Efter gårdagens massage hade jag stora förhoppningar om att dagens löprunda skulle gå bra. Jag startade också i ett hyfsat tempo och kunde öka allt eftersom.

Jag sprang mot Petersburg och där hägrade "femman" som egentligen är 4,8 km lång. Jag ökade ytterligare och höll 3:55-tempo på det varvet och stämplade in på 18:42.

Jag saktade ner något på vägen hem och fick ett snitt på strax över 4 minuter/km. Egentligen borde jag vara jättenöjd eftersom benen var superpigga.

Men sen var det ju det där andra. Det som jag känner av lite när jag springer. I dag hade det flyttat sig ner i foten så det kändes nästan som jag hade lite kramp i hålfoten. Jag hade mina planer på att avbryta men nu är jag så less på det här så jag tänkte att "va fan, lite kramp i hålfoten kan jag väl inte stanna för". Så jag körde vidare.

Enligt alla skolböcker skulle jag väl stannat och gått hem men den lektionen hade jag just för tillfället glömt.
Bra eller dåligt? Ja, det får väl tiden utvisa.

Jag tog en liten runda efteråt tillsammans med Emma och då tog jag på mig mina gamla Asics med rejält pronationsstöd. Och vips så kände jag ingenting. Visserligen var det inget jättetempo men jag fick en känsla av att mina fötter lutar lite annorlunda med dessa skor på och att detta kan göra att jag inte får den här krampen eller vad det nu är.

Nästa runda ska jag prova de gamla skorna igen och se vad som händer. En annan idé kan vara att tejpa foten för att ändra vinkeln lite.

Eller också lägger jag ner hela skiten och åker rullskidor istället...

5 kommentarer

Skultorp

02 Sep 2010 22:07

Tråkigt att höra om dina problem med foten. Hoppas det kan hjälpa med skobyte. Körde själv ett konstigt löppass i förrgår. Först gick det så trögt första 5-6km att jag funderade på att ge uppoch gå. Sen gick det lättare och lättare och sista 2km kunde jag närmast "rusa" hem. Mysko... Slutade på ca 14-15km. /M.

Björn

02 Sep 2010 22:20

Jag vill ju inte få dej skadad men ont i vaden låter allvarligare än kramp i foten.

Började inte det hela med skobytet?

Karl

02 Sep 2010 22:45

Satsa på dom gamla skorna så blir det nog bra.

Anders Carlsson

03 Sep 2010 07:50

Jingryd: Du är nedtränad helt enkelt. Snart släpper det och sen flyger du fram hela passet.

Björn: Min problem med vaden började långt innan skobytet men efter det så har det faktiskt gått ner i foten. Så visst kan det ha med skorna att göra.

Karl: Ja, jag tar alltså mina riktigt gamla Asics-skor. Ett par svarta som jag hade innan jag panikköpte de "ganska gamla" Asicsen på Göteborgsvarvet 2008.



Hmmm...Jag reder ut det här:

-2008: Svarta Asics (rejält dämpade och med bra pronationsstöd)

2008-2009: Grå Asics (ganska rejält dämpade)

2009-2010: Saucony Progrid Triumph (en neutral sko)

2010-: Saucony Progrid Ride (lite lättare än Triumph men nästan samma sko)

Malin

03 Sep 2010 16:44

Hoppas det löser sig med foten!

Kommentera

Publiceras ej