Vinter

Kylan håller i sig. Och nu har det kommit rejält med snö så nu är spåren perfekta på Billingen. Sen senaste inlägget har jag hunnit med två längdpass. I lördags blåste spåren igen på vissa ställen men jag kunde ändå genomföra en bra träning. Körde mycket utan stavar och tyckte att jag fick till tekniken hyfsat.

Ikväll var spåren helt perfekta. -10 och hårda fast spår gjorde kvällens träning till ett rent nöje. En slinga på drygt 5 km går att åka i elljus och det blev 5 varv på det. Först träffade jag Karl och åkte de 2 första varven med honom. Sen anslöt Påhlman och han satte rejäl fart. Naturligtvis försökte jag hänga på och de 3 sista varven blev lite av en intervallträning.

Jag tycker att skidåkningen går riktigt bra trots att det bara är början av säsongen. Träningen kompletteras även med motionscykel framför TV:n några dagar i veckan.

Tyvärr har mitt pulsbälte gett sig så det får jag skicka in för lagning. Lite jobbigt att inte veta vad jag har för puls på mina pass men det är inte hela världen.

I fredags var jag även hos Skövde Rehabcenter där jag fick lite stretchövningar som jag ska göra för att bli av med mina problem i vaden. Till våren vill jag kunna springa igen men just nu är det inte så akut eftersom det inte är några som helst problem att åka längdskidor.


Utepremiär

Utepremiären på längdskidor skedde rekordtidigt i år. Att ha så mycket snö så att det går att göra spår i november är inte vanligt här nere i Skaraborg.

Men ikväll var det alltså dags. Billingen bjöd väl mig inte på bästa tänkbara väder, snöfall och blåst, men spåren var bra och jag fick chansen att öva på min diagonalåkning.

Hoppas nu att kylan håller i sig så snön för ligga kvar.

Jag var för övrigt med på långloppscupens avslutning i söndags och där sprang jag 5 km utan att få ont i vaden. Det kändes riktigt bra. Men tyvärr har jag haft lite "småkänningar" efteråt. Helt bra är det inte än men det går åt rätt håll.

Ny träningsform

Då har jag hittat en ny träningsform nu när jag inte kan springa. Jag har funderat på det länge men nu har jag kommit till skott. Svärmor och svärfars motionscykel bara stod och dammade och då passade jag på att låna den.

Den kom hem i går eftermiddag och nu har jag hunnit med två pass på den. I går blev det 90 minuter med några intervaller på ca 1-2 minuter. Idag blev det 75 minuter framför TV:n samtidigt som jag tittade på damernas 10 km fritt från Gällivare. Perfekt att kombinera träning med TV-tittande. Väldigt inspirerande! Tiden bara flög iväg idag när jag tränade.

Motionscykel kommer jag nog hålla på med en hel del i vinter. Men nu börjar det bli kallt här nere i södra Sverige och nästa vecka är det nog dags för snösprutning i Skövde. Nästa helg kanske man kan åka lite skidor. Det längtar jag till.

Positivt

Jag kom på en väldigt positiv sak med helgens skidåkning: Jag kände inte av vaden/foten alls varken under eller efter skidåkningen. Det betyder ju att jag utan problem kan åka skidor i vinter utan att jag förvärrar min skada.

I rent glädjerus gav mig helt otippat ut på en löprunda på lunchen idag. Jag varvade löpning med promenad och sprang bara sammanlagt i en kvart. Men den löpningen jag gjorde kändes bra. Visst var jag lite "stum" i vaden men jag hade inga känningar alls på de ställen där jag haft problem förut.

Positivt att det går att rätt håll i alla fall. Men detta betyder inte att jag tänker ut och blåköra löpning i fortsättningen. I slutet av nästa vecka ska jag till Skövde Rehabcenter på undersökning och efter det kommer jag nog göra upp en liten plan för hur jag ska komma tillbaka till löpningen på allvar. Innan det kanske jag ger mig ut på nåt liknande löppass som idag.

Hemma igen

Med rejäl träningsvärk i framsida lår sitter jag nu hemma i Skara igen efter helgens läger.

Lördagens andra pass blev riktigt jobbigt och det blev till att kämpa rejält för att orka med. Det blev många och långa pausar och det gick inte snabbt mot slutet.

Vi tyckte att vi var värda en bastu med tillhörande öl efteråt men det visade sig att bastun bara var 50 grader varm och dusharna vara kalla. Vi fick ta våran öl i stugan istället. Funkade det också.

I morses var det stela ben och jag hade inga förhoppningar om ett långt pass. Men jag orkade i alla fall med 8 varv och det gick över förväntan. Detta blev faktiskt det snabbaste passet på lägret.

Totalt blev det 39 varv, ca 10 mil, totalt. Och det får jag vara nöjd med. Tunneln är kuperad men mina mått mätt och sen glider det inte särskilt bra där inne. Så man får inte mycket gratis och stakning blir det inte mycket av heller. Benen får alltså jobba mycket och det är ju bra eftersom jag annars mest åker rullskidor.

Nu hoppas jag på en tidig skidsäsong här nere också.


Halvtid i tunneln

Jag befinner mig just nu i Torsby för träning i skidtunneln. Efter lördagsförmiddagens åkning har jag nu genomfört hälften av lägret här.

I går började det med 10 varv á 2,6 km. I morses blev det 12 varv. Känns lite bättre i år än i fjol då jag fick träningsvärk i ljumskarna. Men det är samma jobbiga bana och i år tycker jag att spåren är lite lösare. Tur att det finns lite musik nuförtiden i alla fall.

Jag återkommer med fler rapporter från Torsby.


Ljumskträning pågår

På fredag åker jag till skidtunneln i Torsby.

Då gäller det att vara förberedd. Eller rättare sagt: Det gäller att mina ljumskar är förberedda. I fjol fick jag en enorm träningsvärk i ljumskarna efter fredagens åkning och det hämmade mig rejält på lördagen och söndagen.

För att slippa det i år körde jag diagonalåkning i backe i eftermiddag. Förhoppningsvis har jag lite känningar i ljumskarna i morgon. Annars får jag nog passa på att köra lite ljumskträning på gymet i morgon när jag ändå är där. Spinning väntar på kvällen.

Annars får jag väl ta det lite lugnt på fredagens åkning och försöka köra mest stakning för att vänja ljumskarna. Nu funderar jag också på vad jag ska lägga på för fästvalla på skidorna. Nån som har nåt bra tips på valla för åkning i gråbetong? 

RSS 2.0