Cykeltur med backträning

Har ganska ont i höften efter lördagens löpning. Det känns väl inte helt bra, men idag känns det mycket bättre än i går.

Jag tog en cykeltur för säkerhets skull. Jag stannade dock och körde backträning i Himlabacken. Det ligger utanför Ardala och en backe jag sprang en del i när jag var yngre speciellt i samband med fotbollsträning.

Jag har alltid tyckt att den backen varit lång och brant men idag kändes den inte så farlig. Det tog ca 20 sekunder att ta sig upp. 10 gånger sprang jag uppför backen. Höften kände jag inte av alls under backträningen.

Det som min höft inte gillar är långa pass på plant underlag. Det är ju precis det Göteborgsvarvet handlar om...


3 sekunder kvar

Häromdagen funderade jag om jag skulle göra ett kort eller långt test för att se hur jag ligger till.

Det blev det långa alternativet. Stenumsrundan på 19 km hade jag inte sprungit på över ett år så det var verkligen dags. Hur gick det då? Jo, jag kom in på 1.26, en km-tid på 4:33.

För att klara GBG-varvet på 1.35 behöver jag en km-tid på 4:30. 3 sekunder per kilometer har jag alltså kvar att kapa fram till start om tre veckor.

Det kanske kan vara svårt att jämföra ett träningspass på 19km mot Göteborgsvarvet men detta ger i alla fall en fingervisning om att jag inte är helt chanslös.

Känns som jag satt en rimligt mål då jag får kämpa lite för att klara det samtidigt som det inte är helt omöjligt.

Den bekanta höften gjorde sig påmind mot slutet. Men det är nog ingen större fara hoppas jag.


Nu närmar det sig

Idag fick jag startbeviset för Göteborgsvarvet i brevlådan. När jag började läsa informationen om Göteborgsvarvet blev jag mer och mer längta till starten den 17 maj.

Nu är det bara drygt 3 veckor kvar och man kan ju undra om jag ska klara mitt mål på 1.35. Jag har tränat på riktigt bra efter Vasaloppet och större delen har varit löpning. Så jag känner mig bra tränad. Men det är svårt att säga om jag verkligen klarar mitt ganska tuffa mål.

Tiden innebär en km-tid på 4.30, något jag utan problem klarar att hålla när jag springer en mil. Men 21 km är en helt annan sak. 

Jag ska snart göra något slags test snart för att se hur jag ligger till. Kanske blir det ett coopertest. Det säger en del om hur konditionen är, men eftersom testet bara är på 12 minuter så säger det inte så mycket om hur jag klarar en längre sträcka. Så kanske ska jag springa en längre sträcka innan i tävlingsfart för att riktigt se var jag står. Risken med ett sånt test är att jag åker på nån skada. Jag får se hur det blir.

Jag har efter gårdagens fys haft ordentlig träningsvärk i benen och nu har jag precis kommit hem från ett lugnt men segt löppass på 50 minuter. Efter det blev det stretching och en smoothie på banan och jordgubbar. Ganska gott faktiskt!

Ett genomjävligt pass

Jaha, då har jag överlevt ännu en fysträning på Hälsostudion.

Jag hade glömt hur jobbigt det här passet är. Det är verkligen ett genomjävligt pass.

Idag var det fokus på ben. Det brände och vibrerade i benen mest hela tiden. Man fick verkligen jobba med det mentala för att orka köra på.

Men det är riktigt skönt när det är över. Det känns verkligen som man har gjort nåt ordentligt.

Ikväll är jag alltså värd en Champions League-whisky. Då ska jag se Barcelona-Manchester United.

Gruppträning med 14-åringar

Jag tränar mycket ensam.

Men idag var jag med på Istrums friidrottsträning. Min granne Anders är ledare så han tyckte att jag kunde vara med i "mellangruppen".

Det var tre 14-åringar och jag som gav oss ut i spåret och körde löpning med fartökningar och lite backträning.

Även om vi inte var så många så gav det mersmak. Nästa måndag höjer jag medelåldern på träningen rejält igen.


Dagen efter

Denna helgen blev träningsfri efter en ganska tuff vecka.

Veckans träning avslutades i fredags med backträning i Istrum. Jag hade aldrig varit där förut och jag hade hört att det ska finnas en del backar där.

Och det var inte svårt att hitta backar att träna i. Min tanke var att börja med 5 km uppvärmning, men när jag kom i mål på 5:an var jag helt slut. Den ena backen efter en andra fick jag kämpa mig upp för.

Ordentligt uppvärmd var jag i alla fall inför den "riktiga" backträningen. Jag sprang längs spåret och så fort det kom en backe ökade jag farten. En del backar sprang jag flera gånger. När jag kom till omklädningsrummet efter drygt en timma hade jag fått en rejäl omgång i vader och lår.

Det var jättefina spår i Istrum så dit kommer jag nog återkomma. Backar finns det knappt i Skara så jag får räkna med att åka en bit för att hitta den typen av träning.

Lördag och söndag har alltså varit helt utan träning. I dag har jag inte haft en tanke på träning eftersom jag har varit lite "sjuk". Jag var på en mycket trevlig klassfest i går. Vi firade att det var 20 år sen vi gick ut grundskolan. Riktigt trevligt att träffa så många gamla skolkamrater. Det kanske blev några glas för mycket i går, så i dag känns det verkligen som dagen efter. Men i morgon är det en annan dag. Då får det nog bli träning i alla fall.

Lugnt och fint

Äntligen är våren här på allvar.

Jag var bara tvungen att ge mig ut och springa. Jag har ordentlig träningsvärk efter gårdagens fys så jag höll ett väldigt lugnt tempo. 53 minuter blev det.

Ja, gårdagens fys känns verkligen idag. Lår och mage känner jag av men framförallt är det armar och axlar som har fått en rejäl omgång. Denna styrka ska ligga till grund för fortsatt vasaloppsträning så det känns bra.

Nu hoppas jag bara att Blåvitt slår GAIS i kväll.

Fy vad jobbigt. Det vill jag göra igen.

Förra veckan blev Fys-passet på gymmet inställt. Men idag blev det av.

10 personer var vi som utsattes för diverse prövningar. Konditionsträning varvades med jobbiga styrkeövningar. Varje styrkeövning höll på länge och på de flesta fick jag ordentlig mjölksyra.

Det här var ett riktigt jobbigt pass. Men det är väl det man vill när man ska träna. Jag har redan skrivit upp mig på nästa pass.

Äntligen rullskidor

Så blev det äntligen av.

Rullskidträningen alltså.

Efter Vasaloppet har jag inte tränat varken skidor eller rullskidor. Men det kan vara bra att underhålla musklerna som används vid stakning. Därför ska jag med jämna mellanrum ge mig ut på rullskidorna. Ju närmare jag kommer Vasaloppet 2009 desto tätare kommer det bli mellan gångerna.

Idag tog jag ett lugnt pass på knappt en timma. Får se om jag får nån träningsvärk.

Långa intervaller runt Hindsbosjön

Hade egentligen tänkt att ta ut rullskidorna i dag.

Men på morgonen kom det snöblandat regn och då fick det bli löpning i stället.

Idag blev det långa intervaller. Runt Hindsbosjön är det ca 1900 meter så ett varv fick bli en intervall. 4 stycken blev det. Tiden låg på 7.15-7.25. Snittpulsen på intervallerna låg mellan 170 och 175, dvs ca 90% av maxpuls.

Har fått mitt startnummer och startled i Göteborgsvarvet. Jag kommer att starta i startled 8. Det kommer nog bli en del kö i början men det ordnar sig nog.

Underbar känsla

Eftersom jag kände av mina höftproblem efter fredagens löpning var jag lite orolig inför dagens löpning.

Men det kändes riktigt bra ikväll. Jag var ute och sprang i en halvtimma och gjorde några fartökningar. Som tur var kände jag ingenting av min höft.

Ett riktigt skönt besked för mig. Nu ska jag ju inte ropa hej än. Jag ska nog vänta ett tag innan nästa längre löppass. Rullskidor har jag längtat efter. Snart är det nog dags. Kanske till helgen?

Träningen är igång igen

Förkylningen började släppa igår och då gav jag mig ut på lite stavgång. Lite lagom att starta upp med efter en förkylning.

Idag var det tänkt att jag skulle köra FYS på gymmet. Men när jag kom dit var passet inställt. Det var några som hade lämnat återbud så det blev för få kvar.

Så jag anmälde mig på muskelvarvet istället. Men då hade jag ju en timma över innan passet började. Den ena Crosstrainern var ledig så jag fick en liten genomkörare på den innan.

Kände ändå att jag orkade bra på muskelvarvet efteråt. Två timmars träning blev det i alla fall. Jag skrev upp mig på nästa veckas FYS. Hoppas att det blir av då.

Snart får jag nog testa hur min höft reagerar på löpning. Det får nog bli nästa träningspass.

Förkylt

Ett litet träningsuppehåll har det blivit eftersom jag är lite förkyld. Men jag är nog snart tillbaka igen. Siktar på FYS-passet på gymmet på onsdag.


Höftkänningar igen

Skit också. Idag har jag ont i höften igen precis som jag hade i fjol.

I går tog jag mitt efterlängtade långpass. Jag sprang till Götene och dit är det drygt 20 km. Jag sprang lugnt i alla fall till och börja med. Sen ökade jag något mot slutet och kom dit på 1.44, drygt 5 min/km.

Kände mig riktigt tung i benen mot slutet men höften kände jag inget av. Men idag vaknade jag upp med samma känsla som jag hade i fjol. Hoppas bara att skadan inte är tillbaka. Jag som har tyckt det varit så kul att löpträna.

Jag får nog i vilket fall köra nåt annat ett tag. Kanske ska jag pröva lite rullskidor. Det var ett tag sen.

Bra träningslitteratur

Jag var på biblioteket häromdan.

Där hittade jag en del bra böcker om träning. Bland dessa fanns Ola Rawalds "Pulsbaserad längdskidåkning" och "Fysträna med Kapten Thool" av Lars Thool.

Dessa böcker kan jag varmt rekommendera om man vill lära sig mer om träning och kost. I Thools bok fanns bra styrketräningsövningar som man kan göra hemma.

Det går ju även att styrketräna på gym, något som jag har gjort i dag. På onsdagar brukar jag ju går på Muskelvarv och idag var inget undantag.

Men nästa onsdag har jag anmält mig till Fys istället. Det är ett pass som innehåller mer tempo och där pulsen blir högre. Får se hur det passar mig.

Nu längtar jag efter att få springa ett lugnt långpass på ca 90 minuter. Får se när jag hinner med det.

Intervaller

Det var ett tag sen senast. Men ikväll blev det 800-metare på Sparbanken Arena (Skarahov).

Jag sprang fyra gånger och tiderna blev 2.42, 2.52, 2.50 och 2.48. Den första 800-metaren var en maxlöpning för att se hur snabbt jag kunde springa på 800 meter. Visserligen blev det några sekunder snabbare än när jag kör intervaller men jag hade nog trott att jag skulle hamna under 2.40.

Jag avslutade med en 2000-meterslöpning på 8.09.

Sitter just nu och ser på Roma-Manchester United. Snart ska jag hälla upp en Champions League-whisky.

RSS 2.0