Det är löpvila som gäller för mig igen.

Efter torsdagens löppass (det som jag skulle avbrutit när jag fick känningar) har jag haft ont i foten och detta har börjat släppa först idag. Men jag måste ju på något sätt hålla igång träningen och rullskidor är ju väldigt bra träning inför Vasaloppet. Man får ju tänka lite långsiktigt...

Så det har blivit rullskidor både igår och idag. Idag tog jag ett längre pass förbi Varnhem och det gick riktigt bra. Ett 28 km långt pass i 3:16-tempo blev det.

Visst är jag nöjd med min rullskidträning det senaste. Jag har sen i slutet av juli hunnit med drygt 14 mil på 10 pass. Det har jag inte varit i närheten av tidigare år.

Men viktigast för mig just nu är att bli kvitt problemen i min fot. Min taktik kommer att vara att denna gång ta promenader och sen lite då och då känna på lite löpning i tex 30 sekunder för att sen gå igen. Förhoppningsvis funkar detta och då kan jag kanske öka på löpningen efterhand. Funkar det inte så får jag vila från löpningen längre helt enkelt. Kommer nog starta med detta försök nån gång nästa vecka.

Jag börjar känna att en start i Lidingöloppet är i stor fara just nu.

5 kommentarer

Anna Norgren

06 Sep 2010 05:07

Krya på dig och hoppas att du hinner bli bra i foten tills Lidingöloppet!

Björn

06 Sep 2010 08:27

Ta det lugnt och låt foten bli bra!

Det kommer ju flera LL men du har bara två fötter.

Jag kan väl få låna din form och ta medaljen.....

LOPARJANNE

06 Sep 2010 09:27

Hoppas att du får ordning på foten och snart kan löpträna igen. Det låter som ett bra upplägg att du känner dig för under promenader...

Annars låter det ju bra med träningen inför vasaloppet.

Lars

08 Sep 2010 12:43

Skynda lugnt med foten. Att stressa igång något blir sällan bra. Det är trots allt ett tag kvar tills LL och om du kan åka rullskidor under tiden tappar du inte allt för mycket.

Anders Carlsson

09 Sep 2010 15:39

Tack för er omtanke!

Kommentera

Publiceras ej