När det gäller långa intervaller handlar det mycket om att tänka positiva tankar.

Att ligga på 90-95% av maxpuls i ca 10 minuter är jobbigt. Framförallt mentalt tycker jag. Det gäller att orka ligga kvar i samma fart och puls och inte släppa efter och bli bekväm.

Detta fick jag jobba med i dag när jag var i Petersburg och körde 3 intervaller på 2,4 km-slingan. Visserligen kändes benen fräscha men när jag kom upp i hög puls blev andningen häftigare och bara det gjorde att jag kände att jag borde sakta ner för att orka hela vägen.

Men det är där som det gäller att tänka positivt och inte ge efter för de negativa tankarna. Det blir som en kamp mellan "Kämpa på nu, det är det här som ger bra kondition" och "Vad synd det är om mig som är så trött. Jag tar och saktar ner lite så blir det lite mysigare".

Gissa vilken sida av mig som vann. Försten som gissar rätt får en snuttefilt på posten.

2 kommentarer

Fredrik

15 Aug 2008 00:08

Eftersom du lever efter Ludmilas gamla devis: Ge aldrig, aldrig åpp, är väl svaret givet.

Är filten virkad?



Anders Carlsson

16 Aug 2008 18:47

Tävlingsivern var verkligen intensiv här på bloggen. Jag vill tacka alla som har postat sina svar men juryn har till efter många om och men utsett Fredrik till vinnare. Filten kommer att göras efter Fredriks önskemål. Jag sätter igång att virka ikväll.

Kommentera

Publiceras ej