Avbrott för magsjuka

Veckan blev inte riktigt som planerat. I torsdags åkte jag på magsjuka och har först nu piggnat till så jag kunde träna lite idag. Var väl inte jättepigg men jag är igång igen i alla fall.

Nu är det inte jättelångt kvar till Alliansloppet så det närmaste ska jag få in en del fartträning.

50 timmar på rullskidor

Inför Vasaloppet 2011 tyckte jag att jag tränade mycket rullskidor. Då blev det 35 timmar totalt. I år har jag redan kommit upp i 50 timmar (drygt 90 mil) fördelat på 40 träningspass. Får jag fortsätta i den här takten kan det nog hamna på ca 100 timmar innan den första snön kommer. Då har jag gett mig själv fina förutsättningar för en fin vinter på skidorna.

Efter att ha tagit lite lugnt i Varberg på semestern har jag nu kört igång med mer träning igen. I går tog jag fram cykeln och det är bra att variera med lite. Men jag blir nog aldrig riktigt bra på cykel. Det är bara att konstatera.

Däremot hoppas jag kunna göra framsteg i löparskorna den närmsta tiden. Det vore trevligt om det kunde fortsätta gå åt rätt håll. Då kan det nog bli några timmar i löparspåret i höst också.


Nu är det kul med löpning igen

Nu verkar det som om foten äntligen har blivit stabil. Glädjande nog kan jag nu springa ganska länge utan att få ont. I fredags sprang jag 3 stycken 10-minutersintervaller med 2 min gångpaus. Trots tunga ben kunde jag hålla 4-minfart på intervallerna. Idag, på semester i Varberg, blev det ett distanspass på en timma. Och jag har inte fått några känningar i foten under dessa pass.
Så nu är det kul med löpning igen. Hoppas det håller i sig nu.

Jag vill åka långsammare


Oftast vill man att det ska gå så fort som möjligt när man tränar. Man köper det material som gör att det går lite snabbare: Lätta löparskor, styva stavar, lätt cykel mm.

Men det senaste har jag känt att det har gått för fort när det gäller rullskidor. Det blir helt enkelt inte så likt skidåkning och då blir det inte samma träningseffekt.

Så igår var jag på Intersport i Falköping och bytte till trögare hjul. Normalt kör man på så kallade 2:or som är standard när man köper skidorna. 3:or är hårdare och rullar långsammare. Jag bytte dock bara ut bakhjulen. Det räcker eftersom det är det långsammaste hjulet som bestämmer hastigheten.

Idag blev det premiärtur med de nya hjulen och det var helt klart en skillnad. En runda som jag normalt åker i 19-20 km/h åkte jag nu i ca 17 km/h. Nu fick jag ta i rejält för att hålla uppe stakningen och det ger mer effekt.

Jag har dock sparat 2:orna att byta med när jag vill ha mer fart och framförallt ska jag ha dem när jag tävlar i Alliansloppet i augusti.



Stärker foten

Foten börjar kännas bättre och bättre. Sakta men säkert bygger jag upp styrkan. Det gör jag med korta löppass eller löpning i intervalllform. I går sprang jag 4 "intervaller" om 10 minuter med 2 minuters gångpaus mellan. Det funkar bra. Skulle jag däremot springa hela sträckan utan gångpaus skulle det inte gå lika bra.

Löpning i terräng funkar heller inte så bra än. Det frestar på för mycket. Så jag springer mestadels på plant underlag tex asfalt. Men jag kommer snart att lägga in korta pass i terräng också. Foten behöver utmaning för att stärkas men bara till en viss gräns. Den gränsen är inte helt lätt att veta var den går. Men jag tror mig veta ungefär var den är...

RSS 2.0