Det har blivit mycket skidåkning och rullskidor i höst och vinter.

Därför har jag varit lite förväntansfull på om all den här träningen kommer ge resultat. Idag fick jag ett bra kvitto på precis detta. På Billingen idag åkte jag med tre andra bra skidåkare: Mattias Häggblom (4:53 på Vasloppet i fjol), Erik Hellsvik (5:18) och Magnus Lund (5:31). Eftersom jag åkte på 6:38 i fjol ska jag egentligen inte hänga med dessa herrar men jag tänkte att jag ska ge det ett försök.

Mattias behövde naturligtvis inte ta i nämnvärt för att åka med oss. Vi andra tre slet på så gott vi kunde. Spåren var hårda och fina och det gick riktigt snabbt. Vi landade på strax under 33 (3:15-fart) första milen och de 2 efterföljande milarna runt 33:30. Så snabbt har jag aldrig varit i närheten av att åka förut.

Vi åkte sen 15 km i lite lugnare fart och det blev ett bra långpass i trevligt sällskap. Det roligaste för mig var att jag klarade av att åka tillsammans med Magnus och Erik i deras fart.

Mitt mål är som sagt att ta en medalj på Vasaloppet (ca 6 timmar) och detta var ett styrkebesked från min sida helt klart. Men som det ser ut nu startar jag i led 5 i Vasaloppet och där går det ju inte alls i dessa farter så jag behöver upp 1 eller 2 led för att ge mig själv bättre chans att klara av mitt mål.

Hur ser det ut med seedningslopp i vinter då?
16 januari: Landvetter långlopp
23 januari: Stråkenloppet
30 januari: Västgötaloppet
5 februari: Billingens långlopp
13 februari: Ulricehamnsloppet
20 februari: Skinnarloppet

Det är nog bra att passa på att klara av ett seedningslopp så fort som möjligt medans det finns snö. Så Landvetter långlopp kanske skulle passa mig bra. Stråkenloppet gillar jag inte så det tror jag inte att jag ställer upp i. Billingens långlopp ska jag definitivt åka sen lämnar jag det öppet. Det beror lite på om jag lyckats seeda upp mig i de tidigare seedningsloppen.

Kommentera

Publiceras ej