Efter förra helgens lyckade lopp i löparskorna är det i morgon dags att hoppa i skidpjäxorna för Sveriges största rullskidlopp, Alliansloppet.

56 km ska avverkas och det är en ganska lång sträcka om man som denna gång ska åka på träningshjul, så kallade 2:or. För mig innebär det nog en tid en bit över 3 timmar. Men det är alltid svårt att säga eftersom det beror mycket på väder och vind.

Men för mig är det inte jätteviktigt vilken tid jag får. Jag åker dit för att få prova på att tävla på rullskidor. Det är visserligen ett seedningslopp för Vasaloppet men jag räknar inte med att jag kommer seeda upp mig från mitt 4:e led som jag är i nu. Seedningen sparar jag till vintern då jag kommer på snö.

Stora delar av världseliten på långlopp är på plats i morgon, bland annat bröderna Aukland, Jerry Ahrlin och Daniel Tynell. Återstår att se hur långt efter jag kommer vara dessa herrar.

På deras hemsida http://alliansloppet.se skriver det att det ska gå att följa resultaten live. Så har ni ingen bättre för er en lördag eftermiddag så är ni välkomna att se hur det går.

Kommentera

Publiceras ej