Trött och sliten

Jag har tränat på riktigt bra det senaste, bland annat har jag hunnit med 18 timmars löpträning nu i Juni. Kanske har det varit lite för mycket. För nu börjar jag känna mig rejält sliten. I går ville inte benen alls vara med när jag skulle springa intervaller på Skaraberg. Jag avbröt efter 4 tusingar. Hade tänkt att klara 6 stycken men det var nog bra att jag inte fullföljde.

Idag har jag varit väldigt trött och det tänkta löppasset idag ställde jag in så när som på att jag följde med barnen ut och sprang i en kvart i lugnt tempo. Det fick räcka för idag.

Nu ska jag vila fram till fredag då jag ska springa Midnattsloppet i Kvänum, ett trevligt lopp på 10 km. Hoppas att jag och mina ben är piggare då.

Lite annorlunda

Jag tränar minst sagt lite annorlunda just nu.

Jag körde ju tidigare i veckan både cykel och rullskidor. Efter det körde jag även på midsommaraftons morgon ett väldigt kort cykelpass.

Idag var det sen dags för mosslöpning på Billingen, något som IK Gandvik brukar göra varje år just söndagen efter midsommar. Nu var det även löpare från Istrum, Klyftamo, Hagen och Falköping med. Meningen var att jag skulle springa 25 km men det blev istället 16.

Tyvärr hängde jag inte med i tempot när de som skulle springa den långa rundan satte fart och jag hittade inte vägen. Så jag fick ta den korta rundan. Men det räckte gott kan jag säga. Det var rejält surt i mossarna på Billingen och det blev rejält jobbigt bitvis när man sjönk ner till midjan. En av kilometerna tog knappt 10 minuter att genomföra men i mål kom jag till slut med en snittfart på 6:20/km.

Min fru tyckte dock inte att detta räckte så hon skickade iväg mig på en cykeltur när jag kom hem. Fick knappt en timma på cykeln och benen var faktiskt ganska pigga trots mosslöpningen innan.

Nästa pass hade jag tänkt att försöka mig på en helt vanlig löpning. Det var ett tag sen nu...

Så här ska det vara

Eftersom jag känner mig lite stel i vänster vad kör jag lite alternativträning nu. I går var det cykel och idag blev det rullskidor.

Gårdagens cykeltur är inte mycket att orda om. Lite blåsigt och som vanligt gick det inte särskilt snabbt.

Dagens pass var desto trevligare. Soligt och vindstilla. Då blir man rejält sugen på att ge sig ut och träna. Jag tog en sväng förbi Ardala och tillbaka och det rullade på bra. 3:21 i snittfart blev det och mycket kan jag nog tacka att det rullar bättre när det är varmt och att det inte blåste.

Men det var en skön känsla och jag kände mig stark. Precis så här ska träning vara.


Häcklöpning, jobbigt med kul

400 meter häck. Kan det vara nåt? Ja, faktiskt. Idag stod 3x400 meter häck på schemat på Sparbanken Arena när jag besökte Istrums träning. En riktigt trevlig upplevelse faktiskt. En viss skillnad är det mot att springa slätt. Efter att ha tagit hindret får man liksom starta om löpningen och det gör det hela ganska jobbigt. 1:15 hade jag på mina intervaller. Körde sen två 400-metare slätt och låg då rund 1:10.

Tränare Peter tyckte jag så pigg ut så jag fick även köra en 600-ing och en 300-ing som avslutning. Perfekt träning för mig det här. Tror det är bra även för långdistanslöpare att få lite fartträning då och då.

Då var det över

Jaha, då var lägret över. Två timmars löpning tillsammans med Jonas Ljung i ganska bra tempo (4:50) blev det i kväll. En riktigt trevlig runda runt Djurgården tog vi i perfekt väder.

Men i morses var mina vader så stela att jag hade problem att ta mig ner till frukosten. Så jag var lite orolig för hur det skulle gå. Jag hade även mina planer på att ställa in passet med tanke på skaderisken. Men jag tänkte att jag skulle prova och se hur det kändes.

Visst var det stelt till en början men efter ca 15 minuter kändes det riktigt bra i benen och då släppte oron. Återstår dock att se hur mina ben reagerar. Totalt blev det drygt 6 timmars (73 km) löpning på detta läger. Det är ju en viss chanstagning jag gör när jag intensifierar träningen på detta vis men kommer jag ur det här utan skadeproblem så kommer jag ha mycket vunnet.

Men nu är jag nog värd lite vila några dagar.


Nu börjar det kännas

Har precis avslutat mitt fjärde löppass här i Stockholm och jag måste säga att det börjar kännas i mina ben. När jag skulle starta kvällens intervallpass kände jag stelhet både i vader och lår. Tog en ganska lång uppvärming innan jag körde igång för att om möjligt bli lite mjukare.

På schemat stod 3x6x1 minuter med 1 minuts vila (setvila på 3 minuter). Det gick förvånansvärt bra ändå tycker jag. Höll nog i snitt 3:30-tempo på intervallerna. Kanske inte jättesnabbt för en 60 sekunders intervall men ändå OK med tanke på att jag hade några pass i benen innan.

Nu återstår "bara" ett långpass i morgon innan jag avslutar lägret. En rapport om det kommer i morgon kväll.

Tufft läger

När jag är på kurs i Stockholm brukar jag passa på att träna på kvällarna. Så det blir som ett litet läger när man är här.

I går kväll kom jag hit och då startade jag lägret med ett liten lugn runda runt Gärdet. Idag började träningen på allvar. Terränglöpning i Lill-Jansskogen stod på programmet. Man överdriver inte när man säger att slingorna där är kuperade. Men det är perfekt för då får jag träna på uppförslöpning men även utförslöpning som är nog så viktigt att behärska med tankte på Lidingöloppet.

Det finns olika spår att välja på och jag körde en kombination av grön och gul slinga, ett varv som blev knappt 6 km. Denna slinga körde jag tre varv och jag kan säga att det var ganska tunga ben mot slutet.

Men jag är väldigt nöjd med farten. Jag höll strax över 4:40-tempo vilket jag inte riktigt hade räknat med. En bra start på lägret har det blivit.

Men det återstår att se hur pigg jag kommer vara i morgon. På mitt schema står det morgonjogg och kvällsintervaller. Morgonjoggen ska jag nog klara men känner jag mig alldeles för sliten blir det nog lugn löpning även på kvällen.

På torsdag ska jag avsluta med ett långpass på asfalt tillsammans med Jonas Ljung, en Stockholmskille som har bra fart i benen (med bland annat ett pers på halvmaran på 1:18). Det blir nog även det ett tufft pass. Men det är väl så det ska vara på ett läger...

Sorry

Det är lite tunt på bloggfronten för min del just nu. Jag har helt enkelt inte haft tid och ork att skriva. Men jag kan berätta att träningen flyter på. Just nu är det fokus på långa pass inför Lidingöloppet och eventuell mara.

Men idag bröt jag av med lite intervaller i Petersburg. Skönt att få lite terräng också. Blir mycket asfalt just nu.

Jag kan redan nu lova fler blogginlägg och mycket träning nästa vecka. Håll ut.

Kort rapport

Hinner bara med en kort träningsrapport. Har just kommit hem från ett träningspass med Istrums friidrott där vi körde 2x400-300-200-100. Benen var väl inte jättepigga men det gick ganska OK ändå.

I fredags körde jag en tur på cykeln. Jag har ett litet träningsmål där jag vill komma upp i 30 km/h på en runda över minst 90 minuter men jag är inte alls där än. 27 km/h kom jag upp i på min 50 km-tur i fredags.

Bilder från Göteborgsvarvet 2010



Publicerar några bilder från Göteborgsvarvet. Innan start ser ni mig tillsammans med Karl Wilenius (mitten) och Jonas Holst (höger). Märk även bild nummer 3 där man kan se en löpare i långbyxor i värmen. (Han kom för övrigt helt överraskande inte i mål enligt resultatlistan). Sen skulle jag behöva ha hjälp med bild 8 där jag undrar var löparen i bakgrunden är på väg.

5 min/km - om kroppen själv får välja

Ikväll handlade det om njutning.

Löpning när den är som bäst.

20 grader ute och pigga ben som vill springa hur långt som helst.

Jag gav mig ut på min löprunda med vissheten om att jag skulle springa i 2 timmar. Farten fick bli vad den ville. Jag försökte att inte pressa på utan bara springa avslappnat. Kroppen verkar tycka att 5 minuter per km är den fart som gäller i det läget.

Jag brukar nämligen hamna där. Så också ikväll där jag låg stadigt runt mitt bekvämlighetstempo.

Och det var riktigt härligt att vara ute i friska luften ikväll. Det var ren njutning från start till mål. Det här var ett av mina trevligaste löprundor någonsin helt klart.

 Jag har alltid haft problem med löppass över 90 minuter tidigare. Mina ben har blivit stumma och jag har fått rejält ont mot slutet. Oavsett tempo. Men nu verkar det som jag kommit över den tröskeln och det rejält.

Kanske är jag bättre tränad. Mer sannolikt är det dock så att min något ändrade löpstil där jag försöker springa mer upprätt och inte bli sittande gör att jag använder vaderna mer och avlastar låren.

I vilket fall som helst känns det bra att kunna springa i 2 timmar utan att få ont i benen.

RSS 2.0