Då var det bestämt.

Det blir operation.

Idag har jag pratat med läkaren och jag fick berätta hur det gick för mig. Eftersom jag haft mina problem nästan ett år nu och det egentligen inte gått framåt så var det inget att tveka på enligt honom.

Och när jag tänkte efter så kunde jag bara hålla med. Det finns egentligen inget som tyder på att jag ska bli bra i min fot utan operation. Foten kommer inte bli stabilare. Styrketräning, som tex balansplatta, hjälper inte.

Operationen går ut på att stabilisera foten genom att "dra tillbaka" senor och ledband som är uttänjda. Operationen är planerad till mitten/slutet av september. Efter det blir det 8-12 veckors rehab innan jag kan komma igång med träningen igen. Inget som lockar men det är nödvändigt.

Så nu gäller det för mig bara att försöka vara så bra tränad som möjligt innan operation. Det jag kommer tappa mest är kondition så det ska jag koncentrera mig på att förbättra fram tills dess. Under rehabtiden ska jag sen passa på att köra mycket styrka för konditionsträning är uteslutet i det läget.

4 kommentarer

Sten-Inge Andersson

27 Jun 2011 23:17

Tråkigt att läsa att du måste operera foten,hoppas det blir bra så vi kan tampas på någon löpartävling snart igen ( löpning är inte allt i livet ), men mycket för ett träningsfreak

Hälsningar

Sten-Inge

Ann T

28 Jun 2011 07:50

Jag tycker det låter som ett bra beslut. Jobbigt men behövligt.

Anders W

28 Jun 2011 18:04

Kommer du inte ens få stå på foten? Jag tänker mig annars stakning på rullskidor som konditionsträning.

Anders Carlsson

30 Jun 2011 22:22

Ja, det är nog välbehövligt så det är nog rätt beslut. Anders: Jag skulle vänta ca 8 veckor innan jag kunde börja belasta foten. Men efter det borde det funka med rullskidor.

Kommentera

Publiceras ej