Allt är klart

Så sitter jag i Sälens skola och väntar på att gå och lägga mig.

Idag har vi hunnit med att prova skidorna i Vasaloppsspåret och det kändes bra. Vi gjorde några glidtester och där låg jag ganska bra till. Fästet var väl sådär men jag har lagt på lite extra nu ikväll. Såg Thomas Alsgaard i spåret. Han var ganska snabb. Lika snabb är jag väl inte i morgon men jag hoppas jag i alla fall klarar mitt mål.

Nästa rapport kommer efter målgång.

Nu gäller det

Nu är det inte långt kvar till Vasaloppet. I morgon klockan 8 går bilen upp till Sälen för boende och försök till sömn i ett klassrum bland snarkande skidåkare.

Skidorna har jag och Mats lämnat in hos Ulf på Intersport i Falköping. Hoppas det blir bra. Fästet får vi dock lägga på själva. Ikväll har vi lagt på "basen" för fästvallan. Resten lägger vi på i morgon på plats.

Troligtvis blir det ganska kallt och då blir det ganska enkelt att valla. Swix VR40 blir valet.

I det föret som blir ska det mycket till för att jag inte ska klara att gå under 7 timmar. Får jag bara ett bra lopp utan strul så ska det greja sig. Klarar jag komma bland de 3000 bästa då? Nja, det blir tufft men jag ska göra allt för att jag ska klara det. Vi får se på söndag.


Sista passet avklarat

Så var sista passet inför Vasaloppet avklarat. Det 253:e sen jag gick i mål för ett år sen.

I dag blev det återigen löpning i lugn takt med några impulser. Körde lite styrketräning efteråt också.

Sammanlagt blev det 223 timmars träning att jämföra med 126 inför förra årets Vasalopp. Den stora skillnaden i år är att jag inte varit sjuk eller skadad en längre period.

Skidåkning har det också blivit en hel del av. 60 mil har jag hunnit med på snö (25 i fjol) och 40 mil på rullskidor (samma i fjol).

Så jag känner mig bra förberedd för loppet. Nu ska jag bara hålla mig frisk och hoppas på att vädret blir bra. Och det ser riktigt bra ut gällande vädret. -10 vid start och -4 mitt på dagen. Möjligtvis kan det komma lite snö men det ska inte vara några problem.

Nu är det kolhydratladdning som gäller. Just nu dricker jag en Vitargo efter att ha ätit pasta. Ska dock inte överdriva kolhydratladdningen utan ska äta ungefär som vanligt men lägga till lite sportdryck.

Lugnt och fint

Nu är det bara lugn träning inför Vasaloppet som gäller.

Löprundan ikväll gick i 6-minuterstempo med några små impulser på 10-20 sekunder. 45 minuter var jag ute.

På torsdag blir det en liknande träning men då med lite lätt styrketräning också för att väcka musklerna.

Jag har haft lite problem med ryggen det senaste och denna vecka går jag på behandling hos min bror måndag, onsdag och fredag. Finns en liten låsning i ländryggen men den ska vara borta till starten på söndag.

Ikväll börjar något jag längtat efter länge. Kvartsfinalerna i Champions Leauge med Inter-Man Utd kommer jag sitta klistrad vid i kväll.

Det här föret vill jag inte ha på Vasaloppet

Idag åkte jag och Mats till Skövde för en lugn och skön skidtur.

Men det blev riktigt jobbigt. Det hade kommit snö under natten och när vi började åka var det 3 plusgrader. Det gick rejält trögt samtidigt som vi inte hade något fäste. Hade lagt på burkvalla (Swix VR 60 resp VR 65) men den åkte  vi bara 2,5 km på.

Som tur var hade jag med Rode Rossa-klister som vi la på. Fästet blev dock inte mycket bättre. Efter ytterligare en mils åkning la jag på ett lager till. Då blev det faktiskt lite bättre och det gick att diagonala om jag tryckte ner skidan ordentligt.

Glidet var dock ingen höjdare i detta före. För en vecka sen åkte jag på 35-37 minuter per mil men idag hamnade jag på 42-45 minuter istället. Bra stakträning blev det i alla fall.

Jag hoppas verkligen inte det blir sånt här före på Vasaloppet. Då blir det jobbigt. Väderutsikterna är fortfarande osäkra men det lutar i alla fall åt att det kommer bli minusgrader.

Halsen känns bra

Lite bastubad och whisky i torsdags kväll gjorde susen.

I går var det halsonda borta. Så i morgon blir det skidåkning igen.

Nysnö och runt nollan ska det bli. Ruggade skidor är ju i ropet men jag vallar nog under ändå. Så har jag nåt att skylla på...

Halsont botas med whisky, eller?

Det har blivit en tradition.

Veckan före varje Vasalopp blir jag lite småkrasslig. I år är inget undantag. I går började jag känna lite i halsen och morses gjorde det ont i halsen. Min röst är lite rosslig men för övrigt känner jag mig bra.

Så jag tror inte det blir så allvarligt. Lite whisky så ska det nog ordna sig. Har en Laphroaig Quarter Cask i källaren. Kanske ska ta fram den.


Nu är jag nertränad

Jag har tränat hårt den senaste tiden.

I och med kvällens pass på långskidor har jag gjort fem långpass (2-3 timmar) på skidor de senaste 10 dagarna.

I dag var jag på Billingen och tränade. Träffade på Karl där och vi körde ganska hårt. Mot slutet kände jag mig rejält sliten och jag fick ont lite här och var.

Ett tydligt tecken på att det är dags att släppa på träningen nu. Nästa skidåkning blir på söndag. Kanske blir det nån lättare alternativ träning innan det men det beror på hur det känns.

Just nu känner jag mig i alla fall nertränad. Jag har nu 12 dagar på mig att komma i form.

Härlig skidåkning på Billingen

Äntligen, efter flera års väntan, finns det naturspår på Billingen i Skövde. Så idag var det givet för mig och Mats att åka till Skövde. Och vilket väder vi möttes av. Strålande solsken och flera minusgrader. Det var massor med folk i spåren.

 3 varv på milspåret blev det. Spåren var riktigt fina så idag gick det ganska fort. Första milen tog jag det lugnt. Ändå tog det bara 37 minuter för mig. På nästa mil tog jag i lite mer och då kom jag ner i 35 minuter. Sista milen åkte jag återigen på 37 minuter.

Känns som jag är i väldigt bra form och idag funkade till och med diagonalåkningen.

Nedan ser ni en bild på mig när jag gått i mål och längst ner är det Mats som tränger sig förbi en hoper åkare och går i mål.





Fokus på teknik

Efter det hårda passet i förrgår blev det ganska lugn skidåkning idag. Fokus låg på teknik.


Jag körde en del utan stavar för att få till diagonalåkningen. Försökte sträcka på mig, få fram höften och ta långa "kliv". Gick väl sådär tycker jag.


Stakåkningen kändes bättre. Där försökte jag också tänka på tekniken. Där koncentrerade jag mig på att sätta stavarna rakt ner i backen ganska lång fram och att försöka att använda mage och rygg mer för att spara på armarna. Och det gick riktigt bra tycker jag. Körde i två timmar och jag kände inget i armarna mot slutet som jag brukar göra.


En annan teknik jag försökte få till var att dricka utan att stanna. Jag vill kunna ha med mig en flaska under Vasaloppet för att få i mig dryck mellan stationerna.


Har köpt ett vätskebälte med en stor flaska. Det var fel på den som Cilla köpte i tisdags så idag var jag på Intersport och bytte den.


Jag kom fram till att det är väldigt svårt att få till det här med dricka. Meningen är att man ska hinna dricka i en bra utförslöpa. Visst fick jag loss flaskan men när jag skulle dricka var ju liksom stavarna i vägen och jag fick vinkla ut stavarna på bredden.  Det går väl bra om man är själv i spåret men i Vasaloppet är det otänkbart.


Sist men inte minst ska flaskan tillbaka i bältet igen och det var inte det lättaste. Nej, jag stannade helt enkelt några sekunder och drack. Det hinner jag nog även på Vasaloppet. De sekunderna har jag nog igen i mer kraft i slutet av loppet.


Säsongens längsta

27 varv runt en konstsnöslinga på 1,6 km i Falköping.

Verkar det trevligt?

Ja, det var det faktiskt. Även om jag kände av söndagens intervallträning så gick det ganska bra. Min taktik var att hålla ett jämnt tempo till skillnad mot i Billingens långlopp.

Och det lyckades jag med. Jag började strax under 4-minterstempo och avslutade strax över 4-minuterstempo. Ett bra disponerat pass. 3 timmars skidåkning blev det till slut. Den längsta träningen för säsongen.

Nästa planerade pass blir troligtvis på torsdag och lördag. Efter det kommer jag nog vara rejält nertränad och därefter kommer jag att dra ner på träningen och satsa på kortare pass med hög fart istället.

Ett bra pass

Efter att ha tagit det ganska lugnt hela veckan är det nu dags att de närmaste två veckorna köra lite hårdare igen för att sen ta det lugnt sista veckan innan Vasaloppet.

Idag blev det stakintervaller i Falköping. Jag åkte dit tillsammans med Mats. 10 stycken intervaller på 1600 meter blev det. Jag stakade nästan hela vägen. Det finns en ganska bra backe på banan och där sprang jag upp istället. Det var ganska mycket folk i spåret så det var svårt att få någon rytm i åkningen. Men nästan en timmas effektiv tid blev det i alla fall. Bra styrketräning för överkroppen blev det också.

Efter det blev det lugn åkning resten av tiden.

På tisdag hade jag tänkt att köra ett långpass också det i Falköping.

Det verkar som det ska komma snö nästa vecka. Kanske kan det bli spår på de ordinarie spåren då. Milspåret i Skövde var ett tag sen.


Jag har reviderat mitt mål

Efter att ha blivit seedad till led 5 känner jag att komma bland de 4000 bästa inte är ett jättehögt mål i Vasaloppet.

Därför har jag ändrat målsättning och siktar nu på att komma bland de 3000 bästa. Målet är ganska högt men det är inte orimligt. Jag hade behövt åka på 6.35 i fjol för att klara det. Det hade jag inte gjort i fjol även med ett bra lopp.

Men i år är jag bättre tränad och står dessutom två steg längre fram. Det hoppas jag räcker för att klara mitt nya mål.

Sen ligger mitt gamla mål kvar: Att åka under 7 timmar. Det SKA jag bara klara.

Tunga ben

Idag var det spinning på programmet och benen kändes riktigt tunga. Söndagens lopp sitter fortfarande i benen och sen gjorde magsjukan i tisdags inte saken bättre.

Det är bara att ta nya tag.

Barnens Vasalopp avgjort

Ikväll tog vi med barnen till "Barnens Vasalopp" som gick i Skövde. De åkte en slinga på ca 1700 meter och sen fick det varsin medalj. Tyvärr hade vi inte med nån kamera så jag ger er istället en bild på hur jag hoppas att spåren i Vasaloppet 1 mars ska se ut.



Bilden är tagen av Lina Karlsson. Besök gärna hennes blogg (http://linakarlsson.bloggagratis.se).

3 sekunders marginal är lagom

Seedningstiderna från Billingens långlopp är klara. Och gränsen för att komma till led 5 i Vasaloppet hamnade på 2.50. Rutinerat av mig då att åka på 2:49:57. 3 sekunders marginal är väl lagom. Man ska inte ta ut sig i onödan...

Magsjuk

Så kom då den väntade magsjukan. Emma var ju sjuk i helgen så det var ganska lätt att gissa att det skulle komma. Oscar och Cilla har också drabbats så vi är hemma hela familjen idag.

Skönt i alla fall att jag hann köra söndagens lopp innan det kom.

Nu är det vila som gäller

Oj, vad trött jag blev

Då var jag i mål i Billingens långlopp. Tiden blev 2:49:57 och det var väl något sämre än mitt mål.

Men då hade jag räknat med 11 varv. Det blev istället 12 varv och drygt 43 km.

Jag startade i ett högt tempo och det fick jag betala ganska fort. Sen blev spåren sämre och sämre också. Det gjorde att jag efter halva loppet undrade hur jag överhuvudtaget skulle tag mig i mål.  Att åka i strösocker som det nu blev är jobbigt.

Kolla bara hur mitt medeltempo per varv fördelade sig samtidigt som ni kan se medelpuls. Ganska enkelt att se att jag öppnade för hårt. Fiffigt, Anders!



Men jag tror faktiskt att min tid räcker till att seeda upp mig till led 5. Segraren gick i mål på 2:08 så det verkar ha varit jobbigt för åkarna där framme också.

RSS 2.0