Då har det äntligen skett. Jag har deltagit och kommit i mål i en löptävling. Det var drygt 2 år sen senast.

Igår begav jag mig till Mariestad där Mariestad marathon avgjordes. Det fanns möjlighet att springa en kvartsmara och det tillfället tog jag tillvara på. Lite spänd på hur det skulle kännas att tävla var jag allt men framförallt kände jag glädje över att vara tillbaka.

När starten gick sprang jag med tätgruppen ganska lätt men efter ca 500 meter tittade jag på klockan och såg att det gick alldeles för fort, 3:40-fart närmare bestämt. Jag fick helt enkelt släppa av på farten lite och springa i min egen fart. Planen var att ligga runt 4-fart, en sluttid strax över 42 minuter.

Jag höll planen bra och låg strax under tänkt fart hela tiden och i mål blev det 41:35, 3:56 min/km. En tid jag är riktigt nöjd med. Men viktigast av allt igår var att foten höll och att jag fick känna på känslan att springa i mål på en löpartävling igen, något som jag ibland har tvivlat på att jag nånsin skulle göra igen.

 

Kommentera

Publiceras ej