Ikväll blev det säsongspremiär för mig vad gäller skidtävling. Och det slutade med en meriterande 3:e-plats i det viktiga loppet "Skidtävling" som avgjordes i Rådaspåret utanför Lidköping ikväll. Härligt att komma upp på pallen och få med sig 60 friska världscuppoäng inför en jublande publik.

Nja, det kanske inte är hela sanningen. Visst kom jag trea men tävlingen inte så viktig att det delades ut några världscuppoäng. Tävlingen på 10 km  ingår i Lidköpings VSK:s vinterserie och är mest på skoj. Men man vill ju ändå placera sig högt upp i listan och göra bra ifrån sig. Sen är det alltid bra att träna på att tävla.

Själva tävlingen skidades i det rejält kuperade 2,5-km-spåret och för dagen var det rejält isigt i spåren så det gick undan värre. Jag hade som tur var lyckats med vallningen för jag hade bra fäste uppför i de rejäla backarna.

Jag åkte iväg som femte man i det 20-30 skidåkare stora fältet och låg där fram till sista varvet. Innan dess hade jag precis undkommit att gå ner i spagat i en nerförsbacke som avslutades med en skarp högerkurva. Som tur var hann jag få ihop benen igen innan ljumskarna gick av...

På sista varvet gick jag först om Fredrik Sundberg som låg fyra i nerförsåkningen i början. När uppförsåkningen började såg jag skymten av trean Kent Tigerberg och då fick jag extra bränsle och efter nån minut var jag ikapp och förbi honom. Men omkörningen var allt annat än perfekt. Precis när jag kommit förbi gick jag in före honom i spåret och lyckades med konsten att trassla in mina stavar i skidorna och ramlade. Kent ramlade han också naturligtvis. Jag kom upp ganska snabbt men jag lämnade den stackars mannen liggande i spåret. Där avgjordes definitivt kampen om bronset. Men snyggt var det inte...

I mål konstaterade jag att jag kom in på 31:58, en tid jag är väldigt nöjd med. Det var ett bra kvitto på att jag är på rätt väg och jag ser fram emot Landvetterloppet på söndag.

2 kommentarer

Carl-Olof Carlsson

12 Jan 2011 21:51

Grattis till placeringen och inte minst cuppoängen!

Carl-Olof Carlsson

12 Jan 2011 21:52

Kommentera

Publiceras ej