I min nya träningsskola fortsätter vi idag med snabbdistans.

Snabbdistans är helt enkelt en kort distanspass i högt tempo. Vad ska det vara bra för då? Jo, så här står det på marathon.se: "Genom att träna på att springa på tröskelnivå kan man med tiden lyfta tröskeln. Det vill säga att man kan hålla ett högre tempo utan att hamna i anaerobt (utan syre) arbete".

Den som är intresserad kan läsa mer på http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=303.

Ett snabbdistans ska vara i 20-45 minuter enligt boken men jag kör lite längre. Jag har en favoritrunda (runt Gröneskog) på 13 km som jag kör och den tog idag drygt 55 minuter, en km-tid på 4:14. Meningen är att man ska ligga på sin tröskelfart, dvs den fart man kan hålla utan att dra på sig för mycket mjölksyra. Jag tror jag hittade det tempot på det här passet.

Pulsen ska ligga på 80-90% av max. Min låg idag på 85%. Helt OK.

Vi får se vad vi ska lära oss nästa gång.

2 kommentarer

Janne

20 Apr 2009 23:55

Hoppas på att få testa skolan när jag väl kan springa igen...



Låter som ett tufft och härligt tröskelpass det där!

Piratfarsan

21 Apr 2009 09:58

Wow imponerande hastighet på 13 km. jag är avis :-)

Kommentera

Publiceras ej