Så kom då äntligen den där dagen när jag klarade av att springa 10 km utan att få ont i foten.

Igår gav jag mig ut på en drygt 10 km lång löprunda mot Ardala och tillbaka och det kändes faktiskt riktigt bra. Lite stelt till en början men det släppte snart. Mot slutet var det tröttheten i benen som var det jag sprang och tänkte på och det är ett gott tecken.

Senast jag sprang så långt utan att få ont är faktiskt på Läckövarvet i Juli 2010 så det var ett tag sen. Jag kan säga att det har varit mycket frustration på grund av denna fot. Att kunna springa är något jag inte vill vara utan.

Men nu lutar det alltså åt att foten är på väg att bli bra och att jag kan börja springa mer kontinuerligt. Jag ska dock inte stressa fram något utan ta det ganska lugnt och ta det steg för steg.

Det är fortfarande 2013 som är det stora målet med Göteborgsvarvet och Lidingöloppet.

2 kommentarer

TesaBesa

14 May 2012 14:18

Hej,

Jag hittade dig på Funbeat för jag googlade typ "låg puls under tävling".



Jag är född 72, började springa för ca 1,5 år sedan, jogga först, sedan mer reglebundet, sedan med klocka och efter hand längre.



Förra året sprang jag min första mil (MalmöMilen på 46:08) och senare samma år en platt Halvmara i Falsterbo (1:43:39)



Jag har just sprubgit Lundaloppet (44.55) och GöreborgsVarvet (1:40:35). Nu till frågan, jag ser på min pulskurva att jag under GbgVarvet och delvis även i Lund har ganska ok puls i börja, runt 160, men sedan går den neråt. Jag tycker att det är jätte konstigt och såg att du frågat något liknande. Mina 5 km tide ri Gbg visar ca samma tid hela vägen, mittersta 10 K aningen långsammare.



Har du fått någon mer klarhet i detta? Om jag hade vetat hur man skriver kommentarer på Funbeat hade jag skrivit där istället...



Tack ändå på förhand!

Mvh

Theresa- en främlig som undrar

Anders Carlsson

14 May 2012 15:05

Hej Theresa



kul att du hittade hit och att du springer så bra. Det är nog helt enkelt så att är man i bra form så behöver inte hjärtat jobba så hårt.



Om du hade stumnat och därmed tappat fart så går ju naturligtivs också pulsen ner men så var det väl inte för dig heller om jag förstod det rätt.



Så sammanfattningsvis: Vi kunde tagit i ännu mer helt enkelt. :-)

Kommentera

Publiceras ej