Hyfsad avslutning på dålig vecka

Den här veckan hamnar helt klart under kategorin "Dålig".
 
Det började med en magsjuka som höll mig borta från träning några dagar. När jag sen startade i fredags med löpning kändes foten och vaden inte så bra som jag hoppats. Jag har haft lite småkänningar det senaste men hoppades att vilan skulle göra att allt var OK nu. Men det är lite stelt när jag springer och jag kommer att besöka Kajsa för laserbehandling och massage på tisdag.
 
Helgens träning blev annars helt klart godkänd. I går körde jag 7 stycken 4-minutersintervaller på rullskidor. Jag höll till på vägen mellan Skara och Ardala där jag spenderat en stor del av min rullskidträning. Idag blev ett distanspass på Stenumsrunda där jag öppnade lugnt för att sen trycka på lite. Båda passen kändes bra. Det enda som stör är att farten inte är densamma som förut. Men det hoppas jag beror på att det är kallt och blött ute och då rullar det inte lika bra.
 
En annan sak jag helt glömt bort denna vecka var min chins-utmaning och att jag skulle träna mer styrka. Jag får skärpa mig till nästa vecka.
 
Träning vecka 47:
 
Mån: Vila
Tis: Vila
Ons: Vila
Tor: Vila
Fre: Löpning, 50 min.
Lör: Rullskidor, intervaller 7x4 min
Sön: Rullskidor, 90 min

Chins-utmaning

I mitt förra inlägg pratade jag mig varm om styrketräning. En bra övning är chins. Jag har fått en utmaning av Cilla att klara av 10 stycken före jul. Så nu kör jag hårt för att klara av det.
 
Ni får inte se mig göra chins här så ni får hålla tillgodo med bild på vad chins är.
 
Så här går den till:

Föreberedande: Ställ dig framför en chin up stång och ta tag i stången med ett brett överhandsgrepp.

Utförande: Låt fötterna hänga fria och lyft sedan upp dig själv tills stången är över hakan. Gå sedan kontrollerat tillbaka till utgångspositionen och upprepa övningen

Och så veckans träning:

Måndag: Löpning 55 min, Styrketräning 10 min

Tisdag: Vila

Onsdag: Motionscykel, 5x4 minuters intervaller

Torsdag: Styrketräning, 10 min

Fredag: Vila

Lördag: Rullskidor, 3 timmar

Söndag: Löpning, 30 min, Styrketräning 30 min

 

Glöm inte styrketräningen

Jag har sagt förut att jag ska fokusera på kvalitetspass, tex intervaller, för att bli bättre. Men när det gäller framförallt skidåkning så är styrketräning även en viktig bit för att utvecklas.
 
Så från och med nu ska jag lägga ner mer tid på styrka än jag gjort tidigare, men utan att för den skull dra ner på konditionsträningen. Nu i vinter blir det styrketräning som är skidåkningsfokuserad, tex bålträning och triceps.
 
När jag nu summerar denna vecka kan jag dock konstatera att styrketräningen mer eller mindre uteblivit. Skärpning!
 
Mån: Löpning, 40 min (en lång intervall 2,5 km)
Tis: Löpning, 50 min (en lång intervall 2,5 km plus 2 på 500 meter)
Ons: Löpning, 30 min (lugnt)
Tor: Vila
Fre: Vila
Lör: Rullskidor ,1h 20 min
Sön: Löpning, 40 min (en lång intervall på 2,4 km)
 

Pigg av hård träning

Efter rullskid-SM har jag känt mig ganska seg i kroppen. Jag har tränat på men inte känt mig pigg. Denna vecka har jag kört några tuffare pass och plötsligt börjar kroppen piggna till. I går tex körde jag 9 stycken tusingar med drygt 1 minuts gåvila. Gick hur bra som helst.
 
Idag kände jag mig också stark när jag hälsade på Lidköpings VSK:s rullskidträning. Det blev ett distanspass ut mot Rackeby, ungefär samma bana som rullskid-SM. Alltid trevligt att åka några stycken tillsammans. Det kan nog bli fler pass med dem. En sak jag helt klart märkte (och det gjorde jag även på SM) var att jag behöver bli starkare i uppförsbackar. Mer skidanpassad styrketräning borde göra mig starkare där. 
 
Jag ska i fortsättningen också försöka summera de gångna veckans träning här även om ni naturligtvis kan hitta den i detalj på http://www.funbeat.se/person/calendar.aspx?PersonID=124690:
 
Måndag: Styrketräning 45 min
Tisdag: Vila
Onsdag: Rullskidor, intervaller 8x600 + 1x900, 1h
Torsdag: Löpning 35 min, Motionscykel 45 min
Fredag: Rullskidor, snabbdistans, 40 min, Styrketräning 30 min
Lördag: Löpning, intervaller 9x1000 meter. 50 min
Söndag: Rullskidor, distans, 1h 40 min

Nya handtag

Efter att jag häromdan klagade på handtagen till mina stavar kom det i dag ett paket men nya handtag plus lite lim. Det var bra service från Skistart, där jag köpte stavarna. Hoppas nu bara att jag lyckas sätta dit handtagen på rätt sätt och att de sen håller.
 

RSS 2.0