I veckan blev jag filmad när jag sprang på löpband. Syftet var att hitta något som kunde ge en ledtråd om varför jag får ont i foten/vaden när jag springer.

De hittade några saker bland annat att jag använder vänster ben mycket mer än höger i löpningen och springer lite snett. Dessutom landar jag med vänsterfoten för långt till höger och får lite snedbelastning på foten vid landning. Tejpning för att stöda upp foten hjälper men det är ju ingen långsiktig lösning. Har nu fått lite övningar för att avhjälpa detta. Återstår att se om det hjälper.

Annars har det som vanligt blivit mycket skidåkning det senaste och i morgon är det dags igen. Men förra passet var jag väldigt trött både i huvud och kropp så i morgon blir det ett lugn och fin åkning (om jag nu kan hålla mig. Jag är rätt dålig på det).

2 kommentarer

Mats

29 Jan 2011 20:39

Hej Anders

har själv haft problem liknande dina, men har nu kört sedan i höst på löpband mellan 7-10 min eller 1.5-2Km som uppvärmning med Vibram FiveFingers-barfota löpning, de tvingar dig att löpa "rätt" alltså på framfoten,du hör direkt på ljudet när du springer korrekt,lovar, du får bättre träning för fotmuskulaturen (100 muskler i foten bara).Detta kan ju hjälpa dig att inte släppa fram och ta i mer med ditt ena ben.Dessa skodon finns att känna och klämma på hos Skövde Natur i Skövde givetvis...By the way, körde exakt samma distans med gröna milen x2 och 4an och konstsnöspåret, i Fredags, och avslutade det med litet näsblod också, konstigt va?, måste ha varit luften eller alla omvallningar kanske börjar påverka en.Kämpa på i spåren Anders!

Anders Carlsson

30 Jan 2011 14:14

Tack för dina tips!



Ja, det måste varit nåt i luften i fredags :-)



I dag kändes det mycket bättre.

Kommentera

Publiceras ej