Tränar man tre gånger i veckan är det enligt många optimalt att fördela dessa på ett intervallpass, en snabbdistans och ett långpass.

Och det är faktiskt precis det jag gjort denna vecka. Idag stack jag ut på ett långpass i några få plusgrader, regn och blåst. Men det var faktiskt riktigt skönt. Jag fick ta vägen förbi jobbet för jag hade glömt min mobil i företagsbilen efter min resa med jobbet till Falkenberg.

Sen blev det en runda förbi Stenum och Härlunda innan jag förde mina ben in mot Skara igen. Efter 1:50 och 22,6 km kom jag något blöt hem för en skön dusch.

Nu blir det fredagsmys med bland annat tacos.

3 kommentarer

Anonym

17 Oct 2009 18:13

Sprang du igår? Brrrr (som sagt gott psyke)!

Jag tränar också tre gånger i veckan med samma upplägg som du. En lite teknisk fråga bara:

Med intervall, menar du VO2max eller tröskel?

Jag brukar köra ett "tröskelpass" (snabbdistans eller intervall) och ett "VO2maxpass" (intervall).

Anders Carlsson

17 Oct 2009 19:09

När jag menar intervall så innefattar det all träning där jag varierar tempot. Det kan vara fartlek, tröskelintervaller eller Vo2Max.



Men ett pass där jag successivt ökar farten räknar jag inte som intervallpass. Det är ett progressivt distanspass.



Tröskelpass kan som du säger vara både i intervallform eller som distanspass.

MarathonJohan

19 Oct 2009 11:34

Det är så skönt att slå sig ner i soffan (eller motsvarande) när man fått till ett bra träningspass och det låter det som att du fick! Då är man liksom "värd det".

Kommentera

Publiceras ej