Att jaga timmar är det många som gör när de tränar, dvs man försöker få ihop så många träningstimmar som möjligt utan att kanske tänka på kvaliteten.

Kanske har jag fallit dit också. Ett mål jag har är att ha minst 15 timmars träning per månad. Det har jag i princip klarat alla månader efter Vasaloppet. Juli månad har börjat bra med många timmar och dessutom kommer jag ha semester fem veckor från och med nästa vecka.

"Perfekt. Då kan jag ju träna mer", tänker jag direkt. Faran är dock att jag bara samlar på mig timmar utan att tänka på vad timmarna innehåller.

Men jag har alltid varit noga med kvaliteten i träningen och hoppas jag klarar av att hålla uppe den även om jag ökar kvantiteten.

I dag har jag förresten varit ute och samlat på mig 45 minuters rullskidor tillsammans med en cyklande Oscar. Ett lugnt och trevligt träningspass. Kvalitet? Ja, livskvalitet var det i alla fall.

Kommentera

Publiceras ej