”Grattis till ett bra lopp”. ”Grattis till en bra insats”. Så låter det ofta om du har lyckats på en tävling. Fick många grattis på sociala medier efter Göteborgsvarvet och det är jättekul. Det sporrar till att fortsätta. Och jag fick ju tillslut klara under 1:30 på loppet efter 7 försök.

 

Men egentligen är det ju inte själva loppet som jag gjorde bra. Visst, jag krämade ut allt jag hade och jag gjorde en bra kämpainsats. Det kan man dels se på pulsen där jag låg på ”rött” i princip hela loppet. Bilden från målgången signalerar en hel del smärta också kan man säga. Sen har jag haft träningsvärk i flera dagar efter loppet och det indikerar väl att man tagit i lite…

Större delen av loppet var jag över mjölksyratröskeln (då kroppen producerar mer mjölksyra än den hinner ta hand om)
 
 
Men detta är nåt jag och de flesta alltid gör på tävling och en förutsättning för att man ska kunna prestera. Resultatet på tävlingen är i stället i stort bara ett resultat av de förberedelser som är gjorda. Förberedelser med rätt träning, mat och vila. Ju bättre förberedd man är desto bättre kommer det med största sannolikhet gå på loppet. Så resonerar jag i alla fall.

”Grattis till bra förberedelser” eller ”bra tränat” borde man kanske säga istället?

 

Men hur har jag förberett mig då? Man kan ju undra varför jag klarade av att gå under 1:30 just i år. Jag har ju gjort några försök. Visst har jag gått under 1:30 på andra halvmaror men inte just Göteborgsvarvet.  Några år har jag varit riktigt bra tränad (tex 2010) men då var det extremt varmt. I fjol var det också ganska varmt och då missade jag 1:30 med 4 ynka sekunder. I år var det lite svalare och det gjorde det lättare.

 

Träningsmässigt så fick jag en bra grund i höstas/vintras med många och lång pass. Tyvärr började året med att vara sjuk de 5 första veckorna och efter det har jag långsamt kravlat mig tillbaka. Men det var först en bit in i mars som jag började träna på riktigt. Faktum är att jag hade glömt av att jag anmält mig till Göteborgsvarvet så det blev ett sent uppvaknande.

 

I vår har jag fått till framförallt en hel del tröskelpass plus några riktigt tuffa pass som gjort nytta. Upplägget med ganska lite men intensiv träning sista 2 veckorna verkar ha varit positiv för mig i alla fall. Det är väl nåt jag gjorde annorlunda mot andra år.

Så här har mina resultat sett ut i Göteborgsvarvet:

1990 – 1:39 (plac 4592)

1991 – 1:32 (plac 1626)

2008 – 1:36 (plac 3153)

2009 – 1:32 (plac 1435)

2010 – 1:31 (plac 715)

2018 – 1:30 (plac 1116)

2019 – 1:28 (plac 955)

 

Det är en del som frågar hur jag tränar och hur mycket. Man kan säga att det varierar väldigt mycket och det finns egentligen ingen typisk träningsvecka. Men jag har vissa principer jag försöker hålla mig till:

  • 2-3 intensiva pass/vecka, varav minst ett med korta intervaller (Vo2Max) och minst ett  tröskelpass där intervallerna är längre. Intervallerna sker helst i löparskorna men kan även ske på cykel eller rullskidor
  • På fartpassen ska jag vara hyftsat utvilad, så gärna en vilodag dagen innan
  • Undvik att springa 2 dagar i rad (pga risk att få problem med foten eller andra skador)
  • Alternativträna med cykel och rullskidor
  • Försök få 4-6 träningspass/vecka
  • Variera mellan lätta och tuffa veckor

 

Så här kan en ”typisk” träningsvecka se ut:

Mån – Vila

Tis – Löpning korta intervaller (Vo2Max), tex 6x4 min eller 30 st 30/30

Ons – Cykling 1-2 timmar

Tor – Vila

Fredag – Löpning långa intervaller runt tröskel, tex 4x10 minuter

Lör – Rullskidor 1-2 timmar

Sön – Löpning lugnt 1,5-3 timmar (ofta med inslag av promenader)

Alternativpassen (cykel och rullskidor) blir vad det blir. Känner jag mig pigg eller har bestämt mig för det kör jag ganska hårt annars brukar de bli förhållandevis lugna.

Nästa mål är Backyard Ultra Sydkusten som jag genomförde förra året.  Målet är att slå fjolårets resultat med 15 varv och 100 km. 

 

Då skiftar jag fokus från fart till mer distansinriktad träning och då blir det inte lika många fartpass. Istället blir det fler längre pass och med fördel en del kombinationspass där jag tex börjar med cykel och avslutar med löpning.

En del av upplägget är att springa Billinge X-Trail Sommarland, ett terränglopp på 30 km från Billingehus i Skövde till Skara Sommarland 8 Juni.

Smärtan var påtaglig på upploppet (och även sista 5 km). Skönt att vara i mål.

Fokuserad på uppgiften på Hisingen

2 kommentarer

Camilla

22 May 2019 20:55

Hej 😀 Vad betyder Voß2Max och tröskelpass?

Anders Carlsson

22 May 2019 21:05

Man kan säga att Vo2Max är din maximala syreupptagningsförmåga. Träning för att öka detta ligger ganska nära ditt max.

Tröskel är ungefär den fart du kan hålla utan att dra på dig för mycket mjölksyra så du blir stum i benen. Det är ganska hård träning men bra mycket bekvämare än Vo2Max-intervaller.

Kommentera

Publiceras ej