Löpningen känns bättre

För bara nån vecka sen kändes det som jag var på väg att ge upp löpningen. Då fick jag ont bara jag tänkte på att springa.

Men i torsdags när jag var i Danmark bestämde jag mig för att pröva att springa på utan paus i ca 25 minuter. Och det gick faktiskt ganska bra. Visst kändes det inte helt 100 men ändå, det gick att springa.

Idag blev det 39 minuter. Visserligen stannade jag 2 gånger under rundan men foten kändes faktiskt bättre sista 20 minuterna än de första och det tror jag är ett gott tecken. Nu tar jag absolut inte ut något i förskott men det är i alla fall ett steg i rätt riktning.

Och jag håller mig till det jag har sagt förut: När jag kan springa 10 km utan att ha någon som helst känning i foten kan jag ropa hej. Men där är jag inte än. Inte på långa vägar.

Efterlängtad vilodag

Idag är det vilodag.

En efterlängtad sådan. För det hör inte till vanligheterna nuförtiden. Faktum är att detta är min andra vilodag på de senaste 18 dagarna. Så lite vilodagar brukar jag inte ha men eftersom jag tränar så varierat så har jag inte heller känt mig sliten.

Jag börjar också känna att konditionen börjar likna nåt. Inte så att jag är tillbaka i kanonform men jag orkar helt klart mer nu än för en månad sen. Styrkan i kroppen börjar också komma så smått. Speciellt känner jag det när jag kör rullskidor. Där är jag faktiskt i paritet med samma period i fjol.

Det enda jag oroar mig för nu är att foten inte ska klara av löpning. Har nu vilat några dagar från löpning men ska köra ett löppass i morgon. Vore trevligt om jag fick ett bra besked där.

Tränar på bra

Nu har jag kommit igång bra med träningen med många korta pass. Framförallt har jag fått till en hel del rullskidpass och där känns det som jag inte ligger så långt efter fartmässigt mot i fjol. Kan nog bli riktigt bra om jag får fortsätta så här.

Löpning går i sidled tycker jag. Visserligen har läkaren sagt till mig att min fot kommer ha full styrka först sent i höst men jag skulle bli glad om jag kunde springa längre utan att få känningar. Just nu varvar jag löpning med promenad och en sammanlagd löptid på ca 30 min är max vad jag klarar av. Men jag får helt enkelt ha tålamod och låta tiden ha sin gång. Men lite orolig är jag allt.

Cykel då? Nja, det är inte favoritträningen men jag ska nog försöka få till det i helgen om det inte blåser för mycket.

Simning? Nej.

Lite blandat

Oj, det var ett tag sen jag skrev här så nu är det definitivt dags. Jag har tränat på lite lagom sen senaste inlägget. Löpningen har gått helt OK även om jag ännu inte har vågat mig på några längre pass. Mestadels har jag sprungit 2-5 minuter i taget för att sen ta en litet avbrott för promenad. En gång har jag dock provat på att springa i 20 minuter i sträck och då blev jag ganska trött i foten mot slutet.

Läkaren sa till mig att det är bättre att springa kort och snabb än långt och långsamt så idag provade jag även backintervaller på Skaraberg. 4 stycken fick bli starten på vad jag tror kommer bli en vanlig träningsform det närmaste. Det var väl inte superfart i benen direkt men det är ju helt väntat. Det viktigaste var dock att jag inte fick några som helst problem med foten.

Jag kommer stegra upp löpningen mer och mer nu men kommer skynda långsamt. Om/när jag klarar att springa 10 km utan att få ont då vet jag att jag är på rätt väg. Men det är en bit kvar dit än.

Jag har redan nu också startat med rullskidträningen. Ett skönt komplement till löpningen då jag kan vara ute på längre pass men även bra eftersom jag har anmält mig till Vasaloppet. Tankar kring Vasaloppet och målsättning kommer i ett senare inlägg.

RSS 2.0