Då ska Lidingöloppet 2008 summeras.

För det första måste jag säga att jag är riktigt nöjd med min tid, 2.27. Men dagen började sådär. På tåget upp blev jag åksjuk och mådde ganska dåligt.

Men det gick över när jag var framme i Stockholm så det var inget jag tänkte på sen. Väl framme på Lidingö var det full laddning som gällde.

När starten gick på Koltorp gärde försökte jag springa i mitt eget tempo och det klarade jag bra. 48 minuter på första milen var precis vad jag hade planerat.

50 minuter på mil nummer två var också helt enligt plan. Men nu gällde det alltså sista milen som jag skulle klara på under 52 minuter.

Och nu började jag bli ganska stum i benen plus att jag visste att Aborrbacken och en ganska tuff backe till väntade på mig. När jag kom fram till Aborrbacken var det ca 5 km kvar och jag låg ganska bra till tidsmässigt. Jag tog då beslutet att gå upp i den branta delen av backen. Jag gick även en del av den branta backen med 2 km kvar.

Att gå upp var ett bra beslut. Faktum är att jag till och med gick förbi några som sprang upp för backen. Sen var jag också förhållandevis pigg i benen när jag kom upp så då kunde jag springa förbi en hel del löpare.

Sen var det bara att spurta sista biten. När jag dessutom såg Rosa Pantern (det är en löpare som springer i bara kalsonger och en rosa mössa) framför mig fick jag extra energi. Men fem meter kvar sprang jag förbi honom.

Problemet var bara att i resultatlistan var han före mig med tre sekunder. Skumt, men det kan bero på att hans sluttid registrerades när han passerade mållinjen men det gjorde inte min. Istället bygger min sluttid på när de scannade av min nummerlapp efter målgång. Jag har naturligtvis lämnat in en protest....

Min tid på sista milen blev 49 minuter och därmed klarade jag mitt mål med tre minuters marginal. Min placering blev 1078.

Hur var banan egentligen då? Jag hade ju hört att banan skulle vara riktigt tuff, men jag tycker faktiskt inte att den var det. Första 17 km var ganska normal terräng men sen blev det lite jobbigare några km fram till 21 km. Sen var det ju de där stora backarna mot slutet men de blev ju jobbiga mest för att man varit ute så lång tid.

Banan är faktiskt något längre än 30 km. Första kilometern är ca 1300 meter eftersom man startar en bit bakom startlinjen. Lite konstigt att de inte har lyckats fixa så man får en tid från när man passerar startlinjen. Men det är faktiskt lika för alla utom för eliten.


Här är höjdkartan.


Här är mitt tempo. Syns ganska tydligt var jag har gått och att jag mäktade med en liten spurt.


Och här är pulsen. De stora pikarna neråt är vätskepausar. När pulsen har gått över 170 har jag nog tagit i lite :-)

6 kommentarer

Peter Appelgren

28 Sep 2008 19:54

Grattis till ett bra lopp. Seg i benen idag?



/P

Anders Carlsson

29 Sep 2008 13:03

Tack. Ja, hur kunde du gissa det? :-)

Janne

01 Oct 2008 14:31

Grattis!



Grymt bra jobbat! Du måste vara bra "backtränad" Då borde du också ha sett mig i backspegeln under loppet? :)

Skulle också vilja testa på Vasaloppet nu när man har sprungit Marathon o Lidingöloppet så vill man ju ha en riktig utmaning... Har jag en stuga 2,5 mil från Mora så det borde vara ett mål.



Kul att läsa din blogg!

Fredrik

02 Oct 2008 15:22

Bra jobbat! Grattis att du slog Rosa Pantern, han ar ju en legendar.

E-kå

02 Oct 2008 20:31

Kan inte låta bli att imponeras av din prestation. Vilka snygga kurvor du har fått fram förresten. Jag måste få undra hur du ligger till pulsmässigt under ett så långt lopp. Kör du med pulsklocka eller går du bara på känsla?

Anders Carlsson

03 Oct 2008 07:36

Jag kör med pulsklocka. Jag har lagt till mina pulsdata från loppet nu också. Min maxpuls ligger strax över 190.

Kommentera

Publiceras ej