När jag är på kurs i Stockholm brukar jag passa på att träna på kvällarna. Så det blir som ett litet läger när man är här.

I går kväll kom jag hit och då startade jag lägret med ett liten lugn runda runt Gärdet. Idag började träningen på allvar. Terränglöpning i Lill-Jansskogen stod på programmet. Man överdriver inte när man säger att slingorna där är kuperade. Men det är perfekt för då får jag träna på uppförslöpning men även utförslöpning som är nog så viktigt att behärska med tankte på Lidingöloppet.

Det finns olika spår att välja på och jag körde en kombination av grön och gul slinga, ett varv som blev knappt 6 km. Denna slinga körde jag tre varv och jag kan säga att det var ganska tunga ben mot slutet.

Men jag är väldigt nöjd med farten. Jag höll strax över 4:40-tempo vilket jag inte riktigt hade räknat med. En bra start på lägret har det blivit.

Men det återstår att se hur pigg jag kommer vara i morgon. På mitt schema står det morgonjogg och kvällsintervaller. Morgonjoggen ska jag nog klara men känner jag mig alldeles för sliten blir det nog lugn löpning även på kvällen.

På torsdag ska jag avsluta med ett långpass på asfalt tillsammans med Jonas Ljung, en Stockholmskille som har bra fart i benen (med bland annat ett pers på halvmaran på 1:18). Det blir nog även det ett tufft pass. Men det är väl så det ska vara på ett läger...

Kommentera

Publiceras ej