Äntligen var det dags för tävling igen. Denna gång var det Billingens långlopp i Skövde. Förutsättningarna var inte helt perfekta med ca 4 plusgrader, regn, blåst och bitvis hagel och snö. Men att det överhuvudtaget fanns spår på Billingen efter mildvädret är ju helt fantastiskt. Jag la på rött klister och hoppades på det bästa. Dagen till ära passade jag även på att rilla mina skidor.

Jag hade väl ingen direkt plan idag mer än att jag skulle försöka trycka på rejält när det blev stakning på platten. Jag lyckades också med detta första halvan av loppet (kördes 2x21 km) då jag varvade på 1:12 (hade riktigt bra glid). Då hade jag en förhoppning om att hamna under 2:30. Men jag märkte direkt när jag gav mig ut på varv 2 att det gick trögare än varvet innan. Det berodde nog på att det var mer uppkört men kanske även på att jag började bli trött. En riktigt jobbig hagelskur eller vad det var behövde jag inte heller i det läget. Allt blev blött och jag började frysa om händerna.

Fästet försvann där också nånstans och det blev till att försöka sig på bara stakning resten av banan. Detta klarade jag väl hyfsat även om jag fick springa i några av backarna för att ta mig upp. Men jag fick kämpa på rejält i den motvind som var bitvis och jag var tyvärr "smart" nog att ligga först i en klunga och dra i 8-10 km innan de efterföljande åkarna sa tack och hej till mig med 4 km kvar av loppet.

Det var bara att jobba på sista biten in men tyvärr klarade jag inte att komma under 2:30. 2:31:37 blev i alla fall min slutgiltiga tid och den är jag riktigt nöjd med. Men det är nog tveksamt om tiden räcker till led 3 på Vasaloppet men det spelar mindre roll. Äntligen fick jag göra ett lopp som jag är nöjd med. Dan Moberg (bilden till vänster) vann på 1:58:45 och han vann med över 10 minuter före tvåan.

Roade mig för övrigt med att jämföra mig lite med Dan. Jag har mött honom ett flertal gånger och glädjande nog närmare jag mig honom mer och mer. Nedan kan ni se min jämförelse (tiden är antal minuter efter Dan):

Stråkenloppet 2003: 66 min
Stråkenloppet 2010: 56 min
Billingens långlopp 2010: 43 min
Landvetter långlopp 2011: 38 min
Billingens långlopp 2011: 33 min





4 kommentarer

Carl-Olof Carlsson

06 Feb 2011 10:37

Grattis till en bra tid, trots det dåliga vädret

Mor & Far

Ulrika

08 Feb 2011 08:13

Bra jobbat brorsan:)

Mats

08 Feb 2011 11:01

Bra Kört Anders!

Vi kom in samtidigt, jag hade kört av staven i en vurpa på konstsnöspåret, dyr hobby det här ,men det fixar sig alltid.Blir det nåt mer lopp innan Vasan då?

Ulricehamn går ju till Helgen...Startled 3, det du!och en bra start i det loppet kan ge utdelning.Synd att Billingens lopp inte har startled, det var bara det som fattades i år, på en underhållande, smått teknisk bana.

Anders Carlsson

08 Feb 2011 21:34

Tack ska ni ha. Återstår att se om det blir något mer lopp innan Vasan.

Kommentera

Publiceras ej