Efter en sån här vinter och när det är -7 grader ute förväntar man sig hårda fasta spår när man tävlar.

Men ack vad jag bedrog mig. Arrangörerna av Stråkenloppet hade lyckats med konsten att ha lösa spår. På vissa ställen sjönk stavarna ner flera decimeter när man stakade. Men det var ju lika för alla.

Jag hade tänkt mig en tid runt 2:30 på det jag trodde skulle vara 40 km (var drygt 43 km) men det fick jag glömma ganska snabbt. Det var trångt i början också och först efter ca 10 km kunde jag åka i min egen fart. Men under 3 timmar skulle jag väl ändå klara? Nej då. Trots en rejäl forcering mot slutet lyckades jag inte. 3:00:38 blev min tid och det är jag naturligtvis inte nöjd med. Det blev tyvärr inte så mycket stakning för mig idag så jag blev rejält trött i benen mot slutet krampen gjorde sig påmind lite då och då. Visst var spåren inte i kanonskick men en bit under 3 timmar borde jag ändå klarat av tycker jag. Segraren Dan Moberg hade nog också ganska tufft. Han gick in på 2:04.

Nej, det här är jag inte riktigt nöjd med. Jag tycker ändå att jag är bättre tränad i år plus att min teknik har blivit lite bättre. Men det är väl bara att ta nya tag.

Får nog fundera på att starta i Billingens långlopp om två veckor. Det loppet går på gröna milen på Billingen. Där trivs jag och där är det hårda och fasta spår. Kanske passar mig bättre...

3 kommentarer

Ulrika

25 Jan 2010 09:00

Vi försökte att följa dej i spåren genom deras hemsida men det verkade inte funka det heller..

Du måste ändå tycka detta är kul och ha en jäkla vilja när man sätter sej ensam i bilen en söndag morgon till Mullsjö för att tävla..

Ulrika och Franco

Carl-Olof Carlsson

25 Jan 2010 11:13

Nåja,det blev ju ändå ett rejält träningspass.

Tänk framåt på Billingeloppet.

Mor o Far

Lars

27 Jan 2010 12:51

Ett bra träningspass blev det säkert! Det är riktigt tråkigt att åka när det är så lösa spår att man inte kan åka "riktigt". Bara att ta nya tag inför nästa race.



För min del kommer det att bli ett par långlopp framöver. Till helgen ska jag åka Idre-Särna loppet. Där brukar det också vara lösa spår så jag måste komma ihåg att byta till större trugor på ett par stavar. Sen helgen efter blir det Ica-loppet i Åsarna.



Kör hårt!

Kommentera

Publiceras ej