Snabbare än Rosa Pantern, eller?

Då ska Lidingöloppet 2008 summeras.

För det första måste jag säga att jag är riktigt nöjd med min tid, 2.27. Men dagen började sådär. På tåget upp blev jag åksjuk och mådde ganska dåligt.

Men det gick över när jag var framme i Stockholm så det var inget jag tänkte på sen. Väl framme på Lidingö var det full laddning som gällde.

När starten gick på Koltorp gärde försökte jag springa i mitt eget tempo och det klarade jag bra. 48 minuter på första milen var precis vad jag hade planerat.

50 minuter på mil nummer två var också helt enligt plan. Men nu gällde det alltså sista milen som jag skulle klara på under 52 minuter.

Och nu började jag bli ganska stum i benen plus att jag visste att Aborrbacken och en ganska tuff backe till väntade på mig. När jag kom fram till Aborrbacken var det ca 5 km kvar och jag låg ganska bra till tidsmässigt. Jag tog då beslutet att gå upp i den branta delen av backen. Jag gick även en del av den branta backen med 2 km kvar.

Att gå upp var ett bra beslut. Faktum är att jag till och med gick förbi några som sprang upp för backen. Sen var jag också förhållandevis pigg i benen när jag kom upp så då kunde jag springa förbi en hel del löpare.

Sen var det bara att spurta sista biten. När jag dessutom såg Rosa Pantern (det är en löpare som springer i bara kalsonger och en rosa mössa) framför mig fick jag extra energi. Men fem meter kvar sprang jag förbi honom.

Problemet var bara att i resultatlistan var han före mig med tre sekunder. Skumt, men det kan bero på att hans sluttid registrerades när han passerade mållinjen men det gjorde inte min. Istället bygger min sluttid på när de scannade av min nummerlapp efter målgång. Jag har naturligtvis lämnat in en protest....

Min tid på sista milen blev 49 minuter och därmed klarade jag mitt mål med tre minuters marginal. Min placering blev 1078.

Hur var banan egentligen då? Jag hade ju hört att banan skulle vara riktigt tuff, men jag tycker faktiskt inte att den var det. Första 17 km var ganska normal terräng men sen blev det lite jobbigare några km fram till 21 km. Sen var det ju de där stora backarna mot slutet men de blev ju jobbiga mest för att man varit ute så lång tid.

Banan är faktiskt något längre än 30 km. Första kilometern är ca 1300 meter eftersom man startar en bit bakom startlinjen. Lite konstigt att de inte har lyckats fixa så man får en tid från när man passerar startlinjen. Men det är faktiskt lika för alla utom för eliten.


Här är höjdkartan.


Här är mitt tempo. Syns ganska tydligt var jag har gått och att jag mäktade med en liten spurt.


Och här är pulsen. De stora pikarna neråt är vätskepausar. När pulsen har gått över 170 har jag nog tagit i lite :-)

2.27. Super-nöjd.

MMS

2.27. Super-nöjd.


Då var det dags

Fredagkväll och nu börjar nerverna komma inför morgondagens hårda prövning.

Har varit täppt i näsan de senaste dagarna men det ska nog inte vara några problem. Idag tog jag en lugn löprunda på 20 minuter och det kändes bra. Fick hålla tillbaka mig själva så att jag inte skulle springa för fort.

Så nu är frågan om jag klarar mitt mål på 2.30. Jag hoppas det i alla fall. Träningen inför har ju gått bra. Ca 115 timmar har jag lagt ner på träning sen jag gick i mål i Vasaloppet i början på mars. Motsvarande timmar i fjol var 47. Då hade jag en del skador och sjukdomar. Det har jag i princip sluppit i år.

Min plan är att ha 48 minuter på första milen, 50 minuter på andra milen och högst 52 minuter på sista milen. Men jag räknar med att det blir tufft sista milen. Att jag kommer ha stumma ben är jag helt säker på. Frågan är bara HUR stumma de kommer vara.

Om ni är hemskt sugna på att följa hur det går för mig i morgon kan ni prenumerera på en SMS-tjänst. SMS:a texten LL 813 och skicka det till 72456 så får ni tider var 5:e km. Det kostar dock 25 kronor. Det går även att gå in på www.lidingoloppet.se för att se resultat. Men jag vet inte hur snabba de är på att lägga ut dem.



Nu ska jag komma i form

Så var det sista tuffa passet i min formtoppning inför lördagen gjord.

I går blev det ett löppass på dryga timman i Götene. Först sprang jag 6 km tillsammans med Cilla och sen begav jag mig till elljusspåret och körde två långa intervaller (en på 10 min och en på 8 min). Passade även på att kika en liten stund på när Götene plockade hem seriesegern i division IV.

Idag var det dags för spinning. Som vanligt fick jag upp pulsen högt så det blev bra träning för syreupptagningsförmågan.

Nu återstår bara ett lätt löppass innan jag på lördag morgon beger mig upp till Stockholm. Det är nu jag sakta men säkert ska komma i form. Återstår att se om jag lyckas.

Men svara då!

I mitt förra inlägg satte jag upp en plan på hur jag ska träna den närmaste veckan.

Och jag har lyckats följa planen hittills. I onsdags blev det backträning. Dock inte så mycket som jag hoppats. Började få ont i baksida lår så därför blev det mest jogg.

Därför var jag också orolig för hur det skulle gå idag när jag hade tänkt köra distans i kuperad terräng i Istrum. Men det gick faktiskt riktigt bra. Jag tog det riktigt lugnt från start för att få en ordentlig uppvärmning men sen kunde jag köra på lite mer. Slängde in lite backträning också när jag ändå var igång.

Jag känner mig dock riktigt seg i kroppen just nu. Både i onsdags och i dag har jag känt att kroppen inte riktigt svarar. Men det är ju faktiskt inte nu kroppen ska svara. Det räcker med att den gör det om cirka en vecka.


Upplägg inför Lidingöloppet

Nu börjar det verkligen närma sig det där loppet jag längtat till sen jag gick i mål i Mora 2 mars.

Nu är det 11 dagar kvar och nu gäller det att slipa till det sista för att göra ett så bra lopp som möjligt.

Så här ser min planering ut:
Måndag: Spinning (utfört)
Onsdag: Backträning
Fredag: Distans i kuperad terräng
Söndag: Tävling 10 km alternativt långa intervaller
Måndag: Spinning
Onsdag: Lugn löpträning med fartökningar
(Fredag: Promenad alt lätt löpning)
Lördag: Lidingöloppet

Kom gärna med synpunkter.

(Nu börjar Champions League. Ni som följer bloggen vet vad som gäller då...)

Det gick bra

Mina farhågor blev inte besannade.

Det 18 km långa terrängloppet i Råda i går är jag riktigt nöjd med. Tiden blev 1:21, en km-tid på 4:30. På Lidingöloppet är mitt mål att hålla 5 minuter per km. Nu var inte Rådalunkens bana jättekuperad men det känns att jag är på rätt väg.

Det viktigaste var ändå att vaden höll. Jag kände faktiskt inte av den nån gång under loppet så jag kunde ge allt. 176 i snittpuls (92% av maxpuls) säger det mesta. Jag gav allt och var fullständigt slut vid målgång. En bra genomkörare helt enkelt.

Nu planerar jag en tuff vecka innan jag trappar av sista dagarna innan Lidingöloppet.

Redo för terränglopp

Jag känner mig redo.

För ett terränglopp alltså.

I morgon är det Rådalunken, 18 km i terräng, och äntligen är det dags att få lite backträning. Ska bli intressant att se hur jag ligger till.

Var ute och sprang i onsdags och då körde jag på för fullt. Hade precis hämtat ut min nyinköpta löparklocka med GPS, en liten leksak som jag köpt. Jag tycker det är intressant att se vilken fart man springer i och sen efteråt ta in passet i datorn och se på en karta hur man sprungit.


Upp med pulsen

Det var tre veckor sen jag tog ut mig rejält på ett träningspass.

Så idag var det definitivt dags att få upp pulsen igen för att öka syreupptagningsförmångan. För mig är då spinning den bästa träningsformen. Skönt att känna att man tar i allt vad man har och att pulsen närmar sig max. Snittpulsen för mig på ett sånt här pass brukar ligga mellan 160 och 170, dvs ca 80-90% av maxpuls.

På lördag är det Rådalunken, ett terränglopp på 18 km. Om allt känns bra kommer jag att springa det. Det kommer bli ett test på om jag/min vad är redo för Lidingöloppet.



Lugn löpträning

Den lugna löpträningen som jag började med i onsdags fortsatte igår. Denna gång sprang jag mer än jag gick och bitvis kändes det riktigt bra. Fick lite känningar högt upp i vaden och i baksida lår men det ska nog inte vara nån fara. Just nu känner jag efter väldigt mycket och det kan ju inte alltid kännas helt perfekt när man är ute och springer.



Hilsen fra Danmark

De senaste dagarna har jag känt mig lite småkrasslig. Därför har jag endast ägnat mig åt promenader. Men nu känner jag mig bättre.

Nu sitter jag i en hotell-lobby i danska Randers (är där med jobbet) efter en lättare träning i en vacker park nära centrum. Idag kände jag att det var dags att testa min vad lite. Jag varvade 5 minuters lätt löpning med promenad. Till en början fick jag ont i vaden och då började jag direkt tänka att Lidingöloppet var i fara.

Men efter ett tag släppte det och jag kände inget alls i vaden. Vilken härlig känsla det var. Mot slutet kände jag att jag blev lite trött i vaden men det här var verkligen bättre än jag hade förväntat mig.

Om allt går som det ska är min tanke att jag ska kunna trappa upp träningen mer och mer, alltså ersätta promenaderna med mer löpning och till slut endast springa. Efter det är det dags att prova backar men jag ska försöka att inte ha för bråttom även om jag känner att 27 september närmar sig med stormsteg.

Jag tycker även att man ska ta seden dit man kommer. Därför ska jag nu ta mig en Carlsberg. Den er dejlig.

RSS 2.0