"Ny" cykel

I förra veckan lämnade jag in min citybike till Evalds MTB i Kvänum för "uppgradering" och renovering. I går skulle jag hämta den var det meningen. Men när jag kom dit var den inte klar. Så jag fick spendera eftermiddagen i Kvänum med lite fika.

Det tog ett bra tag men till slut var den klar. Nu hade jag fått nya däck, ny sadel, nytt vevparti, nya bromsar, nytt drev både fram och bak mm mm. Jag köpte även cykelbyxor, ett måste om man inte ska få ont i baken. Fanns som sagt en hel del att åtgärda på cykeln så det blev inte gratis direkt. Cykeln var i det närmaste klar för skroten när jag kom in så det kanske inte var så konstigt.

I går kväll kunde jag i alla fall ge mig ut på den "nya" cykeln. Tog en sväng till Lidköping och tillbaka. Och det rullade på ganska bra. 1:26 tog det för mig att jämföra med 1:34 på den "gamla" cykeln. Svårt dock att jämföra tider då väder och vind spelar in en hel del när det gäller cykel.

Meningen är att jag ska ersätta något löppass då och då med cykel eller rullskidor. Nu har jag i alla fall en cykel som ska hålla några år och som jag förhoppningsvis tycker om att cykla på.

Inne i matchen

I går tog jag med mig Oscar ner till Istrums Stora grupps träning. Oscar var med och tävlade i torsdags och vann faktiskt 60 meter och kom trea sammanlagt. Men han har ändå bestämt sig för att sluta. Jag ger dock inte upp. I går körde han faktiskt på eget bevåg 2 stycken 400-metare. Och han tyckte det var kul.

Att jag själv var där berodde på att jag ville ha lite hjälp med mitt löpsteg av Peter som är tränare. Han tyckte att jag, eftersom jag alltid tar stryk i framsidan lår, skulle ändra lite på min löpstil. Jag skulle träna på att lyfta benen lite mer och att inte försöka landa mitt på foten utan mer landa på hälen och rulla över hela foten.

Jag körde 4 stycken 400-metare själv men sen körde jag med de övriga. Det blev 2x400-300-200 meters intervaller. Det gick ganska bra tycker jag själv. En av 400-metarna gick på 1:09, det snabbaste jag nånsin gjort. Kan bero på att jag blev jagad av Istrums superlöfte Malin Strand.

Idag var det dags för ett långpass. 20 km avverkade jag bland annat med två varv på 6:an i Petersburg. 1:42 var jag ute.

Så nu känner jag mig rejält inne i matchen. Hoppas jag kan hålla mig kvar där.

Igång igen

Mitt träningsuppehåll efter Göteborgsvarvet är över.

I går blev det en löprunda med Cilla på drygt 5 km sen tog jag en extrarunda ensam. Tyvärr fick jag skoskav igen av mina nya skor trots dubbla strumpor. Jag måste dock försöka springa in dem så nu är det compeed som gäller.

Jag har även återupptagit min styrketräning för mitt högerben. Jag har inte skött detta alls senaste halvåret. Måste bli bättre på det. Jag är riktigt svag i högerbenet och det är ingen slump att de skador jag får kommer på högersidan. Men nu MÅSTE jag ta tag i detta.

Reflektion och vila

Nu så här ett drygt dygn efter Göteborgsvarvet så har jag hunnit fundera en del kring gårdagens lopp.

För det första så ska jag vara ganska nöjd över mitt nya personbästa. Många som jag pratat med har sagt att de haft det tufft så jag var inte ensam. Den främsta anledningen tror jag var blåsten samtidigt som det faktiskt var ganska varmt. Det var ganska kämpigt på Hisingen och Götaälvbron i sid- och motvinden.

Men jag hade siktat på en bättre tid och varför klarade jag inte det då? Det uppenbara är att jag helt enkelt inte är bättre tränad än så.

Andra förklaringar kan vara att jag drack för lite under loppet eller att jag gick på lite för hårt i stigningen upp mot Götaplatsen.

Jag ska nog försöka ta revansch i Läckövarvet i slutet av juli om det nu inte blir så varmt som i fjol. E20-loppet går 27 juni. Det är ett lopp på den nya motorvägen utanför Götene. Får se om jag springer det.

Mer långsiktigt siktar jag nu vidare mot Lidingöloppet och en tid ner mot 2:20. Men först ska jag ta en veckas ledigt från träningen så det blir nog inte så mycket bloggat de närmaste dagarna.


Nytt pers i alla fall

Jag hade siktat mot 1.30 i Göteborgsvarvet men det blev 1.32.12 istället.

Det kändes bra från start och det såg länge ut som jag skulle klara 1.30. Men när jag hade tagit stigningen upp mot Götaplatsen var det godnatt. Resten av loppet, ca 4 km, blev en pina. Benen vara rejält tunga och det gick bara inte att springa fort. Tiden rann iväg och jag fick kämpa på för att klara mitt pers.

Återkommer med mer reflektioner i morgon.

Mot 1.30

Så då sitter jag här kvällen innan Göteborgsvarvet och funderar kring vad jag kommer få för tid i morgon.

Minsta kravet jag har är att klara mitt pers från -91 på 1.32.50. Men det skulle vara trevligt att hamna under 1.30 men det kan nog bli svårt. Mer rimligt är nog strax över 1.30.

I fjol sprang jag i mål på 1.36 men då startade jag långt bak så den tiden är svår att jämföra med.

I eftermiddags tog en liten löprunda på 20 minuter bara för att känna på det. Det kändes ganska bra men nu är jag sugen på att åka ner till Göteborg för den där härliga atmosfären. Jag återkommer om resultat i morgon kväll.

En överraskande fotbollsträning

Ikväll var det fotbollsträning för Emma. Efteråt frågade Bergsten (hans dotter är också med) om jag skulle följa med på fotbollsträning i Ardala. Eftersom jag var ombytt och klar var det bara att åka iväg.

Jag hade egentligen tänkt mig en lugn löprunda men nu blev det fotboll istället. Tur att det var en lugn träning med mycket kvadraten och skott. Tror inte den här träningen kommer sätta sig så mycket i benen direkt.

Nu är det full laddning mot varvet som gäller. Ni som vill följa mig kan SMS:a GV 4169 till 72700. Då meddelas passeringen vid 5 km, 10 km, 15 km samt vid målgång.

Jag känner mig mycket piggare i kroppen nu än i helgen. I måndags blev ett riktigt lugnt pass där jag höll ett lågt tempo men varvade med lite fartökningar. Nu är frågan om jag ska vila resten eller köra ett litet löppass på fredag. Jag får se.

Tufft intervallpass blev...lugnt

I går hade jag planerat in ett tufft intervallpass som skulle bli det sista hårda träningspasset inför Göteborgsvarvet. Men jag kände redan från start att benen var rejält tunga sen träningen i torsdags. Jag körde därför en rejäl uppvärmning innan för att benen skulle få chansen att mjukas upp.

Men det hjälpte inte mycket. Meningen var att jag skulle köra 10 stycken 350-metare i ganska tuff terräng men jag körde bara sex stycken. De intervaller jag körde orkade jag heller inte köra i den fart jag hade önskat.

Jag är nöjd med att jag valde att inte köra de sista fyra intervallerna och nu kommer det bli riktigt lugn träning sista dagarna innan Varvet. Hoppas det hjälper för att komma i form.

Underbart långpass i grupp

Efter mycket intervallträning och snabbdistans blev det idag äntligen ett långpass. Påhlman och Karl skulle springa i Istrum så jag och Lund hängde på. Det blev ett riktigt trevligt pass. Vi sprang i ca 1.40 och på vägen körde vi fem stycken 70/20. Jag hade riktigt svårt att hänga med dessa vältränade herrar så jag fick ligga en bit bakom.

Men jag tog igen det sen när jag i flera av backarna ökade farten så jag fick lite backintervaller. De andra tre tog det lite lugnare eftersom de ska tävla på lördag. Jag står över den tävlingen och satsar all krut på Göteborgsvarvet i stället.

Nästa pass blir nog korta intervaller någon gång i helgen.


Anders Påhlman och Karl Wilenius i sina fina Istrumdressar tillsammans med Gandvikaren Magnus Lund utanför Istrums klubbstuga.

Yes! Där satt den!

Äntligen! Idag klarade jag ett mål jag har haft väldigt länge: Att springa milen under 40 minuter. På Lidköpings Stadslopp sprang jag på 39:41 och kom trea i H35.

Jag kände mig annars lite seg i benen idag så jag fick kämpa rejält för att klara av det. Jag höll runt 4 minuter per km hela tiden förutom sista två kilometerna som jag ökade något. Jag hade bra koll på tiden hela tiden och visste att om jag ökade sista biten så skulle jag klara av det. Det var en härlig känsla att springa i mål på Framnäs IP och motta publikens jubel (nåja). Men min familj var där och tittade och det uppskattar jag verkligen.

Nu blir det långa och långsamma träningspass nästa vecka. Sista veckan inför Göteborgsvarvet kommer jag springa korta och intensiva pass för att toppa formen.

Pulskurva för loppet:


Mina kilometertider:

Formtoppning

Mitt fokus ligger egentligen på Göteborgsvarvet. Men jag ska ändå försöka mig på en liten formtoppning inför tävlingen på söndag då jag ska försöka ta mig under 40 minuter för första gången i livet.

Så denna vecka har det handlat om korta men intensiva pass. I tisdags var det intervallträning och i går körde jag 5 km i tävlingsfart. Nu ska jag vila mig i form inför loppet på söndag. Möjligtvis tar jag en riktigt lugn runda i morgon men det får jag se.

Jag är faktiskt riktigt laddad inför Lidköpings stadslopp. Blir spännande att se om jag kan bocka av ett av mina mål efter loppet.

RSS 2.0