Idag har jag varit i Istrum och kört backträning.

Varför då undrar ni säkert?

Jo, det är ett bra sätt att få upp löpstyrkan. Något jag kan ha nytta av speciellt i Lidingöloppet men även på flacka banor.

På marathon.se står det mycket matnyttigt. Bland annat det här om effekten av backträning:
"Förhöjd muskelstyrka, i synnerhet i quadriceps, starkare och mer elastiska senor och ligament, utökad steglängd och -frekvens, högre knälyft, bättre löpekonomi, tuffare psyke. Allt som allt en starkare grund att bygga all annan träning på."
Läs mer om det här: http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=192

I nästan varje backe jag kom till så ökade jag farten. Sen i sex av backarna stannade jag till och körde dessa fem gånger, alltså 30 backintervaller. Primärt gjorde jag detta för att bli starkare i benen och inte att få upp pulsen.

Nedan kan ni  ändå se pulskurvan från idag. Ingen vanlig löptur direkt. Pulsen blir aldrig jättehög men man kan tydligt se var backarna fanns...

3 kommentarer

Carl-Olof Carlsson

18 Apr 2009 16:17

Nu har du kommit igång riktigt ordentligt.

Emma o Oscar då?



Mor & Far

Linda

20 Apr 2009 12:07

Bra pass! Nu börjar jag komma igång igen, så snart så...Om jag hänger på dig och springer någon gång får du allt hänga på oss att cykla ;)

Anders Carlsson

20 Apr 2009 12:11

Tack Linda. Du får gärna hänga på. Men jag kan varna dig för att jag inte är nån vidare cyklist så jag kommer inte dra en meter i så fall...

Kommentera

Publiceras ej