Många blir trötta bara av att höra ordet intervallträning.

Och intervaller är inte bara den tuffaste av träning men även den mest effektiva. Så här kan man läsa på iform.se:

"Varför är intervallträning så effektivt? Det hänger ihop med ett fenomen som kallas superkompensation. Det är egentligen en försvarsmekanism som har till uppgift att skydda din kropp mot överbelastning. Efter hård träning, när kroppen har utsatts för ovana strapatser, kommer nämligen musklerna och cirkulationen att växa sig starkare för att kunna stå emot en liknande belastning, i den händelse att det inträffar igen. Det är därför som dina löprundor i ditt vanliga tempo inte längre förbättrar formen nämnvärt - din kropp är ju van vid belastningen."

Jag tycker det sammanfattar det ganska bra. Det finns många löpare som fastnat i sin vanliga löprunda i sitt vanliga tempo och då blir man inte bättre helt enkelt.

Idag körde jag något som kallas intervallstege (1 x 200-400-200 plus 2 x 200-400-800-400-200 meter). Tyvärr fick jag skoskav med tre intervaller kvar men envis som jag är tog jag av mig skorna och körde resten barfota. Tur att jag var på en löparbana på Skarahov.

I morgon bitti bär det iväg till England med jobbet. Får se om jag hinner med nån träning där.

1 kommentarer

emilia

28 Apr 2009 09:36

Intervallträning är jätte effektivt och roligt!

Kommentera

Publiceras ej