12:a på SM. Det låter ganska bra. Men tittar man lite närmare på resultatet så kan man konstatera att det inte var lika bra. Jag rullade in som siste man på det 48 km långa loppet.
 
Vädret var inte bästa tänkbara. Det hade regnat mycket innan och det regnade en hel del under loppet. Det var med andra ord ordentligt blött. Jag hade inga höga förväntningar innan loppet men jag lovade mig själv att försöka hänga med så bra som möjligt i början för att få bra ryggar.
 
När startskottet small (eller det var en flagga som hissades lite tveksamt) så gick det så fort att jag inte hängde med alls. Jag fick slita rejält för att hinna ikapp närmaste man för att få rygg. Det lyckades dock inte utan jag fick åka själv först kilometerna. En åkare kom ikapp mig lite senare och vi kunde åka ihop i drygt ett varv. Vi fick sällskap av ytterligare en åkare och vi turades om att dra. Första varvet kändes bra även om jag hade en känsla att jag låg nära max.
 
Efter drygt halva loppet tappade jag några meter på framförvarande åkare och det hann jag inte reagera över innan det var försent. Där gick snöret för mig och loppet var mer eller mindre över. Jag fick helt enkelt kämpa för mig själv resten av loppet. Jag tittade båkat och såg ingen åkare så jag tänkte att jag nog var bland de sista.
 
Det värkte i musklerna i mer eller mindre hela kroppen och när jag varvade för andra gången med 16 km kvar hade en åkare kört om mig. En bit in på sista varvet vände jag mig om och såg att ytterligare en åkare närmade sig. Jag bestämde mig för att ge allt för att han inte skulle komma ikapp men med knappt 2 km kvar var han där i rygg på mig. När han sen gick om hade jag inga som helst krafter att hänga på.
 
När jag rullade in i mål på 2:22 var jag siste man på banan. Efter det kunde arrangörerna packa ihop grejerna. ..
 
Med lite distans till loppet kan jag säga att jag hade behövt mer rullskidträning i höst för att orka hänga med. Det har blivit för lite av den varan helt enkelt. Jag gav i alla fall allt och får vara nöjd med det. Det blev ett väldigt jobbigt lopp för min del i regnet men det var en bra erfarenhet.
 
Om man tittar på mina mellantider ser man att jag tappade hela tiden:
Varv 1: 43 min
Varv 2: 47 min
Varv 3: 52 min
 
Och ser man på pulskurvan så är det väldigt tydligt att jag körde hårt i början för att sen inte alls orka hålla uppe intensiteten.
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej