Jag njuter ännu i fulla drag av min insats från i fredags. Så här två dagar efteråt är jag fortfarande förvånad över att det gick så bra.

Förvånad över att jag kunde hålla 4-tempo hela vägen utan att bli trött.

Förvånad över att jag orkade hålla farten sista 4 kilometerna i kraftig motvind utan att ta i max.

Det var en märklig och mäktig känsla på en gång. Trots att jag sprang snabbt gick inte pulsen upp så högt. Faktum är att snittpulsen från loppet (176/89%) är bland det lägsta jag någonsin haft på en tävling.

Det kändes som det var någon annan som sprang åt mig eller att jag hade en extra motor som höll igång löpningen. Känslan var att jag hade kunnat springa snabbare men jag vågade helt enkelt inte.

När jag mot slutet förstod att jag hade chansen att komma under 1:25 fick jag dock ta i på allvar. Känslan när jag efter en rejäl spurt lyckades komma i under 1:25 var obeskrivlig. Jag skickar med en bild på min glädje efter loppet.




Hur kunde det gå så bra då plötsligt? Ja, jag har tränat väldigt bra senaste månaderna.  Särskilt viktigt tror jag det var att jag fick en bra start med några tuffa pass i Branäs i mars. Sen hade jag ju mitt miniläger i Stockholm som la en fin grund.

Jag har även varit med en del på Istrums Friidrotts träningar där vi kört mycket korta intervaller. Tror det varit riktigt bra för mig.

Sen fick jag en riktigt bra massage av Kajsa några dagar före loppet. Precis som jag fick innan Lidingöloppet i fjol. Verkar vara en bra grej för mina ben. Om inte annat är det riktigt bra placebo för mig. En ny massage är redan bokad några dagar innan årets Lidingölopp...

5 kommentarer

Björn

02 Aug 2010 08:47

Har en känsla av att du även kört lite fler och längre långpass.

Det kanske gjort att du orkar hålla tempot de sista tunga kilometrarna.

Anders Carlsson

03 Aug 2010 06:36

Ja, det har du rätt i Björn. Visst är det så att jag helt klart orkar springa längre sträckor nu än tidigare.

Stefan

03 Aug 2010 17:51

Hallå! Nyligen bestämde jag mig för att lista Sverigs samtliga bloggar relaterade till hälsa. Däribland områden såsom träning, viktminskning, recept (kost), sjukdomar, etc. Eftersom din sida passar in där så skulle jag gärna se att du la till den. Iden är att likartade ska hitta motivation att själv fortsätta blogga och utvecklas. Givetvis kostar det inget.



http://www.halsoartiklar.se/bloggar/

Linda

05 Aug 2010 17:01

Gött jobbat! Förlåt att jag inte hade koll på att du sprang, men hade en del att tänka på själv =)

Riktigt avundsjuk på din tid! Grym! Vi får ta en löpning ihop snart...

Anders Carlsson

06 Aug 2010 08:26

Tack Linda. Ja, du hade ju fullt upp med ditt äventyr. Japp, vi kör ett pass nästa vecka va?

Kommentera

Publiceras ej