Värmen är på väg

Vad skönt att värmen är på väg tillbaka.

Nu kan man äntligen träna och se solen samtidigt. Det fick jag göra idag när jag var ute och åkte rullskidor.

Jag rullade ut om Uddetorp och körde intervaller i backen upp mot Uddetorp. 8 gånger körde jag upp. Det tog drygt två minuter att komma dit. Blev ganska mör i armarna mot slutet.

Skönt ändå att få till lite rullskidträning bland alla löppass.

Men nästa träning får nog bli löpning i alla fall. I förhoppningsvis 25-gradig värme.

Det kan inte vara sant! - och det var det inte heller...

38.22 på 10 km!

Låter ju fantastiskt.

Tills det kommer in en kille i mål med GPS som påstår att banan endast är 9,4 km. Så mycket för den glädjen.

Jo, jag förstod faktiskt ganska tidigt att jag låg bra till och att nåt borde vara fel men att det skulle diffa på 600 meter trodde jag aldrig. Om man skulle göra om min tid till 10 km skulle det bli 40,40. Sen är det ju inte säkert att hans GPS är 100%-ig. Vad vet jag.

Något överraskande kom jag också 3:a i min klass, M35. När jag klev ur duschen ropade de mitt namn och jag trodde först att de hade nån utlottning på startnumren. Men jag fick gå upp på prispallen och ta emot en pokal!

Tur att jag spurtade om cyklisten Tommy Evaldsson från Kvänum det sista. Annars hade jag blivit Sven Nylander.

Jag sprang med Tommy hela loppet och vi växeldrog. Jag drog i motvinden och han drog i skogen. Rättvist? Nja...

Jag måste vara nöjd med loppet även om jag är osäker på hur långt loppet egentligen är. Bra däremot är att loppet är 10 km officiellt och att jag kan använda detta resultat när jag seedar mig till Lidingöloppet.


Redo för Midnattsloppet

På fredag är det dags för Midnattsloppet i Kvänum, ett lopp på 10 km.

I dag förberedde jag mig med att springa intervaller:

2x800 (2.55, 2.40)
1x1000 (3.30)
2x400 (1.14, 1.12)

Nu hoppas jag att jag givit mig själv de bästa förutsättningar att springa fort på fredag. Mitt mål är att springa på 41 minuter. Då seedar jag upp mig till startled 2 i Lidingöloppet.

Maxpulstest i vardagsrummet

På väg ut mot rullskidträningpulsbanden är påIdag påbörjade mitt nya mål att åka 50 timmar rullskidor innan Vasaloppet.

Oscar var sugen på att följa med så han fick cykla bredvid mig.

Tyvärr blåste det ganska mycket så Oscar blev ganska trött.

Vid tog en paus och då fick Oscar prova pulsbandet och se vad han hade i puls. Då fick han mer energi och orkade cykla hela vägen hem. Med jämna mellanrum var vi  naturligtvis tvungna att kolla pulsen (låg runt 170).

När vi kom hem blev Emma avundsjuk och ville också kolla pulsen. Eftersom vi har en pulsklocka till hemma kunde Emma och Oscar tävla om vem som kunde komma upp i högst puls. Så det blev högt tempo på löpningen i vardagsrummet kan jag lova.

180 kom de båda upp i som mest så det blev oavgjort.

Nästa gång ska de få prova på intervallträning....

Mer rullskidor

Jar har bestämt mig för att ändra lite i min träningsplanering.

Tidigar har jag tänkt att träna rullskidor 2-3/ggr per månad fram till Lidingöloppet.

Men jag har diskuterat detta i ett diskussionsforum på funbeat.se (en utomordentlig portal för träning för övrigt).

Där har jag kommit fram till att jag nog redan nu bör träna mer rullskidor redan nu.

För det första är Vasaloppet mitt primärmål, då gäller det att koncentrera träningen på det.

För det andra är det bra att variera träningen för att slippa skador. Som det är nu blir det mycket löpträning. Rullskidor kan bli ett perfekt alternativpass efter ett tungt löppass.

Resultatet i Lidingöloppet kanske blir något sämre i och med denna omprioritering eftersom det inte blir lika mycket löpträning. Eller också kanske jag tjänar på det i och med att jag minskar skaderisken. Sen är ju ett rullskidpass inte helt bortkastat. Det är ju ett jättebra konditionspass.

Milen under 40 vore roligt

Efter några långpass den senaste tiden var det hög tid att få lite tempoträning.

5 varv runt Hindsbosjön blir 9,6 km och i dag sprang jag på 39,21, en km-tid på 4:06.

Jag har alltid velat springa en mil under 40 minuter men jag har en liten bit kvar. En minut för att vara exakt.

Nästa fredag ska jag springa en tävling, Midnattsloppet i Kvänum, som är just 10 km. Att jag ska gå under 40 minuter redan då är för mycket att hoppas på. Kanske kan jag klara det till hösten om jag kan träna på som jag gjort den senaste tiden.

Men i morgon blir det absolut ingen träning. Då blir det midsommarfirande vid Vänern. God mat och dryck står då på programmet. Det brukar bli en del snaps på midsommar. I år lutar det åt Minttu och OP.

SKÅL!


Jag tar tillbaka och hävdar motsatsen

För ett tag sen påstods det att jag skrev att det är underbart att träna i regn.

Det jag bestämt dementera.

Det var inte så jag menade. Jag tar tillbaka och hävdar motsatsen.

I dag när jag var ute regnade det och det var synnerligen ingen trevlig upplevelse. Regnet vräkte ner och jag frös nästan lika mycket som i Stafettvasan 2006.

Nej, strålande solsken längtar jag efter nu.

Anmäld till Lidingöloppet

Då var den gjord.

Anmälan till Lidingöloppet alltså.

Har dröjt fram tills nu med anmälan. Varför vet jag egentligen inte. Jag bestämde ju direkt efter Vasaloppet att jag skulle sikta på Lidingöloppet. Men eftersom loppet aldrig blir fullt har det inte varit så bråttom. Men jag kände efter fredagens pass att jag definitivt kommer orka med Lidingöloppet och därmed var det bara att anmäla sig.

Så nu känns det mer på riktigt. Jag kommer verkligen att springa det där loppet som alla säger vara så tufft. Hur jag ska göra med resa och eventuellt boende vet jag inte än. Men det går ett löpartåg förbi Skövde så det kanske man ska ta. Då åker man tidigt på morgonen och kommer hem sent på kvällen. Då slipper man också övernattning. Vi får se hur det blir.

Idag blev det 50 minuters cykling mellan Götene och Skara (drygt två mil) plus lite styrketräning. Skönt att få ett cykelpass i benen eftersom jag fortfarande känner av träningen från i fredags.



Tufft pass i tuff terräng

Uppvärmning 5 min
Lila milen, 10 km, 49 min
Vila, 5 min
Billingehusloppet, 10,5 km, 48 min
Nedjogg och stretching, 15 min

Så såg dagens pass på Billingen ut. Drygt två mil i tuff terräng var riktigt jobbigt.  Mot slutet fick jag krampkänningar i baksida lår och framsida lår värkte.

Ändå skönt att jag orkade hålla i och faktiskt springa nästan lika fort på Billingehuslopps-sträckan som när jag tävlade i fjol trots att jag idag hade en jobbig mil i benen innan.

Den här träningen kommer säkert kännas av några dagar så nästa pass blir nog väldigt lugnt.


Jag behöver långa pass

Efter flera veckors torka fick vi äntligen regn här i kväll. Det behövde vår trädgård och framförallt blev väl bönderna nöjda.

Det är också lite speciellt att springa i regn. Regnet som hörs i skogen när man är ute är faktiskt riktigt rogivande. Visst, det är trevligare att träna i strålande solsken men regn har faktiskt sin charm.

Idag var det långa intervallet på programmet. Jag gav mig ut till Petersburg där det finns ett spår som är 2,4 km. Jag sprang den sträckan 4 gånger med 3 minuters vila mellan varje.

Tiderna blev 9.35, 9.36, 9.17 och 9.30.

Jag är riktigt nöjd med att jag orkade hålla hela vägen. Det trodde jag inte efter de två första då jag kände mig ganska seg i benen. Men det släppte faktiskt på tredje då jag också fick sällskap av en bekant (Patrik Hjalmarsson). Nåja, han vek av efter en km, men vi hade bra fart den kilometern.

På fredag tänker jag sluta tidigare från jobbet och springa ett långpass på Billingen. Tänkte prova på lila milen. Den ska visst vara riktigt jobbig. Bra träning blir det nog i alla fall. Långa pass i backig terräng är precis vad jag behöver.

Jag återkommer med rapport från det passet på fredag kväll.


Periodisering

Denna vecka har jag tagit det ganska lugnt med träning.

Jag har känt att jag kört ganska hårt några veckor och då kan det vara bra med en lite lugnare vecka.

Jag försöker använda mig av periodisering i min träning. Jag kör på som vanligt i ca tre veckor för att sen trappa ner eller köra alternativ träning en vecka. I dag körde jag inlines med stavar för att variera lite.

Efter den här veckan är sen batterierna fulladdade för att köra på i några veckor igen. De närmaste veckorna bli med andra ord lite hårdare. Framförallt kommer det handla om löpning men även rullskidor och styrketräning kommer finnas på programmet.

Bra coopertest

Var några månader sen jag gjorde ett coopertest. Tyckte det var dags nu.

Passade på innan fotbollsträningen (jag är tränare för 6-åringarna).

Det gick riktigt bra tycker jag. Ett coopertest går ut på att springa 12 minuter och sen mäta av hur långt man hunnit. Idag hann jag 3100 meter, vilket blir ett testvärde på 58. Om man gångrar det med min vikt (79) blir det ca 4,6 liter/(kg*min)

Förra gången blev det 2900 meter (54 i testvärde och ca 4,5 liter/(kg*min).

Efter körde jag en 800-metare på 2.45 och sen en 400-metare på 1.14.

Känns skönt att jag förbättrat konditionen sen i våras. Men det ska bli ännu bättre innan det är dags för start i slutet av september.

Vasaloppsträning

I lördags eftermiddag var det ledarträff med fotbollen och vi spelade en miniturnering.

Tänkte ta det ganska lugnt eftersom jag hade varit ute och tränat på förmiddagen. Men när det väl gällde var det svårt att hålla igen. Det blev sammanlagt 40 minuter fotboll och det var riktigt jobbigt samtidigt som det var kul. Vårt lag vann turneringen så det var ju inte svårt att vara glad på festen efteråt heller.

Idag blev det rullskidor, den absolut bästa träningen inför Vasaloppet. Backträning stod på programmet. Backen upp mot Uddetorp tog ca 1,30 att staka mig upp för. 6 gånger fick räcka innan jag rullade hem igen och körde lite styrketräning.

RSS 2.0