Skinnarloppet blev en erfarenhet för tre grabbar från Skara som rullade ur bilen i Malung på söndagsmorgonen.

Runt omkring stod "proffsen" med vallaställ och gasolbrännare och där stod vi med händerna i fickorna och undrade vad vi skulle göra.

Blåbärslaget Team UMA (Ulrik, Mats och Anders) fick helt enkelt  försiktigt försöka ta kontakt med några av de febrilt arbetande vallarna.

Efter ett tag hade vi faktiskt lyckats få tag i en gasolbrännare för att värma in lite klister (det var tydligen nödvändigt).
Och ovanpå det la vi en burkvalla för plusgrader. Helt rätt visade det sig. Vi hade både bra fäste och glid, i alla fall till en börja med. Men efter ett tag blev spåren lite sämre pga mildvädret och då blev fästet lite sämre.

Hur gick loppet då? Ja, trots både magproblem och huvudvärk är jag mycket nöjd med min insats. 3.05 åkte jag in på. Framförallt är jag nöjd med min stakåkning. Det var på de flackare partierna jag tog mina placeringar. Vi startade annars längst bak och till en början blev det mycket "gång" i backarna. Efter ca en mil släppte dock och jag kunde sätta lite fart.

3.05 räcker nog tyvärr inte till att jag seeda upp mig i Vasaloppet. Oscar Svärd åkte riktigt fort därframme och det gör att jag nog är för långt efter. Men det gör inte så mycket. Det har var en bra värdemätare och visar att min rullskidåkning i vinter har gett resultat.

Hur gick det för de övriga i laget då? Ulrik åkte på 3.22 och Mats på 3.32.

Team UMAs tour fortsätter om två veckor. Då är det dags för Vasaloppet.

3 kommentarer

Anna

17 Feb 2008 21:51

Grattis till en bra prestation. Med tanke pa tiden sa borde du klara Vasaloppet latt under 7h bara du far halla dig frisk.

Pia Wallengren

18 Feb 2008 11:07

Stort GRATTIS till en bra tid.
Märks att alla träningstimmar gör nytta.

Carl-Olof Carlsson

18 Feb 2008 16:50

Trots tidigare barmark riktigt bra tid.
Hoppas att du är frisk till Vasaloppet.

Kommentera

Publiceras ej