter dessa långpass är det ingen högoddsare att nästa träningspass kommer handla om intervaller. Nån som vill sätta emot?

Jag kanske ska bli kusk

Det är inte alla som vet att jag ska gifta mig nästa lördag. Men mina arbetskamrater har koll. I går hämtade de mig hemma och körde ut mig till Axevalla travbana. Där fick jag sela på och sen köra vallacken Turn It Gigolo. Mellan lopp 1 och lopp 2 körde vi ut på banan bland de andra hästarna som värmde upp.

Flera gånger körde jag förbi mållinjen och där stod mina arbetskamrater och jublade. Jag tyckte det gick riktigt fort men hon som åkte med mig meddelade att det här vara bara jogg, alltså ca 1:50-tempo. Vi gjorde dock en provstart och då gick det betydligt fortare, ca 1:30-tempo.

Det här var riktigt trevligt och med lite träning är jag nog där och tampas med Åke Svanstedt, Björn Goop och grabbarna. Nej, kanske ändå inte. Men jag fick se Svanstedt och Goop från restaurangen där vi intog mat och dryck och spelade bort pengar på felsatsningar.
 
Nedan ser ni lite bilder på mig och "Ture" som hästen kallas. Tyvärr blev inte bilderna på när jag kör så bra eftersom det var mörkt.



Håller försiktigt om Ture. Man har ju respekt för hästar...


Dags att köra. Något sammanbiten.


Så, då var det klart! Här ser jag lite mer avslappnad och cool ut.

En slitig långrunda

Det blev som jag hade planerat: en långrunda på rullskidor.

Jag letade mig först bort till Lundsbrunn. Det gick väldigt lätt till en början. Men när jag kom ut på vägen mellan Myråsen och Lundsbrunn var det riktigt grov asfalt. Där fick jag verkligen ta i för att komma nånstans.

Efter Lundsbrunn gick det lite lättare med mycket utförsåkning. En backe  strax efter Sörbovallen (där har man vunnit många fotbollsmatcher) var riktigt brant med en högerkurva mitt i. Då blev jag riktigt rädd. Hade jag ramlat där hade det nog blivit ambulansfärd.

Jag klarade mig och fortstsatte mot Hangelösa. En ganska fin miljö att åka i. Men när jag kom fram till Hangelösa var jag rejält trött och resten av träningen blev ordentligt jobbig. Att ena stavspetsen gick av gjorde inte saken bättre. Det blev mycket diagonalåkning sista milen.

Klockan stannade på 2:52 (38 km) när jag var hemma. En lite längre runda än jag hade tänkt mig. Men mitt mål var i alla fall uppfyllt: ett långt pass på rullskidor.

Rullskidträningen intensifieras

Sen mitt förra blogginlägg har jag hunnit med att simma 50-metersintervaller i Skarabadet, springa intervaller på 1-4 minuter och göra en runda på rullskidor i ganska lugnt tempo.

Just rullskidor är den träning jag kommer att koncentrera mig på i fortsättningen även om jag kommer variera med annan träning. I helgen har jag planer på att ta en riktig långrunda på rullskidorna. Får se om det passar in med övriga planer för helgen. Det är ju Fars dag bland annat. Då hoppas jag på fina paket från mina barn. Ska även ge min far ett litet paket.

Nya remmar var svaret

Varenda gång jag varit ute och åkt rullskidor har jag haft problem med skavsår i händerna. En fredag i augusti gick det så långt att jag fick "brännskador" på händerna. Det såg inte alls bra ut. Det tog nån vecka innan det gick över.

Jag har provat att tejpa och köra med dubbla handskar men det har inte hjälpt.

Idag provade jag att byta ut remmarna på mina stavar. Jag hittade ett par Exel-stavar som jag tog av remmarna på och satte på mina Swix-stavar. Ett lyckodrag skulle det visa sig.

Dagens träningspass var riktigt skönt. Inget skav i händerna och solen som lyser från en klarblå himmel. Inspirationen gjorde att jag körde på väldigt hårt i början och räkningen på det kom sista 10 kilometerna. Då gick det tungt. Men det spelar ingen roll. Skav i händerna ska jag nog slippa i fortsättningen.


RSS 2.0