Oftast vill man att det ska gå så fort som möjligt när man tränar. Man köper det material som gör att det går lite snabbare: Lätta löparskor, styva stavar, lätt cykel mm.

Men det senaste har jag känt att det har gått för fort när det gäller rullskidor. Det blir helt enkelt inte så likt skidåkning och då blir det inte samma träningseffekt.

Så igår var jag på Intersport i Falköping och bytte till trögare hjul. Normalt kör man på så kallade 2:or som är standard när man köper skidorna. 3:or är hårdare och rullar långsammare. Jag bytte dock bara ut bakhjulen. Det räcker eftersom det är det långsammaste hjulet som bestämmer hastigheten.

Idag blev det premiärtur med de nya hjulen och det var helt klart en skillnad. En runda som jag normalt åker i 19-20 km/h åkte jag nu i ca 17 km/h. Nu fick jag ta i rejält för att hålla uppe stakningen och det ger mer effekt.

Jag har dock sparat 2:orna att byta med när jag vill ha mer fart och framförallt ska jag ha dem när jag tävlar i Alliansloppet i augusti.


Kommentera

Publiceras ej