Jag brukar alltid ha en plan för hur min träning ska se ut men just nu har jag inte det. Ikväll när jag gav mig ut för mitt löppass hade jag ingen aning om vad det skulle bli för typ av träning.

Så jag gav mig bara ut och sprang och så fick jag se vad det blev. Efter 10 minuters lugn löpning bestämde jag mig för en fartökning. Jag visste inte hur länge den skulle bli men en fartökning hade jag i alla fall bestämt mig för. Jag ökade succesivt farten och efter ett tag sprang jag i 3:45-tempo och det kändes riktigt bra. Så jag fortsatte. Men efter 10 minuter var jag rejält trött och började småjogga lite istället. Efter en minut blev jag sugen igen. Denna gång blev det dock bara 3 minuters löpning i hög fart innan det blev jogg igen. Efter ytterligare en minut fick jag för mig att öka farten igen. Denna gång blev det 2 minuter och efter det var jag hemma. Knappt en halvtimma var jag ute och det blev ganska effektivt.

Just nu kom jag på att det är just det här som kallas fartlek.

4 kommentarer

Björn

13 Oct 2009 08:55

Att springa 10 minuter i 3.45-tempo och sedan efter bara 1 minut vilja springa fort igen tyder på ett minst sagt hyfsat psyke...

MarathonJohan

13 Oct 2009 10:06

Gôtt! Så ska det göras! Själv ska jag också försöka få in lite fartlek i höstens och vinterns mängdträning, men jag vet ju hur det brukar gå med mina kvalitetsträningar... Kanske dags för en ändring nu?!

Anders Carlsson

13 Oct 2009 12:15

Björn: Nu sprang jag inte i 3:45-tempo hela tiden. Det tog några minuter innan jag var där. Men bra psyke är bra ju alltid bra att ha..



Johan: Det kan räcka med några enstaka fartökningar på dina långpass till en början. Det borde du kunna få till.

Janne

13 Oct 2009 18:24

Skulle jag springa i 3:45 tempo så skulle det vara dags at lämna i Garmin på garantirep. ;)



Låter som en härlig fartlek...

Kommentera

Publiceras ej