Säsongens skidträning har hittills handlat om distans. Träningen har gått ut på att samla tid i spåret helt enkelt. Men nu är det hög tid att lägga in lite intervallträning. Ikväll tog jag mig ut till Planteringen igen där det finns ett fint spår på åkern.

Efter lite uppvärmning blev det först några stakintervaller, ca 400 meter i svagt lutande backe. Jag drog på med några intervaller med diagonalåkning också. Jag avslutade med 3 stycken långa intervaller=ett varv på ca 1900 meter.

Kan även berätta att jag var i Skövde i lördags och åkte. Det var helt fantastiskt vinterväder och riktigt bra spår. Jag hade med mig min granne Anders men han fick tyvärr ont i ryggen efter bara några kilometers åkning. Han åkte till Statoil och tog en kaffe medans jag körde på lite till...

2 kommentarer

Fredrik

13 Jan 2010 07:40

Vad ligger på på för hastigheter när du kör distans? Själv har jag precis kommit igång med åkningen och det går fruktansvärt segt. Hasar mig fram i 8 km/h.

Anders Carlsson

13 Jan 2010 08:05

Hej Fredrik.



Jag brukar ligga på ca 4 min/km (15 km/h). Men det beror ju naturligtvis på föret. Men är det bra spår så ligger jag där och "tuggar".



Längst ner på bloggen kan du hitta min träning på FunBeat. Där kan du se hur "snabbt" jag åker.

Kommentera

Publiceras ej