Hann inte skriva så mycket igår efter loppet men här kommer till slut lite tankar om loppet i går.

Eftersom jag sprang på 1:21 i fjol och jag visste att jag var bättre tränad i år så var det givet att sikta på under 1:20, kanske ner mot 1:18 om jag hade en bra dag. Banan, som man springer nästan två likadana varv, är en del utför till en början och mot slutet går det mycket uppför. Särskilt sista biten. Så min plan var att springa på ganska snabbt (men behärskat) till en början. Det höll ganska bra. Jag höll 4:05-tempo första 5 km. Efter detta började backarna och jag försökte ta det ganska lugnt där för att ha krafter kvar till andra varvet.

Mitt andravarv blev riktigt bra. Höll samma fart utför som på varv 1. Med ca 4 km kvar kände jag mig jättepigg så det var bara att köra på. Hade sprungit ihop med tre andra ett tag och när jag ökade i en nerförsbacke så fick jag en lucka och sen såg jag inte dem mer. Jag kom ikapp, och sprang förbi, en del löpare och det var bra att se några framför sig som man kunde jaga.

Sista kilometern är ganska brant uppför men jag hade ändå ork att hålla i och till slut kom jag i mål på 1:16:42, en km-tid på 4:13. Det här är jag riktigt nöjd med. Att hålla detta tempo på en sån här kuperad bana ger självförtroende.

Skickar med banprofilen för Rådalunken:


Och här kommer km-tiderna (första varvet är ca 10 km):


Nu i eftermiddag gav mig ut på rullskidorna. Det var ett tag sen. Kände mig inte helt pigg men det kanske inte är så konstigt.

6 kommentarer

Piratfarsan

14 Sep 2009 08:49

??? Du är ju grym, det är ju fasen backar som skulle fått Charlotte Kalla att darra och du håller 4.13 tempo?.. Jag kan bara applådera lite avundsjukt...

Fredrik

14 Sep 2009 09:10

Bra jobbat! LL blir intressant, 2.15 väl inom räckhåll?

MarathonJohan

14 Sep 2009 11:21

Bra fart! Ska bli spännande att läsa hur det går för dig på LL...

Anders Carlsson

14 Sep 2009 11:58

Tack ska ni ha. Men det är ändå lite skillnad mellan 18 km i Råda och 30 km på Lidingö. Jag siktar på en tid ner mot 2:20. 2:15 tänkte jag ta nästa år...

Björn

14 Sep 2009 13:36

Tro det eller ej men jag håller med Anders :)

Springer man (för) fort första 15-20 km och allt känns kanon kan kroppen ändå uppföra sig mycket konstigt sista milen. Har labbat lite själv ....

Janne

15 Sep 2009 22:35

Säger bara... Helt grymt! Det kommer att gå kanon på Lidingöloppet.

Kommentera

Publiceras ej