Nytt pers (6.38) och ny bästaplacering (3600).


Jag borde vara nöjd men blåbärssoppan eller vad det nu var förstörde min dag.


Det kändes riktigt bra till en början och jag åkte ihop med Karl. Vi turades om att dra och det var riktigt trevligt att ha sällskap i loppet för en gång skull. Kändes som vi åkte riktigt fort första halvan av loppet.


Tyvärr fick jag nån sorts skit under skidorna i kontrollen i Mångsbodarna och utförslöpan efter fick jag staka ner. Detta släppte efter ett tag men i Evertsberg hände samma sak igen. Jag tänkte att det släpper väl det också men det gjorde det aldrig. Jag stannade och fick hjälp av några från Mullsjö SOK som tog bort snö under skidorna och drog lite med en vallakloss under skidorna. Men det hjälpte inte heller. I Oxberg lämnade jag in skidorna till Toko. Vet inte vad de gjorde men det blev ingen skillnad alls efter deras jobb. De la nog troligtvis på mer fäste trots att jag sa till att det skulle kolla till glidytorna också. (Ångrar mig väldigt mycket att jag inte gjorde något själv åt skidorna).


Det var bara till att kämpa på så gott det gick.  Jag tappade ganska mycket utför men eftersom jag hade superfäste kunde jag ta några placeringar uppför.  Min motivation var väl inte på topp mellan Evertsberg och Hökberg men efter Hökberg började jag räkna på vad jag kunde få för tid och jag kom fram till att jag kunde klara under fjolårets tid på 6:48 om jag kämpade. Och det gick ju bra. 6:38 är nytt pers med 10 minuter men framförallt förbättrade jag mig drygt 500 placeringar från i fjol.


Skidorna jag åkte på för dagen hade jag lånat av Lars Suther (som kom 24:a). Träffade honom i Mångsbodarna på lördagen och när jag provade skidorna gled de perfekt, bättre än mina egna. Så jag kan ju inte skylla på att skidorna var dåliga. Själva skidorna och vallningen var det nog inget fel på. Det måste varit så att jag helt enkelt fått in nån sörja i skidorna som vägrade försvinna.


Så nöjd eller missnöjd efter loppet? Nja, nöjd med min insats men synd att jag inte fick ut det fullt ut.


Jag hade som mål innan loppet att komma i mål utan något strul men jag får ändå vara nöjd att jag orkade hålla i åkningen så pass ändå sista halvan av loppet. Mest nöjd är jag med min diagonalåkning som funkade riktigt bra särskilt mot slutet. Jag kände mig pigg i benen hela vägen. Rygg och mage däremot blev jag rejält trött i sista två milen.


Samma fråga ställer man ju sig så här efter Vasaloppet varje år? Ska jag åka något mer Vasalopp? Jag får be att få återkomma i den frågan.


Nu väntar några dagars vila och sen drar löpsäsongen igång. Första målet är att gå under 1:30 på halvmaran. Det borde jag väl klara utan något strul…?

 

6 kommentarer

Sten-Inge Andersson

08 Mar 2010 19:58

Grattis till en bra tid , men jag kan förstå att du ej är nöjd efter strulet med glidet och all träning du lagt ner

LOPARJANNE

08 Mar 2010 23:16

Sänder ett grattis till tiden! Synd att det var lite motgångar under resans gång. Men du har ju klarat vasaloppet på ett imponerande sätt... Bra jobbat!

Carl-Olof Carlsson

10 Mar 2010 09:14

Grattis till bra tid och placering *****

Se nu framåt mot nya mål med vår o löpning



Mor o Far

Anonym

10 Mar 2010 20:08

Gott kört. Det var ganska skiftande temperaturer utefter spåret som kan ha bidragit till att göra glidet sämre (sen all valla och sportdryck från tidigare löpare i spåren).



Varför åka igen? Det finns alltid något som man tror sig kunna göra bättre nästa gång.

Björn

11 Mar 2010 07:51

Bra jobbat Anders!

Klart du ska åka igen, om du känner att du har mer att ge!

Anders Carlsson

11 Mar 2010 20:54

Tack ska ni ha för era snälla kommentarer. Det värmer!

Kommentera

Publiceras ej